Border Collie - Frågor
Hej! Jag har inte varit så aktiv här på just hundar.ifokus, men det ska det bli ändring på.
Jag har haft hund i hela mitt liv. Jag läser massvis med böcker om hundar och lite hundpsykologi och beteende. Eller ja.. De psykologiböcker jag kan komma över. :)
Det finns inget som glädjer mig mer än att träna med hundar och träffa andra hundmänniskor för att dela med sig av erfarenhet och tips.
Men jag har några frågor om just Border Collien. Jag har alltid haft en förkärlek till vallhundar, speciellt Collies. Min älskade Jessie, som idag är 13 år gammal är även en blandning med Border Collie.
Jag har läst en del, men jag undrar era åsikter på det hela. Jag funderar på att skaffa mig en valp om cirkus 1-2 år men jag undrar hur den skulle passa in i mitt liv.
Funkar det att ha en Border Collie, till sällskap, om man går några timmar om dagen i promenader och träning och tränar agility kanske 1 gång i veckan? Funkar det för en sådan otroligt smart men tidskrävande och arbetande hund? Vad tycker ni, Collie-ägare? Vad krävs av en matte till en Border Collie?
Och en övrig fråga. Är Australiensisk Shepherd mycket lik Border Collien i tidskrävandet och arbetsviljan?
Mvh /Madelene
Rent spontant när jag läser ditt inlägg känns inte din livssituation lämpligt för en BC eller hund av bruksras alls, motionen är inte det viktigaste utan det är sysselsättning, dom enda BC jag verkligen har erfarenhet av har inte jobbat dagligen men ofta iom att dom har varit vallhundar.
Är det utseendet du fastnat för?
≧◔◡◔≦
Jag är själv ägare till en BC. Det jag kan säga på rak arm är att skaffa dig inte en Border Collie om du inte ska valla med den.
Många fastnar för rasen pga. att den är känd för sin inteligens, rasen är bra på att tyda signaler vilket den gör när dom vallar.
Att träna lite agility då och då räcker inte tyvär. Dessutom räcker det inte heller med en lång promenad om dagen. Hunden behöver aktiveras och detta i form att hjärn gymnastik.
En aktiv ras behöver en aktiv förare.
Australisk sheperd (Aussin) är ganska lik Border Collien, men jag skulle rekomendera Aussin framför Border Collien. Aussin har inte lika starkt vallbeteende som BC men tro mig, beteendet finns där ändå.
Om du har fastnat för vallraserna, kan inte working kelpie vara något för dig? Eller varför inte en sällskaps hund?
Om det just är BC och AS som du fastnat för verkar det lite utseendemässigt, varför vill du helst ha dessa raser?
Kan också påminna om att de flesta BC uppfödare är väldigt noga med var sina valpar hamnar, och hos den personen bör det finnas lite mer än intresse för hundar
Hoppas att du finner en bra ras för dig! :D
Jag skulle inte rekommendera Aussien heller. Jag har erfarenhet av denna ras och tycker inte att den passar som en renodlad sällskapshund.Även om den inte har lika mycket till vallhundsbeteende som BC så behöver den minst lika mycket aktivering som en BC, om inte mer.
Kelpie är inte heller något som passar om man ska ha den som sällskapshund.
#3 Men om hon nu är inne på vallhundar så tänkte jag ge förslag på de hundar som syns ofta innom brukset och agility, jag sa inte att dessa passar som sällskapshund utan jag gav även benämningen efter jag gett tippset. _"Eller varför inte en sällskaps hund?"
_
#4 Jo, men working kelpie är också en av de mer krävande raserna bland grupp 1-hundarna. Då är ju t.o.m. Lh Collie enklare att föreslå. Den syns ju också ofta inom både bruks och agility.
Jaja, vi har i alla fall konstaterat att en BC inte passar in i hennes liv. Om jag missade nämna Collie istället för kelpie, ja då ber jag så hemsk mycket om ursäkt.
#5 Kan inte sheltie vara något för TS då? Även om detta kanske inte är en sällskapshund heller så räcker det väl med några agilitypass och promenader?
Jag kan säga att jag inte kan ett skvatt om denna ras.
#6 Jag försökte bara förklara varför jag inte tycker att Kelpie passar heller. Tycker att man ska vara lite försiktig med vad man tipsar om för ras (och det säger jag inte för att klaga på dig).
När min moster skulle skaffa en till hund så ville hon ha en vallhundsras. Hon ringde till sheltie-uppfödare men ingen hade valp åt henne. Då blev hon tipsad att Aussie var ju en jättefin vallhundsras. Hon läste på om rasen på internet men hittade ingen information om att det skulle vara en särskilt krävande hund. Hon köpte en sådan. Nu är det en hund är väldigt understimulerad och jobbig.
Sheltie borde väll passa, jag har en sådan nu och han är inte alls krävande, han tycker det räcker att gå ut på prommenad och träna lite smått några gånger i veckan.
Eftersom han är så loj ska jag köpa en egen hund som har mer arbetslust. (Sheltien är inte min, utan lånar honom bara)
#9 Shelties kan vara som natt och dag. Mina shelties skulle inte klara en dag utan aktivering. Men det beror ofta på hur dom är uppfostrade också. Jag har däremot aldrig träffat på en loj sheltie, förutom en och den mådde inte bra.
Lotus mår bra, så det är inte det :) Jag tror det mycket har med att göra att han har sprungit lös på en stor gård hela sitt liv tillsammans med andra hundar och inte fått den träningen som han skulle behövt, därför han är lite loj när det kommer till träning. Men han vill gärna lära sig nya saker även fast han inte alltid är så snabbtänkt :)
Älskar BC:n men har inte haft en (däremot känner jag en massa som har) så tyvärr kan jag inte svara.. Men andra bra vallningsraser är vit herdehund och Schäfern <3! det är vallhundraser men används inte till vallninglängre(ytterst sällan man ser en schäfer som vallar) Så om du blir intresserad av nån av dem kan du fråga mig ;)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Working Kelpie avlas på sina vallegenskaper och att skaffa en sådan utan att den får valla är lika dumt som att köpa en bc som inte får valla.
Som matte för en Border Collie tycker jag att det krävs att man använder den till det där är skapt för, vallning alltså. Sen kanske det inte slutar med att man tävlar varje helg, men man ska iaf ha intresse och vilja testa på det ett par gånger.
Och så tycker jag med alla raser. speciellt om det är en hund som är framavlad för ett visst ändamål. Funderar man på någon ras bör man låta den göra det den är framavlad för, för att hunden ska få göra det och för att man som ägare ytterligare ska kunna sätta sig in i hur ens hund fungerar, jobbar och tänker.
Därför ställer jag mig tveksam till om en BC är bra i ditt liv.
AS skulle jag inte heller rekommendera, som sagt kräver den lika mkt som en BC men mindre vallning(om det nu inte är en ren vallningslinje?), dock mer vakt i sig. Hur är det man säger, aussien ska vara mer…reserverad?
Som tidigare nämnt, en shetland sheepdog, långhårig collie eller kanske korthårig?
Går ju också att fundera på raser utanför vallhundsraserna… men om vi vänder på det, varför är det just vallhund du vill ha? Vilka egenskaper vill du att din hund ska ha?
Working Kelpien avlas på ENDAST vallegenskaperna vilket gör att det inte finns många uppfödare som som säljer till en person som inte tänker valla som en galning.
WK är också en relativt hård och knepig ras om man har "otur" (eller tur om det nu är vad man söker) så en WK - NEEEEEEJ!!!
Satsa hellre på en ras med mindre tryck, typ… En spaniel.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#2Hej. Vill bara lägga till att många som har haft både Aussie och BC oftast säger att deras Aussies krävt mer, både av föraren och aktiveringsmässigt.
