köpa liten hund ?
Jag har nu velat ha en hund nu hur länge som helst . Jag försöker övertala mina föräldrar o jag är faktiskt på rätt god väg. jag har ridit i hela mitt liv men nu har jag precis lämnat ut min häst på foder för jag har tappat intresset o jag har min kaninuppfödning men tyvärr har det intresset oxå svalnat av..
och jag känner att jag vill göra nått på min fritid som jag tycker är kul och som jag är säker på att jag inte tröttnar på . Det är då hund. Jag är så säker på att jag inte skulle tröttna på det. Jag har redan en hund . Det är en stor. hon är blandning mellan collie, labrador o schäfer, men jag vill ha en egen liten hund. Som man kan hålla på med från början. Huden som jag har nu är familjens o hon är 5 år, men jag är säker på att vi inte kommer ha kvar henne länge, för hon kan knappt gå, hennes höfter o ben är riktigt dåliga på henne.. När vi fick henne gick jag i 2.an o då var jag inte så intresserad av hundar som jag är nu.
Jag hade tänkt att gå valpkurs, fortsättnings kurser o.s.v. sen kaaaanske agillity. Den ska ha bra temprament ! Och det ska vara en liten hund, inte mellan stor elr nått, en mini vovve :) och den ska vara mkt sööööt (a) thihi.
Innan ville jag ha Chihuahua blandning men nu har jag fastnat för dvärgspets blandning.
Kom med förslag o tips om hundar . du kanske själv har en liten valp till salu ? Det ska vara en hona .
Helst i skåne men det är okej i kalmar, blekinge och kronoberg också ! Lägg gärna ut bild på dina valpar som du ska sälja :) Ändast SMÅ hundar är intressanta . :))
Alla hundar är väl små när de är små?? 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Pudel kanske? En aktiv familjehund som vill följa med överallt, de finns ju i 4 storlekar så en toy eller dvärg skulle vara något för dej om du vill ha en liten hund. De fäller heller inte
Bichon havanis en lite lugnare hund och helt gudomligt söta även dessa fäller inte..Gå in på bichon.ifokus så kan du kolla in alla bichonraser lite mer:)
Australisk terrier kanske, en stor hund i litet format. Aussien är en pigg och glad hund, vaksam, tuff och trofast, nyfiken på allt, självständig och människovänlig. Typiskt för rasen är att den är full av energi utomhus men stillsam inomhus.
Cavalier king charles spaniel, en jättefin ras som är lugn, tuff och helt underbara hundar att ha och göra med
kinesisk nakenhund eller en powder puff.. det är en nakenhund fast med hår..
Du kan gå in på en hemsida som heter liten hund. Där har du nästan alla småraser och beskrivning.. Fast vissa bilder gör inte rasen rättvis men dte är ju en annan sak
Dvärgpinscher finns också! :)

3# den står också med på hemsidan jag tipsade om
#4 Okej! ;)
Om intresse har svalnat för både hästar och kaniner så vad gör du sedan om ditt intresse svalnar för hunden när den är vuxen? Tänk igenom detta väldigt nog innan du får skaffa en hund. Är dina föräldrar villiga att ta hand om hunden när du tröttnat?

Håller med #6 det låter lite som om du bara vill ha en hund för att dom är söt när dom är små, låter inte som ett genuint intresse. djur är ett ansvar och inga slit och släng produkter.
Tänkte på samma sak om #6 sa.. Du kommer nog tappa intresset för hunden sen också isåfall.
Om du tappat intresset för alla dina andra djur så lär du nog tappa intresset för hunden också. Verkar som att du bara är ute efter en valp. Tänk så är den inte lika intressant längre när den är vuxen? Fundera ett riktigt bra tag innan du skaffar en hund. En hund lever länge och kan du tänka dig att ta hand om den i hela dens liv utan att tappa intresset?
Till er som tror att jag kommer tappa intresset så kan jag säga direkt att jag är som 100 % till att jag inte kommer göra det !
jag har redan en stor hund som jag lägger ner enormt mkt tid till men jag vill ha en hund från valp till gammal ! . Så jag kan hålla på med den från början ! När vi köpte min stora hund var jag runt 9 år o då tror jag att ni flesta fattar att jag inte kunde ta ett sånt ansvar ?! men när vi skaffa den hunden var det meningen att min storasyster skulle gå kurser och sånt med den. Och mitt hund intresse har växt mer och mer . Och till er som tycker jag ska tänka igenom det, jag har tänkt igenom det i 3 år nu !!
Och NEEEJ ! Jag är inte ute efter bara en valp, jag är ute efter en underbar vän för livet !
Jag inte inte precis "tröttnat" På mina andra djur !! Som tex min häst, alla folk ställde så mkt krav på både min häst och mej med tävlingar o allt och allt skulle gå så otroligt fort farm o tilslut svalnar det av lite o man tycker det inte är lika kul längre när alla folk trycker på!. Jag rider fortfarande men inte lika mkt ! O min kaninuppfödning . Alla mina kaniner är kvar fast inte lika stor uppfödning längre !!
#2 tack så jätte mkt, ska kolla på den hemsidan :))
#7 jag reagerade rätt mkt på det du skrev ! Jag har växt upp med djur!! haft djur hela mitt liv . Mina föräldrar har massor av djur ! Tror du helt seriöst att jag har mina djur som produkter ;OOOOO Snälla nån.
#1 klart alla hundar är små när dom är små bebisar . men jag vill att den ska vara liten även när den är vuxen ( :
#11 haha okej! :D

Vem tar hand om hunden när du är i skolan? Vem betalar mat, utrusning, eventuell vetrinär avgift? Om du måste åka bort, vem tar hand om den då?
Min första tanke var att du förmodligen kommer att tröttna, då du tröttnat (eller ditt intresse har svalnat som du skriver) på dina andra djur. Men om du har tänkt igenom det helt så kan du ju kolla på blocket efter gulliga hundar.
#13 min mamma är sjukskriven, hon är hemma varje dag och sköter om djuren när restan av familjen inte är hemma. Jag kommer betala utrustningen ! och nästan alltid när vi är borta har vi med oss hunden .
Men jag såg att du oxå har hund, så jag ställer samma fråger till dej . vem tar han om din hund när du är i skolan t.e.x ?

10# ingen fara, hoppas att du hittar någonting bra bara:)
jag tappade mitt intresse för katter, kaniner och hästar.. Ska ni kalla mej en dålig ägare också? Kaninerna var en sån grej som mina föräldrar köpte för att se om jag var mogen att ta större ansvar och katterna, faktiskt jag är inte så mycket kattmänniska. Katter är underbara vänner och mysiga men enligt mej så är de så tråkiga.. Man kan inte göra något med dem mer än mysa(det är inte en dålig egenskap men jag vill göra mer med mina djur). Jag tappade mitt intresse för hästar för att ridningen var inte min grej, Hästar är underbara djur och jag skulle kunna tänka mej att ha en igen bara för promenadridning när jag blir äldre och kan ta alla kostader för en häst utan att jag känner att jag går på knäna och att det ställs krav på att jag måste tävla och måste bli duktig.
Ni har säkert tappat intresset för något eller lagt något på hyllan för att man inte orkar. Ingen är perfekt
Förstår båda "parter" angående att tappa intresset.
De som frågar dig TS, gör det inte för att vara elaka (hoppas jag) utan av välvilja. Det är ju väldigt tråkigt om man tröttnar på sin hund. Jag förstår om TS känner sig stött av kommentater om att hon skulle tröttna på hunden, men hoppas att du kan se det som att de som frågade bara ville väl.
Nu hoppas jag att den saken är utredd efter TS svar i #10.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Varför är du ute efter en blandras?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Att folk skriver att du kommer tröttna på hunden bara för du tappat intresset för kaniner o hästar, tycker jag är lite märkligt faktiskt. Visst kan det bli så, men hundar, kaniner o hästar är ju låååångt ifrån varandra, o alla har vi olika intressen? Jag är intresserad av hundar, däremot hade jag marsvin för ett par år sedan som jag inte alls hade samma intresse för. Samma sak med ex. hamstrar - jag tyckte jättemkt om dom när jag var liten, men nu är jag inte det minsta intresserad av dom.
Hur som helst.. dina föräldrar har det yttersta ansvar för hunden, så vill dina föräldrar inte ha en till hund så är det bara så, eftersom det kostar dom mkt pengar, tid o ansvar. Hur ska du kunna betala saker för hunden om du är 14 år? Kan inte minnas att man hade egen ekonomi som flöt på bra nog att finansiera en hund då man var 14..
Men jag håller med dom andra, att det inte låter så.. vad ska jag säga, genomtänkt. För det första måste dina föräldrar VILJA ha en hund, inte bara gå med på det. För det andra så får du tänka igenom vad du vill använda hunden till o därefter komma fram till en ras, o inte bara hasta efter nån valp som är till salu.

