att skaffa rätt hund??
Jag och min man har pratat om att skaffa en hund och jag skulle bli glad över tips på en bra nybörjarhund.
Min man är uppväxt med chäfrar och har lite erfarenhet från det, men min enda erfarenhet är att mormor hade en snäll labrador när jag var liten som jag brukade klia på magen och gå med i skogen… :)
Vi har tänkt lite på en jack russel, tycker de är charmiga, men nån sa att de bara var ettriga och skälliga och det vill vi absolut inte ha! men är de verkligen det eller har den personen träffat på ett undantag??
Min kära man vill inte ha labrador eller liknande han tycker de är för mesiga och tråkiga, så hur ska man man hitta en hund som både är lite tuff och häftig men samtidgt passar nybörjare??
tacksam för alla svar!!
Måste ju först tipsa om min egen ras, såklart ;) Japansk spets. Hör av dej om du är intresserad så berättar jag mer. Fast iof vet jag ju inte om han kan klass som så häftig till utseendet.. ;)
Men på denna bild ser han ju halvgalen ut iaf!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det beror ju mycket på vad Ni vill göra med hunden. Läs i länken nedan. Långt men väldigt nyttigt…
JRT är en jakthund och absolut ingen sällskapshund. Anledningen till att de fått dåligt rykte är att folk köper dem utan att ha en aning om vad de skaffar sig och sedan inte tillgodoser hundens behov. Klart hundarna får problem! Börja i andra ändan, vad vill ni göra med hunden?
En bra sällskaps hund är en Shetland sheepdog. Min kompis köpte en sån för några år sedan, dom gör inget speciellt , bara sälskap. och nu har dom 3 stycken. Både shetland sheepdog och Collie är väldigt lugna. Dom är även väldigt lättlärda :)
Vi gjorde ett super misstag när vi köpte våran första hund. Han är en Flatcoated retriever. Det är så himla mkt fart i dom o dom måste aktiveras flera timmar om dagen! Så ett tips är att inte köpa en Flat :P
Lycka till!
jag kan tipsa om den ras jag har , Cocker spaniel .. helt underbara hundar, glada 24 timmar om dyngnet och svansen viftar jämt..
om ni har svårt att berstämma er åk till Hund06 på Älvsjö mässan i helgen och kolla runt lite på hundar :)
Det beror på flera saker :) Vad vill ni göra med den? Hur mycket tid är ni beredda att lägga ner på den? Vilken miljö lever ni i (stadsmiljö, eller skog)? Att Jack Russels är skälliga stämmer ganska bra, men visst, med mycket träning kan även en Jack Russel bli lugn som en filbunke ;) Jag har själv en hund tillsammans med min familj. En blandras av Schäfer, Collie och Border Collie, han är snäll och lättlärd, men ganska stor förstås. Fördelen med stora hundar är att de oftast är lugna. Nackdelen är att mönniskor som man möter kan bli ganska rädda, så man får se till att ha bra pli på den. Sen blir de också väldigt starka, och då använder vi en "halti", som ser ut ungefär som en grimma. En rem för nosen, och sen en rem där ifrån upp bakom öronen (vid nacken). Små hundar är ju alltid söta, men de är som sagt ofta livliga och ganska skälliga. Så jag skulle nog också rekommendera en Shetland Sheepdog, eller en blandras i den storleken. Kramizar Mikaela
Ni får helt enkelt tänka igenom vilka egenskaper ni vill ha i en hund och vilken storlek. Sen får ni kolla i hundböcker eller söka på nätet efter en ras som passar in.
Jag rekomenderar inte terrier hundar då de är svåra, de ger aldrig upp!