#6 det är väl ändå invviduellt?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#17 klart det är individuellt, men jag antar att folk räknat på typisk bc och den lilla korta beskrivning man kan få av en människa i textform ;) Det var iaf min tanke när jag avrådde en bc och även en as, eller kanske de flesta med en spetsig riktning.
#2, vallar du med Ben? :) Vadå?
Jag tackar alla som har svarat! Ska försöka svara på de mesta här nu..
#1 Ja, självklart älskar jag utseendet! Men det är absolut inte det jag går efter när jag tänker skaffa hund. Jag vet hur otroligt mycket en BC kräver hjärngympa och utmaningar, men måste det vara just vallning? Kan man inte kompensera upp den arbetsviljan till att leka och ha roliga och lagom svåra utmaningar i tex skogen? Motion tycker jag är minst lika viktigt som att få ge hunden utmaningar och saker att lösa.
#2 Okej, så du tycker att man måste valla med hunden, om man vill ha en BC? Som jag sa till #1, går det verkligen inte att kompensera upp på andra vis?
Jag skrev "… om man går några timmar om dagen i promenader och träning" Kanske skulle ha formulerat mig annorlunda. :) Det jag menade var att jag går promenader men även tränar under den tiden. Träning som spår och annat lek i skogen, enkel lydnad och annat bus och träningsfullt. Och att jag dessutom tränar agility med hunden.
Jag vill ha en Border Collie för många av dess egenskaper. De är otroligt intelligenta, vilket jag älskar med hundar. De är riktigt glada, vackra och lättränade hundar, i viss del.
Sedan har jag en hund nu, på 13 år som är nästan helt BC, men har några andra raser i sig också. Se bild. Och jag vill verkligen fortsätta med en liknande hund, i både sätt och träning. Och en renrasig BC verkar vara en otroligt intressant hund. Sen att de är otroligt fina är bara ett plus i kanten.
Och jag är absolut, helt klart, öppen för anda raser! Långhårig Collie är också en väldigt intressant hund. Och jag ska som sagt inte skaffa hund än på 1,2 år, så jag har ett tag till på mig att fundera så jag är 110% säker innan den inskaffas.
#3 Men vad menar du då, hur tycker du den borde aktiveras om inte träning, agility, spår och annat aktiverande inte räcker?
#12 Schäfrar är också otroligt vackra hundar, men jag vet inte riktigt hur en sådan skulle passa mig. :)
#14 Tack så hemskt mycket för ditt svar. :) Då vill jag bara ställa en fråga angående vallning då jag blir lite nyfiken. Hur funkar detta, hur går det till? I Sverige måste man väl inte ha egna får? Finns det kurser att gå?
Vilka egenskaper min hund ska ha? Jag är inte speciellt kräsen när det kommer till hundar, så länge vi har en bra kemi, jag kan uppfylla hundens krav och vi har roligt tillsammans så är det en helt perfekt hund.
Jag är inte intresserad av små hundar, kan jag säga på en gång. Och det har nog mest med mig själv att göra, jag vill helt enkelt bara ha en större hund.
Men hunden ska vara smart, intelligent och kräva lagom mycket av mig. Den ska ha bra koncentrationsförmåga, och då menar jag mest att en totalt självständig hund, så som jakt- eller draghundsraser inte är något för mig. Min hund ska vilja samarbeta och älska att träna med mig. (Och självklart beror det mest på mig).
Och som jag sa till #2, så vill jag även fortsätta med denna ras då jag "nästan" har en sådan nu och vi har funkat, och funkar, så otroligt bra tillsammans.
#15 Jag vill inte ha en spaniel.
#20 hur det funkar med vallning? har faktiskt ingen aning då jag aldrig haft en vallhund eller vallat ;) Men sånt kan man få information om av uppfödaren och så, de brukar vara hjälpsamma :) En idé är att åka på något vallningsprpov(heter det så?) och se hur det går till. prata med de som är där och nämn att du funderar på en vallhund.
Egenskaperna du nämner finns i många hundraser! Det handlar mest om att vilka jobba med hunden skulle jag vilja säga, man ser ju många hundar av vissa raser som går som sällskap och då blir den ju inte lika träningsvilliga(dålig förklaring, hoppas någon förstår hur jag menar!).
Jag skulle vilja föreslå en retriever faktiskt, golden, labbe, flat? Härliga hundar att jobba med med massa willing to please, vill alltså arbeta med dig! Lite skillnad mellan raserna dock, men rent generellt. Deras huvudsakliga syfte är ju apportering av fågel, och det är inte alls lika svårt att få till hemma som vallningen är. Finns också fler kurser och många som sysslar med det över hela landet.
Andra förslag, en pudel, schnauzer, briard, rottweiler, collien har vi redan nämnt…
#0 & #20 Vad kul att du vill skaffa BC! Jag har själv en på 2 år, och tycker att man inte behöver valla, sålänge man aktiverar på annat sätt. Gärna i någon kombination där det finns med saker som "liknar" vallningen, såsom att hämta in utspridda föremål med diverse kommandon emellan. Även om det aldrig blir vallning så får hunden sin (mentala)motion. Nog låter det lite missvisande med några timmars promenad om dagen med träning, och agility en gång i veckan. Men det beror då på vad du tränar! Och såklart hur du tränar. :)
Dock är det inte många seriösa uppfödare som säljer till någon som inte ska valla. Men oftast så är det så att de inte kräver någon flock med får inom 100 meters avstånd, utan det finns de som har får som låter andra få komma och träna, kanske även har kurser i vallning, uppfödaren brukar veta sådant. :)
Du kanske borde testa på vallning innan du bestämmer dig, du kanske tycker att det är kul! :)
#19 Jag vallar inte med Ben, däremot kommer vi att börja valla och vi håller på att träna in grunder nu. Många jag känner har får som vi kan få låna tillsvidare. Efter gymnasiet hörde min mammas ex av sig till mig, han funderar nämligen på att öppna en får farm med ca 200 tackor. Han behövde hjälp så framöver kanske jag och Ben flyttar ut på landet med fåren precis utanför fönstret.
Ben visar redan vallegenskaper och det är synd att inte låta dessa komma till andvändning.
#21 Ja, det var en väldigt bra idé! Måste bara ta reda på när/hur och var på Brukshundsklubben här i Härnösand det är vallning på gång och kolla och prata lite med förarna eller instruktörerna. :)
Jag är inte speciellt sugen på varken Golden, Labrador, Briard eller Retrivers. Och absolut ingen Schnauzer eller Pudel. Rottweiler och Amtaff är två raser jag absolut älskar, men är det verkligen "enklare" med en sådan ras än en BC eller AS? Det är ju helt klart otroligt olika hundar på både träningssätt, arbetsviljan och psyket, men jag… Tvivlar på att det är enklare att ha en "maffig" hund än en Vallhund.
…. Eller?
#22 Men det är ju precis det jag menar. Det är lite svårt att uttrycka allt i skrift, det jag försöker få fram är precis det du säger. Det beror på hur och vad man tränar. Jag tycker bara att man inte måste just valla med en BC eller en AS, man borde kunna kompensera upp det på andra sätt.
Men om det nu är så att det exempelvis finns kurser att ta, så kanske jag blir intresserad av vallning och kan tänka mig börja i det. :)
#24 vad är det som får dig att säga nej till de raserna? nyfiken, och det kan ge en hjälp på traven med tips ;) kan säga som så att de retrievers jag umgåtts med har bra fart, stor arbetsvilja, massa vilja att samarbeta och kan verkligen koncentrera sig. Hundar som älskar att arbeta helt enkelt! Kan också tillägga att de är av jakttyp/arbetstyp, alltså främst avlade för sin arbetsförmåga och inte utseendet även om utseendet ska vara efter rasstandard.
Enklare och enklare med "maffig" hund, de kanske passar ditt liv bättre? Tror att oavsett ras så kommer hunden vilja jobba om du redan från början gör det med den. :)