18# man har ju alltid barnbidraget fast det är inte på så mycket..
#19, jo jag vet. Men runt 1000 kr i månaden till hundförsäkring, hundmat, andra tillbehör PLUS saker till sig själv? Det kan tyckas helt okej i början tror jag, men tror man tröttnar ganska fort på att alltid vara totalt barskrapad pga hunden, o framförallt i tonåren :P

jaa, men vissa kanske jobbar för att ha råd med hunden eller har föräldrar som hjälper till att betala.. Jag jobbade och la undan alla löner till en hund så sen när vi fick henne skulle det inte vara så mycket pengar direkt.. det felet gjorde min kille:P
Håller med om att dina föräldrar måste gå med på köpet och vilja ta hand om hunden.
För, verkligheten är ju sån att skolan kommer ta allt mer tid för dig. Beroende på vad du vill bli kommer gymnasiet att ta otroliga mängder till vilket gör att du kommer få förlita dig på att dina föräldrar är beredda att hoppa in och hjälpa till. De måste vilja lika mycket och inte bara göra det för att de måste, vilket kan ge dig dåligt samvete sen när du upptäcker att tiden inte räcker till.
det är klart jag itne betalar allt till hunden själv ! Veterinär, mat o försäkring kommer mina föräldrar betala .. men koppel, halsband, leksaker o sånt kommer jag ju köpa själv. klart att dom kommer betala nått till mej ibland . men jag känner, är det min hund är det jag som ska betala sakerna (det mesta i alla fall). så har det alltid varit för mej o mina andra djur och det fungerar bra .
Jag får mitt barnbidrag, månadspeng och nu på sommaren har jag sommarjobbat en hel del också så jag har samlat in en hel del ändå .
#17 jag är inte riktigt säker . Jag letar . har letat i typ ett halv år elr nått nu. jag väntar tills jag hittar den rätta :) har varit o tittat på många valpar men det har inte kännts riktigt bra så då har jag letat vidare. :) visst, alla valpisarna har varit skit söta o allt, men dom har inte varit rikigt det jag har sökt. Om du vet nån blandisvalp som är till salu så skicka gärna länken (a)
#23 Tycker att du ska vänta ett tag. Håller med om att det inte verkar riktigt genomtänkt. Jag fick vänta i 6 år innan jag fick skaffa en egen hund, först då tyckte min mamma att jag klarade en egen. Varför duger inte hunden ni har? Är det bara att du inte varit med från början och uppfostrat den?
Varför en blandras?

24# "Huden som jag har nu är familjens o hon är 5 år, men jag är säker på att vi inte kommer ha kvar henne länge, för hon kan knappt gå, hennes höfter o ben är riktigt dåliga på henne"
det tycker jag är svar nog
#25 Aha, då måste jag ha missat det. Ja då förstår jag henne.

#23 Jo men frågan var ju varför du ville ha en blandras..
- - - - - - - -
#27 jag är mer förtjust i blandraser . jag vet inte vrf . Men på nått sätt så tycker jag bättre om dom . men om jag hittar en renrasig som jag blir förtjust i och som passar mej så är det också intressant .

