Ridgeproblem?
Min 4-åriga tik blir som ett monster så fort hon ser grannens Ridgeback trots att den hunden är ganska blyg och lugn av sig. Dom har fått hälsa och tindra hälsar som vanligt och sen helt plötsligt så blir hon sur igen.
När jag ställde Aussien Ella på Midnattsolsutställningen här i Gällivare så blev hon heltokig när två ridgebacks ställde sig brevid oss.
Båda dessa hundar har annars inga problem med stora hundar med liknande utseende och har inga dåliga erfarenheter av denna ras heller.
Jag har funderat om det kan ha med ridgen att göra? Om det händer ofta att andra hundar inte "tål" denna ras? Dom borde ju kunna läsa av hunden bättre än så tycker man ju, men jag kommer inte på nån annan förklaring.
Det tror jag det kan gora… "vanliga" hundar reser ju ragg nar de ar fientliga/osakra och det ar ju samma signal en ridgeback ger egentligen? Men det ar bara gissningar saklart.
Man brukar ju påstå att ridgen ser ut som rest ragg vilket ju också är RR signum, men vore hunden så extremt känslig hade nog andra raser varit minst lika problematiska, samt att många RR är rätt mörka i ansiktet.
Kanske att det helt enkelt inte klaffade i "kemin" mellan dom.
≧◔◡◔≦
#2 Det känns som att det är nåt annat än kemin som inte stämmer mellan dom. Och min tik brukar vara otroligt bra på att läsa av andra hundar men hon misslyckas med denna hund.. Pudlar som har "ragg över hela kroppen" har hon däremot absolut noll problem med.
#3 ja, det låter ju lustigt att hon skulle vara "rasist" men det är inget ovanligt.
≧◔◡◔≦
Men ragg over hela kroppen kan ju inte vara en signal. Ragg endast pa ryggen kanske fungerar som en nyckelretning?
Vet iofs vissa hundar som verkligen inte klarar av svarta hundar bara helt utan anledning.