Min mamma har en aussie.. Han har inte visat så mycket vallbeteende, men han är VÄLDIGT aktiv.
Jag själv känner att jag aldrig skulle kunna ha en hund som honom, även om han är en helt underbar hund. Alldeles för mycket energi och arbetsvilja. Det räcker inte med enbart ett par promenader med honom. Utan han rör sig hela dagarna.
här är ett par bilder på snyggingen (observera kotten i munnen på sista bilden :p)
http://www.pixbox.se/pic_show_id27809814.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id27052486.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id27052487.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id27052488.html
kan ju även tillägga att denna hunden höll på att dö av skadorna efter hundattack när han var ca 10 v.
jag är ägare av bc och känner väldigt många uppfödare. att få tag på en bc som ska bo inne i stan är tillräckligt svårt. seriösa uppfödare säljer inte dit, tyvärr för många.
min egna erfarenhet är att om man inte ska ha en vallande bc så köp en som inte visar intresse, den är då oftast 1-2 år. köper du en hund och den visar att den vill valla brukar det sluta i en olycklig hund som vallar bilar, barn, katter mm.
frågar du folk som både vallar och kör agility med sin hund så säger det att det räcker med 10 min vallning medan det kan ta minst 1 h innan hunden är nöjd efter agility pass.
är du villig att verkligen jobba varje dag för att hålla hunden sysselsatt är det en underbar hund. men den kräver också att du gör det. att träna nån gång i veckan duger inte på långa vägar.
gällande vallning så måste man ha tillgång till får mellan varje träningspass om du går kurs då varje tillfälle tar upp nya saker vilket kräver att du tränar hemma. allt som oftast har tränarna det som krav att du kan träna hemma eftersom det inte finns någon vits med att gå på kursen annars.
hoppas du blev någe klokare av det jag skrev. har du några frågor gällande vallning så är det bara att fråga :)

