Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1691 ggr
Hickory
0

Hej allesammans!

just nu går jag runt i hund tankar och planerar att  att skaffa mig en liten rackare till hösten. men det är en stor förberedelse och en del frågetecken jag vill reda ut innan. att skaffa hund kräver en grundlig planering och förberedelse.

jag är inte så insatt i dem olika hundraserna. jag skulle verkligen behöva få veta lite om pälsen hos olika raser. jag vill absolut inte ha en hund som fäller ( är medveten om att en viss form av pälsbyte förkommer hos alla vovar men inte alla fäller grovt året runt).

jag vet att pudlar har en päls som "sitter kvar" men sedan så vet jag inte många flera raser….

någon som vill tipsa mig?

jag är intresserad av hundar som är små till medelstora.

destroyed
0

Bichon släktet, yorkshire terrier, chinese crested, powder puff(tror jag inte fäller) lagotto, portugisisk vattenhund,  Det finns jättemånga raser som inte fäller och förhoppningsvis hittar du en hund som passar dej.. Lagotto och portusisisk vattenhund är inte särskillt små men det är iaf raser som inte fäller alla andra är relativt små.. sen har du ju alla pudelstorlekar också

SparklingTindra
0

#0 Vad vill du göra med din hund? Vad vill du aktivera den med? Vad har du för önskemål kring hunden förutom pälsen?

Hickory
0

#2…förutom pälsen så söker jag en promenad kompis. jag tycker om att ibland ta riktigt långa promenader i skogen- bortåt 1 mil och då är det ju bra om voven slipper bäras hem dem sista kilometrarna. en yorkshire terrie är ju en så underbart go liten hund, men den får nog inte ut så mycket av såna utflykter skulle jag tro.

en aktiv hund söker jag kan man säga…men inte överaktiv med behov av dagliga milarpromenader  Förvånad

SparklingTindra
0

Ok, men vad vill du aktivera den med förutom promenaderna? Det var mest det jag undrade. En hund behöver ju jobba med huvudet också. =)

Hickory
0

det behöver vi alla =)

jag känner nog inte riktigt för att gå in på några närmare detaljer om huruvida jag tänkt sköta om min hund mentalt och fysiskt.

det är ialla fall viktigt att hund rasen jag väljer orkar med att vara ute i naturen och se sig om. för där uppehåller jag mig en del.

har alltid haft ett gott öga till pudlar, då vi haft en sån tidigare. gammal blev den också..hela 16 år. tycker dem är väldigt intelligenta och lättlärda. fast en del tycks drabbas av boll dille…jaga boll alltså =)

SparklingTindra
0

Skälet till att jag frågar är inte för att kolla omdu är lämplig som hundägare utan för att det ska vara lättare att ge tips på raser som kan passa. Beskriver du inte var du har tänkt göra med hunden så är det svårt att tipsa.