#28 Det är ju lättare att få en hund som passar dina behov om du väljer en renrasig, och du har ju dessutom större möjlighet att kolla upp hälsa m.m. bakom hunden.
- - - - - - - -
#19 man har ju alltid barnbidraget fast det är inte på så mycket..
Barnbidraget är inte till för att ge barnen! Det är ett bidrag för föräldrarna till att föda (ge mat), köpa kläder od och ge sina barn ett hem… visst kan föräldrar med bra ekonomi ge sina barn det men det är inte det det är till för…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#30 från mitt barnbidrag får jag nästan alltid nått ifrån . ibalnd har jag fått halva, ibland lite mindre o.s.v.
#31 ja, många föräldrar gör så men det är inte det bidraget är tänkt som när det infördes…
/Ingalill

#32 det har väll inte med saken att göra om hennes föräldrar vill ge henne det eller inte.
Jag förstår din längtan, själv tycker jag att båda renrasiga eller blandras är lika fina, de har sina personligheter och dess posititva och negativa aspekter, men man ska följa känslan helt enkelt, personligen rekomenderar jag Cavalier king charles spaniel eller Cavalier king charles spaniel blandning
. Mycket viktig att besöka valpen och träffa mamman till valpen innan du bestämmer dig, kän efter och ha inte för bråttom för att alla valpar är så super goa
. Kanske kan du också se till att dina föräldrar är med när du bestämmer dig, för att kanske en vuxen kan se lite mer i hur valpen mår än när man är nykär i en valp 
Det är bra att du har stöd av dina föräldrar, det är viktigt när det gäller båda hundvakt, träning mm och ekonomin, barnbidraget kan kanske ibland knappt räcka mat till hunden
. Du vill säkert göra annat med barnbidraget.
#33 läs lite högre upp så ser du vem det var jag kommenterade barnbidraget till…
/Ingalill
#34 tack så mkt
jag har varit och kollat på många olika valpar nu i ungefär ½-1 år nu o varje gång har dom varit med . Dom verkar faktiskt också rätt "på" när det gäller ny hund. Dom frågar mej ofta glatt om jag hittat nån valp som verkar intressant, och sånt. Jag är glad att dom stöttar mej .
Och dom har sagt till mej att fram tills jag har fyllt 18 så betalar dom maten, eventuella veterinär kostnader, försäkring, kurses m.m. Själv vill jag stå för koppel, halsband och leksaker (och sånt roligt), sånt tycker jag är kul att köpa till min hund hehe ^^. Min hund som vi har nu, hon har minst 10 glitterhalsband och typ 7 andra halsband haha :P o leksaker har hon oxå fullt av x] Jag tycker det är kul att köpa saker till min hund så de kommer jag betala tror jag haha :P . Mina föräldrar kommer ju säkert oxå någon gång betala det till mej :)
Min mammas vänninnan har fått en stor valpkull med 9 valpar . Blandning mellan Chihuahua och powder puff . Har träffat deras mamma och pappa många gånger och det känns verkligen bra och båda föräldrarna har riktigt bra syke och temprament. Om 3 veckor ska jag åka och hälsa på dom för första gången :)
#36 Det är jättebra att de är med och stödjer, det blir ju som trygghet för dig att stödja dig med ekonomi och annat tills du fyllt 18
.
Jag kan tänka mig att du vill köpa koppel mm, sånt roligt vill man inte att föräldrar ska med
.
Då är det kanske bra idé att du ska känna efter valpen som personlighet mer än ras, för att även om det innehåller viss ras så är det inte ett måste att de följer exakta grenar som rasen innehåller, säkert en del, men inte alla. Speciellet när du vill ha en blandras så tar ju valparna från båda föräldrar olika gener
.
Jag hoppas att du finner valpen du vill ha, som sagt har du dina föräldras stöd så kommer allt annat att gå mycket smidigare
. Chihuahua är väldigt söta och samma powder puff, så jag tänka mig att det är en lyckad blandning, speciellt om din mamma känner uppfödaren så säkert kan hon också rekomendera vilken valp kan passa mer hos er mm.
Lycka till och hoppas att du finner din valp snart
Det är också en del av roligheterna i resan med att leta valp 
Jag tanker sahar; du ar 14 ar. En hund lever i 10-15 ar, troligare uppat 15 med en liten ras…
Kan du saga att ditt intresse haller i sig fram till att du ar 30? Nar du trottnade pa hasten och kaninerna. Snart blir du 16, da kanske du vill festa/sova borta eller vad som helst… du tar studenten och vill resa, du blir 20-nagonting och vill jobba/hitta karleken osv osv. Kommer hunden verkligen passa in i ditt liv i 15 ar framover? Ar du 100% saker sa absolut, kop en hund!
Tank bara pa att en hast kanske man kan salja for det ar anda inte ett husdjur man bor med utan mer en hobby och ett arbetsdjur (fast en hast saklart ar en nara kompis). Men en hund ar familj som finns dar 24/7!! Jag tycker det ar grymt elakt att kopa en hund och sedan salja den efter nagot ar pga tidsbrist eller ditten och datten som sa manga gor.
jag är 15 år och fick min första egna hund i sommar, en clumber hane som heter Daddy :P
så om du tänkt igenom det noga och så så tror jag endå du kan köpa en :P
fast han är ju inte min helt egna, för föreldrarna betalar allt osv :P
dock har vi ju hund sen innan (flattekennel och clumberkennel)
Jag tror att det viktigaste är att man har stöd av föräldrarna och har man det så blir det mycket lättare, vilket som TS skriver så kommer föräldrarna att stödja henne i ekonomi och annat tills hon är 18. Då ser jag inget problem med att hon är 14 och vill ha egen hund.