till #14
"Hur är det man säger, aussien ska vara mer…reserverad?" på vilket sätt menar du reserverad? Vår aussie är den minst reserverade hund mot människor jag träffat. Första utställningen gick han inte att bedöma fullt ut då han var för glad över att domaren skulle ta på honom ;) Sedan när jag kommer till dem och hälsar på börjar han gnälla och ha sig så fort han ser en och sen kommer han i full fart, stampar av 2m bort och kastar sig i knät.. Han är mycket förtjust i min ponny som bor hos föräldrarna också, brukar hälsa på i hagen och slicka hästen i öronen :)

Men då är din Aussie knappast ngn vidare bra representant för sin ras isåfall, en Aussie är(bör vara) något reserverad OCH skarp!
Din hund är snarare undantag än en regel.
Jag skulle Inte rek. varken BC, Aussie, Kelpie Eller en Schäfer (som Ricko alltid ska rek. oavsett vad, konstigt nog - Inte bra!!! ) till TS.
Dessa raser kräver bra mkt mer än vad TS kan erbjuda.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Håller med Nikkis!
Men sheltie, kan inte det vara något?
håller också med nikkis .. men finns det inte en annan variant av kelpie som är mera avlad åt uställningshållet ? eller ?
#24 Gå inte efter vad som verkar "enklast" utan vad som passar dig och ditt syfte.
Andra hundar av "vallhundstyp" som isländsk fårhund eller lapphundarna tilltalar dig inte?
annars finns ju numera även en miniatyrvariant av aussien (ej SKK erkänd)
≧◔◡◔≦
#31 det finns den "vanliga" kelpien som är utställnings/bruksavlad och sedan finns working kelpie/stockdog som är avlad för vallning.
≧◔◡◔≦
#28 Vad jag vet, har för mig att det står i rasstandarden också, så ska aussien vara lite vaktig/reserverad. Inte så att den inte släpper in någon på tomt och hatar allt och alla, men vakta sin flock så att säga.
Såhär säger rasstandard: "Rasen skall vara en intelligent arbetshund med utpräglad vakt- och vallningsinstinkt, en god kamrat och ha kraft att arbeta en hel dag."
På australianshephersklubbens hemsidan finns att läsa: "Syftet med rasen var dels som en hjälp i arbetet med djuren på gården men också som en god kamrat och som vakthund för familjen och familjens tillhörigheter".Men också:
"Många Aussies är vänskapliga med alla, känd och okänd, men det kan också hos vissa individer finnas tendenser till reservation mot främlingar. Denna reservation tar sig vanligen uttryck i att de nonchalerar okända människor. Reservationen ska däremot inte visa sig genom rädsla, skygghet eller aggressivitet då alla dessa tecken är uttryck för allvarliga fel hos hunden."
Vilket alltså betyder att det helst ska finnas lite vakt i dem, och att det hör till rasen. Att sen inte alla aussies vaktar i samma mängd är något som utvecklats när hunden börjat användas till annat än vallhund på farmar.
Och så menar jag med reserverad :)
Oavsett det är en working kelpie eller en "showkelpie", så kräver de mycket stimulans och jobb. Det är ju inte så att en "showkelpie" inte har någon vallning i sig. De behöver mycket mental stimulans.