Tack för alla svar!!
Nu fick jag lite mer "kött på benen" Ska såklart kolla upp mer och läsa mer men ville ha lite förslag till en början och tips på vad vi skulle tänka på och det är ju precis vad jag fick… :)
Jo vi har väl mest tänkt oss en sällskapshund, har inte intresse för varken jakt eller annan "hundsport" eller utställning… vi bor lite ut på landet med skog väldigt nära bakom åkrarna å så, så där kan de ju bli en del motion sen… ;)
#1 o 6: Va söööööta!!!! =)
Vill ni ha en sällskapshund föreslår jag att ni tar en titt på skk.se och de olika raserna. Kolla under rasgrupp 9 och läs, där ska ni nog hitta något som passar! Lycka till med ert val!
Har ju en goldenblandning så jag är ju gravt partisk… ;o)
Shetland? Är inte de vallare eller är jag helt ute och cyklar?
Det är ju svårt att hitta nån ras som inte har någon form av jakt, vakt, vallning osv i sig, men de rena sällskapsraserna finns ju förståss. Tuffa? Kanske inte till utseendet, alla av dem, men till personligheten. Min granne har en liten donna av modellen fjärilshund. Hon är fjorton år och en mycket bestämd dam. Hon går i nithalsband och är hur cool som helst. Ingen hund bestämmer över henne.
Lycka till i sökandet efter en underbar hund! Man har inte tråkigt medan man letar…
Ps) en ganska så tuff men sällskaplig terrier är ju West Highland White terrier. Min syster hade en sån så vi har växt upp tillsammans. Om du vill veta mer kan du alltid pm:a mig.
Shetland sheepdog hör till gruppen gårds- och vallhundar. Den har nog varit mera gårdshund än vallhund, även om vallhundssättet finns där. Min sheltie inte är lugn och nöjer sig inte med promenader som aktivering. Men personligen passar vallhundstyperna mig, jag "förstår" deras sätt att fungera. (Skulle dock inte skaffa border collie som behöver så mycket mer aktivering, helst vallning, än vad jag är intresserad av.)
För att citera Eva Bodfäldt ur länken i #2:
"Det är viktigt att du till fullo inser vad våra förfäder avsåg med att avla fram just den ras som du tänker köpa, en vanlig kommentar jag får höra är att valpen bara ska vara sällskapshund. Det är viktigt att påpeka att detta är din bedömning och ej valpens." Läs hela texten på den länken, den var mycket bra!
Svårt att tipsa er om ras. Jag undrar vad din man menar med att han inte vill ha en hund som han upplever som mesig och tråkig (vilket jag för övrigt inte alls tror behöver stämma på en labrador)? Vad vill han göra med hunden?
En ras som jag inte kan nånting om men som brukar komma upp som "allmänt" förslag är amstaff, american staffordshire. Den kan ev nöja sig med promenader, och ser ju onekligen tuff ut… men kolla upp rasen innan ni tar mitt påstående som en sanning. Eller så kanske någon här vet mer.
Hej
Har dålig erfarenhet av JRT tyvärr, två olika bekanta och fd grannar hade och alla tre hundarna var stressade skälliga hoppade på folk (hoppade och stutsade runt jämt) och 2 av dem bet folk, det har ju mest med uppostring att göra men det är en svår hundras ej nybörjarhund. Den behöver mycket mental träning och blir aldrig trött. Det är ju en grythund som gillar att jaga, tyvärr passar inte så bra med andra djur, katter kaniner m m.
Läs mycket om olika hundraser. Vill du ha en lugn och fin sällskapshund som ändå är fart på ute är Whippet eller shitzu trevliga raser.
Jag har en Chihuahua, den är mycket vaktig och har humör annars en trevlig sällskapshund, men behöver lika mycket uppfostran som en stor hund.
Lycka till MVH Anna77

#0 Måste få säga emot! Har själv JRT och tycker inte att han är skällig och ettrig. Åtminstonde inte värre än andra hundar. Visst, JRT är terrier och behöver en fast och konsekvent ledare men med rätt uppfostran är de jättetrevliga hundar. Jag tycker däremot inte att de är första hundar, tyvärr har JRT blivit lite av en "modehund", vilket gjort att många som kanske inte borde ha en terrier skaffat jackrussel, och med fel uppfostran blir de skälliga och ettriga….
Jag har tyvärr bara träffat på stissiga jkt. De kan inte varva ner och ger sig aldrig.

#14, samma här.. eller så är det jag som inte klarar av små pigga hundar. :S Har blivit biten av JRT och aldrig träffat nån som varit trevlig, så de står inte högt upp på min lista… Finns säkert trevliga jrT också, men tyvärr har jag inte träffat på dem. :)

De flesta små hundar är lite ettriga och skälliga. Speciellt terrier hundar. Tyvärr.
Men visst det finns undantag där med. Gäller bara att hitta just de individerna ;-)
Hur liten hund är ni ute efter?
Om man kollar på dvärgschnauser, mellanschnauser så har du stora hundar i små kroppar. Där har ni något att jobba med. De är lite som förkrympta risenschauser hundar. och risen ligger i samma liga som schäfern :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars