Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1548 ggr
fredrikaa
0

Växa över? :(

Min storpudel är nu 61,5 och snart 1 år dvs nu den 28/7. Max höjd för pudel är 62 cm… Kommer han att växa mycket mer? Med tanke på ålder.

/> Fredrika

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SparklingTindra
0

Ungefär vid ett år brukar dom sluta växa på höjden. Men dom har inte vuxit färdigt bara för att höjden stannat av. =) Men högre brukar dom inte bli efter ca ett år.

fredrikaa
0

# 1 okej då kan jag nästan pusta ut!:) Eftersom jag tänker utställa han nu i år och sen nästa år! :D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

binx
0

Som #1 sa så brukar de ha landat i manken vid ett års ålder, och därefter bara bygga på muskler och så :) så du kan ta det lugnt! Sen får det väl alltid överskrida måttet med någon cm plus?

fredrikaa
0

#3 jag tror att max är 60 så 62 är med plus!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

binx
0

#4 Okej! men jag tror som sagt inte det är några problem Skrattande de ska ha växt färdigt i manken tills då. Lycka till!

Yessica
0

Storväxta raser kan växa någon cm till efter 1 år faktiskt. Det går oftast fort uppåt i början och sen går det extremt långsamt innan allt kommit på plats och dom har sin riktiga mankhöjd.

Jag kände lite samma med Pippi. Hon var 62,5 på unghundsbeskrivningen i januari, då var hon 1 år och 1 dag gammal. Tikarna får bli 64cm. Men får överskridas med 2cm. Så 66cm då. Borde inte vara någon fara. Har inte mätt henne nu. Men det känns som att hon inte stannat helt i växten än heller. Nu är hon alltså strax 1 ½ år.

Så jag tror på att dom fortsätter växa fast dom passerat 1års-gränsen. Du får helt enkelt hålla tummar och tår för att din hund stannar inom gränsen. Glad Men det är väl inte ofta dom mäter med mätsticka exakt kanske? Bara om dom ser väldigt stora ut kanske? Det stämmer att det är 62cm med plusset (sökte på google).

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

fredrikaa
0

#6 Ja då var det 62 cm. Fast jag ska mäta nu snart och se vad han är. Får se om jag gör det ikväll! * Spännande*

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SparklingTindra
0

Sen så är det ganska många storpudeldomare som tummar lite på storlekarna. Jag har sett många storpudlar som absolut varit högre än 62 och ändå gått väldigt bra. Flört

Våran Louie var på gränsen till för stor men gick väldigt bra på utställningar.

fredrikaa
0

#8 jag hoppas att dom inte är för stränga!:) vi ska anmäla nu till 3 st så jag hoppas!:D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SparklingTindra
0

#9 Lycka till! Det går säkert bra. =)

[jakke94]
0

lycka till :P
Om dem andra storpudlarna är så små som dem nästan kan vara för att räknas som storpudel så kanske inte din vinner för att din ser större ut om dem andra har ungefär samma storlek :P annars blir det nog inga problem :P

fredrikaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är jag och Chabo idag. Dissa mig:D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

* han har inga "stövlar" på bilden om ni tror det. :) Han är oborstad och har blivit duschad där nere på benen för att han var så lerig.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se