Jag tycker man absolut ska valla med sin border collie, annars finns det andra raser som passar in mycket bättre på det man vill göra.
Förstår inte riktigt grejen med att skaffa en border om den inte skall få valla. Undantag är om man skaffar en äldre hund som ej visat intresse för att valla, då är detta en utmärkt hund för annan aktivering.
Promenade räcker absolut inte som aktivering för någon bruksras, (och många andra), nästan alla hundar orkar att gå, och dessutom bygger hundar upp sin kondition mycket snabbt, och om du då exempelvis går en timme om dagen så kommer hunden behöva 2 timmars promenad efter ett tag för att kunna bli trött.
Visst Border Collies är mycket lättlärda, och man kommer ofta långt i tävling med sin hund osv, men en bra förare kan få upp nästan vilken ras som helst. Och man skaffar inte hund för att det ska vara enkelt.
Border Collies ska valla, punkt slut.
Okej, jag ger upp. Hissar vita flaggan, armarna uppåt, bugar mig.
Man kan absolut inte kompensera vallningen till en Border Collie eller en Australiensisk Shepherd, vad man än gör, hur man än tränar.
Man måste valla, och har man inga får så kan man helt enkelt aldrig skaffa sig en BC eller AS.
I got it.
#37 Om du tycker och tror att du kan aktivera en Bc tycker jag du ska köpa en sån.
Du kanske går på vallningsträning osv med den. Det finns de massor med folk som gör. Det är inte så att man behöver äga en gård med får på. Jag faktiskt 2 personer iallafall som har bc´s som bara tränar vallning nån gång i veckan sen kör de agility/spår och sånt. Och dem hundarna är jättefina i tempramentet och inte ett dugg nervösa eller springer och vallar cyklar/barn/katter.
Tycker vi är lite väl uppstissade då de gäller vallhundar..
När någon går och köper en tex en draghund eller en jaktras med hög instinkt så är de inte hälften så mycket liv som de blir de då gäller just bc. Enligt vad jag hört säljer många inte bc/wk för såna som inte ska valla just för att de vill behålla vallningen i rasen inte för att de skulle må dåligt över lite vall och mkt andra aktiviteter.
p.s Skrev tidigare i tråden ang. wk/bc och de var bara en poäng att båda raserna är lika krävande inget menat att du inte skulle kunna köpa en bc.