Jag tycker det är viktigt att tänka så här med. Den dagen du vill flytta hemifrån har du råd med hunden då? Dina föräldrar kan ju inte betala för hunden hela livet? Jag skaffade min första egna hund för 1½ år sen och bor hemifrån. Jag har tömt mitt spar konto och mer utöver det pga av att hunden varit mkt sjuk sammanlagt har jag lagt ut över 15 000kr på endast veterinär på ett halv år och då var hunden ändå försäkrad.
Sen vill du kanske ut och resa när du är "ung och fri" (när du har flyttat hemifrån).. UTAN hund.. Det är mycket klumpigare att ha med sig en hund.
#36 Du kommer nog inte kunna betala hunden själv när du är 18. Då går du fortfarande skola och får studiebidrag som ligger på 1050 kr. Om du inte jobbar extra, men hur mycket tid får du då till hunden?
Jag tycker du ska vänta ett tag och riktigt tänka dig för. Du kommer att få offra mycket. Jag kan knappt köpa något åt mig själv eftersom att alla mina pengar går till hunden. Det är sällan jag köper något åt mig själv. Jag har absolut inte lika mycket tid för att umgås med mina vänner heller. Du kommer att få offra mycket.
Jag förlitade mig på att mamma skulle ta hand om Troja när jag var i skolan (hon jobbade halvtid). Men under juni och juli fick hon 3 hjärnblödningar och det kommer ta tid innan hon blir sig själv igen.
Det är svårt att säga om mamma kan bli som förut kroppsligt. Hon är väldigt svag och har nedsatt funktion i hela kroppen. Hon kommer nog inte kunna passa Troja på ett väldigt bra tag så det är tur att jag har fler som kan passa henne om det skulle behövas.
Till hösten börjar jag gymnasiet och som tur är så bor jag jätte nära skolan så jag kommer hinna rasta Troja på lunchen. Men vad hade hänt om mamma hade drabbats av hjärnblödningarna ett år tidigare då jag inte hade möjlighet att rasta Troja på lunchen utan att komma försent? Det hade blivit kaos.
Har din mamma verkligen tid att ta hand om hunden ända tills du gått ut skolan? Vad händer när du börjar jobba? Vad händer under sommrarna då du går skola och har tänkt sommarjobba? Vad händer då du ska resa och inte kan ta med dig hunden? Har dina föräldrar råd att betala dyra veterinärkostnader som kan uppstå?
Som sagt, du måste tänka väldigt noga innan du skaffar en hund. Jag säger inte att du inte borde skaffa en hund. Men det är så mycket att tänka på. :) Lycka till

Oj, vad många inlägg det har kommit!
#14: Min pappa är sjukpensionär så han ser till huden när jag är i skolan.
- Hur länge kommer din mamma att vara sjukskriven? :)
Jag köpte hund som tonåring men när jag flyttade hemifrån så fick hunden stanna kvar hos mamma och pappa. Dels för dom var tokkära i hunden och dels för tiden. Jag sörjde väldigt men fick ju träffa henne där ofta. Jag betalade mycket med sommarjobbspengar men det största stog föräldrarna för men det var deras val.