Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4638 ggr
Bokskogens
0

Bilbur

Då vi har köpt ny bil så har min far lovat mej en ny hundbur till min whippet.
Någon som har bra tips på bra burar?

Vad använder ni för bur till hunden i bilen? Bra prisklass?
Någon kanske som har hund i storlek med whippet?
Vill inte ha någon stor bur och gärna inte så hög.

Bokskogens
0

Ingen som har bur till sin hund…? Obestämd

[jakke94]
0

vi har en Jia tror jag märket heter :P men vet inget annat om den .. ett annat märke som jag vet är känt för sina bra burar är PRIMEK :P

destroyed
0

vi har en vanlig transportbur som vi sätter ett bilbälte runt! buren kostade omkring 500 kronor

SaaraE
0

Har precis köpt en svart från Grizzly. Skit bra, kostade 980 tror jag det var, passar till min cocker spaniel. Finns på både grizzly och djurmagazinet åk till någon djuraffär och titta eller gå in på blocket och se om det finns något där.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Gluskap
0

Har en Dogman, hopfällbar. Köpt på Arken

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min har jag köpt på en djuraffär här, men de säljer dem bara på beställning och de görs av en svetsare - så inget märke på den och säljs nog bara här. Men jag är i alla fall supernöjd med den. Rejäl och säker, med utrymningslucka och lätt att hålla ren och håller lort borta från bilen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Yessica
0

Tänk på att det finns bestämmelser för hur buren måste vara anpassad till hunden utifrån storlek på hunden. Du kan inte bara säga att du inte vill ha en så stor och hög. Är din hund hög när den sitter måste den ha en hög bur.

Nu vet jag inte exakt hur det är i storlekarna, men har för mig att dom ska kunna sitta i buren. Men frågan är ju sen hur många hundar som kan det i sina burar. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Eriiccaa
0

Vi fick våran hundbur av en gamal polis. Så vi har en polisbur i våran. Jätte smidigt eftersom dom är lagliga och har skydd i tak och eget golv.

Gluskap
0

Angående mått så står detta på jordbruksverkets hemsida

• Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning gånger 1,25,

• Bredd: hundens bröstbredd gånger 2,5, och

• Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

• Om flera hundar transporteras i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.
powderpuff
0

Jag har en sådan här :

Mim Construction

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Bokskogens
0

Tack för era svar! Skrattande

Har nu mätt Yra åt alla håll och kanter!

Elmis
0

Jag tycker det är viktigt att buren inte är för stor heller. Eftersom hunden inte är fastspänd i buren kan den åka omkring ordentligt i buren om man råkar ut för en olycka. Ju större bur desto större skador på hunden.

Gluskap
0

När jag kör bil som inte buren får plats i så har jag bilbälte till Nadja.

[jakke94]
0

när vi åker med alla hundarna (väldigt sällan) så får valparna sita bak i buren och hundarna i baksätet som vi fällt så löser det sig :P fast till någon utställning nu i sommar ska vi ha in en st bernhard också :P

Bokskogens
0

#12 Nä, tycker också att det är viktigt att buren inte är för stor.

Min lille vavva åker i en liten transportbur som han älskar men Yra är mer svårövertalad att få att åka bil… *suck*

hittadjur-se
0

#9: skulle jag följa de där måtten till punkt och pricka fick jag köpa en minibuss till min schäfer för att få plats med buren. Man får nog kasta in lite vanligt vett hur hunden får plats och hur den trivs i buren oxå ;-)

hittadjur-se
0

har haft en halvbur till schäfern och en liten bur till taxen som jag bspecial beställt. Numera har vi en helbur över hela kombiutrymmet där bak.

Vi har enbart stålburar som är krocktestade och med evakueringslucka.

Just nu har vi en Robust bur. Tidigare hade vi Boburen till schäfern och en annan till taxen.

Jossangizmo
0

Man kan ha en galler bur för de stoa hundarna och en tramspårt bur i plast till de mindre hundarna :)

Gluskap
0

Jag har inte ens mätt, så jag vet inte om jag har rätt strl enligt jordbruksverket. Men den passar min hund =)
Det var bara ett svar eftersom någon sa att det fanns bestämmelser =)
Sålänge hunden kan sitta och ligga ordentligt så finner jag iaf ingen anledning att den ska kunna stå under åktur.

hittadjur-se
0

#18: bur i plast skulle då inte jag rekommendera, tänk vad som kan hända vid en smäll och voltning med en sådan bur.

Jossangizmo
0

#20 Jag tror nog att det inte händer eftersom man spänner fast buren med bältet. ;)

Gluskap
0

Burar i plast, speciellt de delningsbara, kan tryckas ihop vid en krock av bältet!

Jossangizmo
0

#22 okej. Det visste ja inte ^^

hittadjur-se
0

#21: en plastbur kan slås sönder och bli livsfarliga vassa kanter på oxå om inte tryckas ihop

Jossangizmo
0

#24 okej.