#34 Tack, det var ungefär det jag misstänkte att du menade. För det verkar ju inte direkt vara en reserverad och tillbakadragen hund.
och som det stod, "-kraft att arbeta en hel dag" DET har de :D
Tror att man vill att folk vallar med sina hundar just för att om man inte gör det kan(kan alltså, inte alltid!) det slå över till något som kan orsaka stora olyckor… hunden måste ju få utlopp för sina behov på nåt sätt, och det kan bli valla bilar, cyklar, barn, joggare osv om de inte får annan aktivering som väger upp.
Det är ju en större "olycka" om en hund vallar barn utan att den riktigt vet hur den ska göra, än om en apporterande hund bär skor istället för fåglar de annars hade burit på.
Är iallafall den känslan jag fått.
Och just BC gick man väl bara på vallningsresultat och inte utställningar, eller gör fortfarande? hur var det där nu…
Det brukar ju vara så iaf, att den "arbetande" delen av rasens uppfödare (de flesta är ju lite updelade) vill att hundarna ska fortsätta arbetas med. Och eftersom BC bara arbetar, så blir det ju bara önskvärt med arbetande köpare ;)
#41 Nå hmm, en jakthund som inte får utlopp för sitt kan ju bli svår för inkallning då de gäller vilt och kan orsaka trafik olyckor bla.
Sett och råkat ut för draghundar som lever som familjehundar som varit ostimulerade och vill flyga på allt och alla. Samt en draghund som orsakt 9 attacker på andra hundar och då är de bara dom jag vet om och råkat ut för under den korta period jag bodde på de stället.
Så ja menar bara då hon skrev att hon kunde tänka sig gå vallningskurser och så, hon kanske inte behöver äga tackor för att kunna ha en bc. Det är ju så många man vet/hör som bara åker och tränar på andras får 1-2 gr i veckan samt andra aktiviteter och det har tydligen räckt för att hålla deras bc´s stimulerade.
#42 ja självklart, drog bara ett exempel ;)
Och nej, jag menar absolut inte att jag hade något emot det du skrev! Jag drog bara mina tankar angående BC-uppfödare och arbetande uppfödare. Om vallning 1-2 ggr veckan plus andra aktiviteter räcker låter jag vara osagt, för det beror ju helt på vad man gör och hur man tränar. Därför låter jag det också vara osagt om jag anser att BC är rätt för TS, men jag tipsar gärna om fler raser som kanske är mer lämpliga.
#43 hehe okey=)
#43 vallning två tre gånger i veckan räcker gott och väl om man är hobbyvallare.
hunden får utlopp för det den är avlad för och håller sig lugn tills nästa gång.
men ska man gå kurs i vallning måste man ha tillgång till får för att kunna träna på mellan träningstillfällena. man måste utvecklas mellan de olika tillfällena, annars tycker inte tränarna att det är någon ide att gå kurs.
Slänger in en fråga här - om man gillar vallhundsraser som border collies, aussies och kelpien, men inte gillar att/kan/vill valla, vilka raser tycker ni man ska titta på då? Vilka liknar dem i psyket och fysiskt alltså, utan att ha vallningen?
Ofta får man få förslag i såna här vallhunds/bc-diskussioner, kul att höra vad ni tycker.
notera också att jag inte är ute efter en ras/hund till mig, är fullt nöjd med de jag har för tillfället;)
#46 Hela grupp 1 är fullt i vallraser med annan inrikting ex. collie, Bearded Collie, belgarna, sheltie, pumi etc…
och även kelpie, aussie som är mer inriktade på bruks än vall rent generellt.
Men aktivitetsnivå och mentalitet varierar enormt mellan dom också.
≧◔◡◔≦
#47 Då syftar du på Australien Kelpie "show kelpie" el? Efterssom Working kelpie avlas efter vallegenskaper.
#48 skrev kelpie som i australian kelpie, inte australian stockdog/WK
≧◔◡◔≦
#49 Jo men menade bara att de kan misstolkas då man bara skriver kelpie. Working kelpie, Australien kelpie.."kelpie"..
Inget illa menat. :)
#50 ingen fara, skulle det komma till kritan är troligtvis personen mer insatt i vad som gäller ang rasen samt att det nog är lättare att halka in på den vanliga kalpien i förstahand än WK.
≧◔◡◔≦
#51 Jo, de är sant:)

