Var i vagnen?
Efter en tid med hund och väldigt mycket komunalt resande så har jag fått mig en tankeställare.
Var i vagnen på Pendeltåget och tunnelbanan får man ha hunden?
Jag vet att det förr varit så att i sista vagnen längst bak får djur vara men när jag tittade häromdagen så stog det på vagnens dörrar att hundar ej var tillåtna.
I några vagnar står det att det är tillåtet, i några inte.
Jag befann mig i sista vagnen då en dam kommer fram och säger att hunden inte får vara i denna vagn, jag går kliver av tåget och byter vagn. Jag är nu längst fram och även här blir jag tillsagd.
Jag är mycket förvirrad just nu och undrar hur det egentligen är?

Det är väl i de vagnar där det står att det är tillåtet?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Hittade denna text på sl's hemsida:
"Hundar och andra mindre sällskapsdjur får medföras avgiftsfritt i SL-trafiken. Djuren måste vara kopplade eller förvaras i väska eller bur och ska hållas under uppsikt. När det gäller djur i koppel, finns begränsningen att endast två får medföras av en resenär.
Av hänsyn till allergiker finns regler om var i bussen eller på tåget man får sitta om man har med sig pälsdjur. På bussen ska man sitta långt bak. På de moderna tunnelbanetågen är pälsdjur tillåtna i mittsektionen på varje vagn och när det gäller de äldre tågen får man sitta i de vagnar där en dekal med en hund vid dörrarna visar att djur är tillåtna i den vagnen. Det sistnämnda gäller även för pendeltågen.
SL har egentligen inga regler för vilka djur man får ta med sig, så länge de är att betrakta som sällskapsdjur och antingen är kopplade eller förvaras i bur, väska eller liknande och hålls under uppsikt så att de inte besvärar eller skrämmer andra resenärer.
Tänk på att det finns människor som har fobier mot vissa typer av djur, till exempel fåglar eller kräldjur, så ta så stor hänsyn som möjligt när du och ditt djur är ute och reser. I tveksamma fall är det föraren, konduktören eller spärrvakten som avgör om det är lämpligt att ett djur får följa med eller inte."
Jag hade inte tänkt på att kolla på sl's hemsida förrän nu. Dummast tycker jag är att jag som hundägare måste stå och leta efter vagnar där det står att det är tillåtet. Alltså, måste jag springa runt i alla vagnar tills jag hittat en där det faktiskt är tillåtet.
"när det gäller de äldre tågen får man sitta i de vagnar där en dekal med en hund vid dörrarna visar att djur är tillåtna i den vagnen. Det sistnämnda gäller även för pendeltågen."

På tunnelbanan så är det alltid hundar tillåtet i mitten av vagnen, det är oftast tre "dörrar" som brukar ha en hund-tillåten-skylt! På pendeltåget vet jag dock inte..
Något som är lite irriterande precis som du säger, är ju att det tycks variera, det har hänt mig på tunnelbanan också, att jag satt mig, där det i andra fall brukar vara hund tillåtet, så kommer det någon och säger till..
Men överlag så ska det vara i mittersta vagnarna iaf!

#2 woho jag hade rätt gällande tunnelbanan!

#2 Det är väl inte dumt?
Jag tycker det är självklart att man inte kan sitta var som helst om man har djur med sig. Och man brukar ju hinna se vad det står på vagnarna när de åker förbi innan man går på tåget.
Väljer man att skaffa hund så får man också acceptera vissa saker :).
- - - - - - - -

jaha ja.. det var bra att veta när jag åker med sindra till sthlm
#5, håller absolut med. Det finns många allergiska och hundrädda människor som förtjänar respekt. Att leta upp rätt vagn för sig o sin hund är väl inte så himla jobbigt? ^^
Själv slipper jag det problemet då jag alltid tar bilen (;
#5 (för det första nämnde jag inte att vi hundägare borde kunna sitta var vi vill, och att reglerna borde ändras). Det jag menar är att det borde vara en mer "fast" plats istället i de äldre vagnarna. När jag har åkt har det bara funnits dekaler lite var stans, alltså inte ändast i mittenvagnen, det gör mig lite osäker.
_"Väljer man att skaffa hund så får man också acceptera vissa saker."
_haha, det är ju klart jag accepterat att jag inte kan sitta var jag vill. Förlåt om jag tycker att den meningen var onödig att slänga in.
#7 "_Det finns många allergiska och hundrädda människor som förtjänar respekt."
_Åter igen har jag inte nämt att vi hundägare borde ta över alla vagnar och sitta var vi vill. Jag har FULL RESPEKT för de allergiska och hundrädda annars skulle jag väl inte fråga var man får sitta? Eller?

