Hunden och vargen
Hej! Hunden härstammar ju från vargen. Men kommer alla hundraser ifrån samma vargart? Eller är vissa raser från vissa vargar, eller kanske är alla hundar från korsingar av olika vargar?
Det finns olika typer av vargar i olika delar av världen, och fanns fler förr. Så olika hundraser härstammar från olika vargtyper!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Okej, då var det som jag trodde då. :) Men vilka raser kommer från vilka vargar? Och är vargarna helt olika arter eller bara olika raser, precis som hundraserna?
Oj, finns med en bra beskrivning av detta i Bonniers stora Lexikon om hundar, om jag inte minns fel!
Men googla lite annars och se vad du hittar.
Det är väl olika typer av vargar. Vargarna ser ju lite olika ut beroende på vilket klimat de lever i osv.

Okej, det ska jag göra. Tack så mycket för svaret. :)

troligtvis är de raser. väldigt otroligt om de skulle vara arter. men de e ju bara va ja tror :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hunden härstammar från Asien. Från den kinesiska vargen (Canis Lupus Chanco) En varg som lever än i dag. Alla hundraser som är kontrollerade kommer från detta ursprung. Så enligt forskning så kommer alla hundar från samma varg.
#6 Är det det senaste inom forskningen? Har för mig att jag läst som jag beskrev ovan..
Men blir nyfiken så nu får du berätta mer! Hundarna som vi hade här i Sverige och Europa back in the days då? Kom de inte från "våra vargar" eller var de asiatiska invandrare??

Peter Savolainen forskar ju kring detta, och samlar alltså in DNA från ca 700 av olika hundraser, men även en del varg. Har själv hjälpt till med insamlingen av vissa DNA-prover, från några individer. Man samlar alltså in hår och saliv.
Av denna DNA-forskning har de kommit fram till att merparten (om jag minns rätt 95%) av världens hundar härstammar från samma stamfader, som troligast, kommer från Kina i Asien. För ca 45000 år sedan. Men det är inte till 100% bevisat ännu, forskning pågår hela tiden. Än har de bara forskat på Mitokondrie-DNA, men ska eller har redan börjat forska även på hundarnas y-kromosoner för att man säkert ska kunna veta ursprunget.
Är ett jätteintressant ämne, men är inte så kunnig inom det som jag skulle vilja!
Aha! Okej.
Ja, verkligen! Men kommer nog dröja innan man får veta "sanningen" så att säga.. Forkare/folk ändrar och bråkar ju fortfarande om människans ursprung också.
Men ja, skulle va kul att veta mer! När man ser ner på sin egen ulltuss tänker jag mer på en liten isbjörn/fjällräv än en varg! :)

Ja, det är ju en ganska het debatt mellan forskarna om hundens ursprung. :-D
Det forskarna är överens om är i alla falla att räv är långt ifrån besläktade med varg och hund. Så Du har nog mer varg än räv, när Du tittar på Din ulltuss. 
Isbjörn då? Ngn mindre numera utdödd art? ;)
Dina kan man ju verkligen se en likhet mellan varg på :)

Tänk även på att vi faktiskt inte har bott här i norr så länge & att hundarna mkt väl kan ha vandrat med oss då… Många glömmer bort att det inte var så länge sen (ca 10 000 år sedan) det låg is här…
#12 Ska luska lite på egen hand.. ;)
Ja usch då vilket liv det verkar ha! Tycker nästan lite synd om dem. Hålla igång sådär dag ut och dag in.
#12 Hahaha! ![]()
#13 Jag tänkte också på det, verkar mer troligt att hunden kommit hitpromenderande med de människor som kom hit än att det skulle ha uppstått hundar från de vargar som fanns på vår del av klotet. Men vet inget om detta, intressant var det!
Men man vet ju inte exakt när människan tog till sig hunden så att säga.
Jag har ju såklart en egen liten fundering. När människor började leva här längre norrut så att säga, fanns ju helt andra typer av vargar här än i Asien. Måste ju funnits någon djurkär människa på den tiden också, så att säga. Kanske någon som tog hand om en liten vargvalp och såg möjligtheterna med det så att säga..
Det fanns och finns ju fortfarande lite olika varianter av vargar, så om den teorin om att alla hundar härstammar från den asiatiska vargen stämmer, så måste ju alla vargar också härstamma från denna?
Är jag helt luddig nu, eller förstår ni hur jag tänker? :)

Jag hittade denna sidan. Där står det att olka vargar är underarter till en och samma varg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
Det var ett riktigt intressant ämne du tog upp!
Speciellt det där reserverade och vilda, slår tydligt igen på bilden!