Efter att ha följt diskussionen här angående om man måste valla med sin BC roade jag mig med att titta på deltagarlistan i årets SM i bruks där största rasen i spår, rapport och sök är just; tada BC. Så att man kan göra annat med dessa är ju helt klart. Dock skall man veta att de förare som tar sig till SM sällan är några nybörjare. Få tar sig dit med sin första hund och dessa lägger ner flera timmar om dagen i träning. BC kräver aktivering av både kropp och hjärna så mycket är klart. Annars kommer man att få problem.
De flesta bruksraserna idag är ju dessutom vallhundsraser; schäfern började som boskapsvallare och namnet betyder ju dessutom "fåraherde" på tyska (och engelska "german shepherd") likadant malinoisen som är den klart dominerande rasen i skydd och IPO i år.
#53 Den moderna schäfern var inte vallare speciellt länge, även om det finns linjer som fortfarande kan brukas till vall.
Dom har brukats inom tjänsten sedan början av 1900talet, man kan undra hur mycket "vallhund" som verkligen existerar i rasen överlag.
≧◔◡◔≦

Jag protesterar alltid högljutt då någon ska ha husky eller jakthundar till rena sällskapshundar oxå, förutom just BC. Vissa av vallhundsraserna är inte lika extrema, men att föräldrarna måste ha arbetsmeriter för att avlas på, betyder nåt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har blivit erbjuden en Border hane på 4 år, han fungerar inte i vallningen som är hans syfte på gården.
Tror ni att det skulle kunna fungera att ta över honom till en lägenhet, på gården springer han löst på morgonen någon timme sen får han sitta i hundgården och ut och cykla får han också göra.? Han kommer att få träna lydnad och agility isåfall.

#54 Nej att valla med en schäfer idag vore väl att ta i även om jag faktiskt märkte lite av vallningsdriften i min gamla hund när vi hämtade hem min frus får från skogen efter sina rymningar. Det var väl inte det jag ville säga heller utan det var mest kuriosa.
Däremot visar det att man faktiskt kan göra annat än att valla med vallningsraserna. Men som schäferägare tycker jag att det är bättre att valla med BC än tävla bruks. Precis som jag tycker att man skall jaga med en Tax.

#53 Klart att det går att använda de till annat.. Men många av de som kommer så högt vallar också.
Och varför ska man ha en ras som är så extremt avlad på en egenskap till något annat när det finns andra raser som fungerar hur bra som helst till det?
Det är dessutom inte upp i SM nivå som TS vill utan hon ville träna agility en gång i veckan..
Agility kan redan från början vara en ganska stressande aktivitet. Och att då ta en Border collie som får fysisk motion i ganska stora mångder varje dag och sätta på en agilityträning 1 gång i veckan tror inte jag kommer sluta så bra.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

#58 Jag håller med dig, ville bara visa att det sällan finns svart eller vitt utan alltid några gråzoner.

#56 En BC som inte vill vala brukar bli toppen som träningskompis! Han kommer säkert att uppskatta långa promenader växlat med lydnadsplan och agility.
Folk som vill ha BC utan att valla borde leta just sådana hundar!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
jag har träffat flera st renrasiga med stam, men vissa är inte vallhundar alls så de tävlas inte o om jag fatta dom rätt vid parning/valpar ej reggade… skumt iaf men men sen har jag träffat de som skaffat en BC för att de gillar dom osv ska bara ha de som sälskap men slutar med att de köper får för att kunna arbeta med hunden. köper man då en valp som är från 2 utan vallninginstinstink är det ett lotteri för det ligger i deras gener detta. mycket trevliga hundar men man kan ju styra in dom på annat som agility o en massa såna snabba sporter där är ju BC stora. Men de kräver jobb. Min man älskar denna ras men NEJ här blir det inten BC eftersom det är jag som tar jobbet o jag skulle inte klara av en sån ras men fina är dom.
En nära vän till mig känner en person som har en BC. Min vän hatar rasen eftersom att just denna hund som hon känner inte får någon aktivering. Denna hund är väldigt stressad och komplicerad att ha och göra med osv.
Hon rent ut sagt skrek till mig när hon fick veta att jag tagit ansvar för en BC, eftersom att hon trodde att rasens psyke var som denna Border Collie …
#62 åh, det är så tråkigt när en "dålig" individ blir förebild för en hel ras :/ Är ju många som har synen att labben bara sover och är jättelat, när de ser mitt energiknippe sen kan det ju bara inte vara en labbe, måste vara något mer energirikt i! Hmpf.
---
Tillbaka till min fråga - kom inte så mycket tips ändå huh? ;) De flesta i vallningskategorin har väl lite vall i sig? Om man inte vill ha en ur vallgruppen då, vad blir det då? Vad rekommenderar ni som "sällskapshund"(alltså inte med vall som jobb) med massa arbetsvilja, tankekraft och ork? De är ju de med rasen/raserna som känner rasen bäst, vad skulle ni likna er ras med?

Man köper inte ett varmblodig travare i tävlingskondition till barnen för dom ska ha något att lära sig rida på, och dom som har gjort den tabben, där det slutar med att varken ägarna- och framförallt inte hästen- trivs med varandra. Dåligt ryckte på posten då.
Samma sak med hundar. Huskey ska dra - jämthunden ställa älg. Då mår dom bäst. Det finns undantag i alla raster, men ska man verkligen chansa?
Det låter som en klyscha, som man har alltid fått höra: Välj hund efter livssituation, inte utseende. Som hundägare själv har det bankats in från början, men det är först nu efter ett par år som man börjar förstå det.
Att man sen kan hitta nya intressen genom att välja en ras, t.ex att skaffa en bordercollie till sig själv och sen bli intresserad av vallningen tack vare det, är bara positivt. Men om man helst vill leka stressande lekar och vila hemma. Ja, då är nog inte bordercollien bästa val av ras förmodligen.

#61 Det är ju bara dumt att stödja den oreggade Border collie-aveln. Och ja, all oreggad avel för den delen.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#60 Han vill valla men blir för het, hon har tagit hjälp av flera stycken och laggt ner mycket tid på honom men dom får honom inte att funka i vallningen och han är nu 4 år..
Kommer han att klara av att vara helt utan vallning?
Jag har haft honom med till brukshundklubben och provat agility och det funkar han visar lite mer och mer intresse för det=)

#66 Antagligen inte om han är för het för vallning, finns då stor chans att han börjar valla människor, bilar, cyklar, ja you name it. Du kanske kan ha honom på prov och se hur han är, är svårt att säga bara sådär.

# 66
Det man letar efter, om man vill ha en border collie till annat än vall, är då en hund som visar lite vallintresse & en hund som man ser mår lika bra av annan aktivering.
Skulle nog inte chansa och ta en hund som är för het, du gör nog både dig & hunden en otjänst.
#67 jag har varit med om en BC som var för het när han vallade. så hon sadlade om och började med agility eftersom hunden blev agressiv när han fick valla. hon tävlar nu VM med honom. och han vallar inget nu för tiden.
det är alltid värt att prova istället för att säga att det inte kommer funka.
Den här har också börjat att visa tendens till lite sådanna, kan inte kalla det aggresiva beteenden men lite dumheter. Hon har funderat på avlivning om jag inte ville prova ha honom.. Jag kommer att träna agility och lydnad med han isf.
#70 de BC som tycker att det är kul att valla men inte vet hur de ska betee sig oavsett träning blir allt som ofta aggressiva eftersom de är förvirrade. så jag tror att vallning är bara inte hans grej och då är det ju inte mer än rätt att prova något annat som kanske passar honom. så prova du :D
#70 Okej.. =) Jag har börjat att ha honom med lite på agility banan och suget på hinderna börjar att komma lite mer och mer =) Älskar den hunden så himla goo!
ge honom lite tid så kommer det lossa för honom. BC vill inget annat än att vara till lags. :)
han kommer antagligen att bli en kanonhund med rätt aktivering för honom. ;)
#73 Okej=) Idag har jag honom igen, vi började med 1 timmes skogspromenad med min andra också så klart dom sprang och lekte hela tiden, sedan agility träning det går jätte bra och känns kanon=) han anpassar sig bra hos mig!
tycker han att agilityn är kul så kan du ju gå hur lång dom helst med honom. oftast är ju BC de bästa hundarna in agility :)
han tycker att det är jätte roligt nu när han börjar fatta vad det går ut på=) Han har verkligen farten och suget kommer mera =) Vi har provat allt utom slalom och lång hoppet.