#8 Du skrev att det dummaste är att du som hundägare måste stå och leta och springa runt i alla vagnar för att hitta vilken det är som det är tillåtet i. Det kan lätt tolkas som att du som hundägar inte skulle behöva göra det.
Jag menade inte att du ska acceptera att du inte får sitta var du vill. Utan att du ska acceptera att du får ta den krångligare vägen.
- - - - - - - -
#10 Det skulle ju faktiskt underlätta om jag slapp göra det. Jag har absolut inget emot att springa runt i alla vagnar med en trotsig valp för att hitta mig en tillåten plats, men som sl så skulle det göra resan trevligare för både hundägare och andra resenärer.
-
Tråden handlade mer om att jag är väldigt osäker när jag reser med hund eftersom att jag inte vet var man får sitta, i och med att jag frågar så borde jag väl ha respekt för de övriga resande?
#9, ja men vadå, dom som faktiskt är allergiska eller rädda, tror du inte att dom får leta precis på samma sätt som du efter vilken vagn som är djur-fri? Det var därför jag tyckte det lät respektlöst.

#11 Men det brukar väl gå att hinna se ganska bra utanpå vagnarna vart det är tillåtet och inte?
Det enda du kan göra ärväl att skriva in din åsikt till SL :).
- - - - - - - -
Vad drygt att inte se det lätt. Borde vara skyltat tydligt både för hundägare och allergiker mm.
Håller med TS om att det är dumt att man som hundägare ska behöva springa omkring och leta efter rätt vagn, det blir bra mycket lättare om det finns en fast vagn i t.ex. mitten!
Samma som för barnvagnar, där vet man att det är mitten som gäller på bussar. Tänk om de också skulle behöva springa mellan dörrarna och leta?
Det är lättare att som hundägare anpassa sig efter omgivningen om det finns självklara platser.
Pendeltågen är ju ganska långa, och där hinner man sällan med att hitta rätt vagn när de åker förbi. Det är ofta jag ser hundägare som hoppar på vartsom bara för att hinna med tåget(mornar främst då tågen oftast gör så korta stopp som möjligt), sen går de genom tåget till rätt plats. (finns ju folk som roar sig med att ta bort markeringarna också). har även hört förare säga att "hoppa på bara så vi kommer iväg, gå igenom till rätt vagn".
Pendeltågen, de nya, har oftast mittenvagnen som hundzon. De äldre, hemska tågen får man leta sig fram i.
#15 Ja det låter helt logiskt för mig så´borde det vara. Lättast för alla parter.
Och ett tillägg: tydliga markeringar skulle underlätta för både allergiker och hundägare!
På våra bussar är det allergiker fram och hundar bak som gäller. Var en passagerare en gång som klagade på en hundägare, och ville att hon skulle flytta på sig. Hon tala om att det är hundar bak och allergiker fram som gäller. Passageraren klagade hos föraren och han sa att det är dett som gäller och att han fick flytta på sig eller stå ut med att hon satt där. Att hundar sitter bak är lika självklart som att man betalar för resan.
Det är svårt att ta hänsyn om det inte finns en plats att ta den hänsynen på.

15#, 17# Håller med!!
Syftet med tråden var inte att jag skulle klaga, så en åsikt till SL tänker jag inte skriva utan syftet med tråden var ju faktiskt att jag ville veta var jag skulle vara om jag har med mig hunden. Sedan flikade jag bara in att placeringen av skyltarna är lite dålig och det är absolut inget jag vill bli klassad som respektlös för.
#19 för mig är du inte respektlös, för mig är du ansvarstagande som kollar upp vad som gäller!

#19 Men om du tycker att de är dåliga så är det väl lika bra att försöka göra något åt det?
Att du tar upp det med SL innebär ju inte att du behöver klaga utan att du bara vill hjälpa dem med förbättringar.
- - - - - - - -

eller hur, det finns de som inte bryr sig ett dugg om det!
För det första har jag ALDRIG sprungit och letat, utan jag står helt lungt och tittar på pendeltåget alt. tunnelbanan när den kommer, när den börjar sakta in spanar jag in dekalen med Hunden (alltså där vi är tillåtna) och går dit. Om den drar förbi allt för fort så går jag snabbt på i dörren närmast och lotsar mig snabbt och smidigt genom vagnen tills jag kommer dit jag ska vara.
Om det är någon som har åsikter - ja då finns det väl inte mer än att le och säga att man faktiskt är PÅ VÄG till "djurbiten" av vagnen. :)
Inte svårare än så.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
på pendeltåg så är det de 3 mittersta dörrarn på de nya tågen som är hunddelen. på äldre tåg så sätter de numera hundtillåtna vagnar i mitten ungefär.
#24 Tack, då ska jag tänka på det när jag åker pendeltåg och tunnelbana :)

Jag håller med Isabellea. Jag har samma problem..Jag tycker det alltid är olika. Pendeltågen är värst. Fast om jag står på en tåg station och en icke hundvagn kommer framför mej och jag inte vet vart jag ska gå in så går jag in och forsätter gå tills det kommer en hundvagn.