Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3190 ggr
[jakke94]
0

Dogo Argentino

Hejsan! någon är med en dogo argentino ??
tycker dem är jättefina hundar.. som jag skulle kunna tänka mig ha någongång i framtiden :P om ni har en sådan så bilder och presentationer tack!

har tyvär bara dålig erfarenhet av rasen då den enda jag träffats live anföll mig och högg mig.. men det såg inte ut som om det var den bästa hundmänniskan som höll i den heller så jag dömmer ej rasen för det :P

Gluskap
0

Jag blev helt sjuk när vi var på utställningen i malmö i mars =) de är så fina!!  Bor en snubbe här vid mig, han har en DA… Han köpte den till sin son så sonen skulle bli cool…. Skrikandes han har tyvärr ingen koll på den och hunden är hundagressiv =(

Jag är svag för napoletanska mastiffer, fransk mastiff och cane corso också ;)

[jakke94]
0

japp mastino napoeltano och dogue de bordaux är jättefina :P
(dem namnen tycker jag är finare)  

cane corson + bullmastiffen är också sjukt fina hundar :P

Gluskap
0

Jo håller med, namnen är finare =)

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Missy är det närmsta jag kan erbjuda.. Flört Hon är 75% dogo o 25% amstaff. Obs! Dogos ska inte ha blåa ögon, det diskas i ringen!

Jakke- Jag höll på att bli biten av en dogo hane som vart direkt farlig för sin omgivning, tyvärr fel ägare i det fallet! (Hunden blev avlivad av polis senare) Oxå flera bruksmänniskor har sagt till mig att de träffat på arga (el missförstådda?) dogohanar. Men de jag har träffat, har varit dogosar i utställningsringen,  o de har alla varit glada o trevliga!Glad Hundrasen i sig är ju framavlad för att samarbeta med andra hundar och överge bytet till sin ägare. En lätt hund om man kan hund! Men ingen ras för nybörjare… Den räknas som vuxen vid 3 års ålder, så fram till dess får man stå ut med en del prövningar!Skrattande Min Missy är 2 år nu o just gått igenom en 3e "spökperiod" (puh..) rädd för skuggor o solblänk! (även hängande tvätt kan vara farlig…) så är det med stora hundar!!Flört

silverorm
0

Beredd vid cykeln.. älskar att dra mig (helst då i full fart!) därav selen..

silverorm
0

Arbetande Missy, bär mattes alla prylar o grejer! Hon hjälper mig vid packningen oxå, då genom att självmant ställa sig på en hög punkt, så jag inte behöver böja mig så! Hon älskar verkligen att jobba! Ju tyngre desto bättre! Nu till sommaren ska jag köra in henne oxå, då med skrinda!Glad

silverorm
0

Hon är även min sons bästa vän! Glad (hon river lägenheten när han kommer hem!)

KindredCold
0

Silverorm - åh Missy! Så vacker hon är.
Har du kvar selen?

jakke94 - Hihi, du gör dig rätt i att älska rasen. Äger ingen men har var kär i rasen i många år och tycker det är en underbar hund.
Ska inte säga för mycket då jag själv inte har någon personlig erfarenhet, men ack så vackra de är!

monsi
0

Har en dogo argentino.

Lättare hund o träna finns inte är med på allt älskar o jobba men ligger lika gärna o slappar i soffan om man är sjuk

Har haft hund hela mitt liv o tränat med varje hund.

Har haft en Tax som alltid gick lös behövde aldrig koppel på honnom.

Min dogo hane är lugn o stabil lydig o lyhörd.

/Fördelar med dogo col hund som inte stressatr upp sig i onödan vet när det är allvar.

Älskar att träna.

Smarta

Livliga när de ska vara det, lugna när de ska vara det.

Vet när de behöver skydda o inte.

Tål hårda tag från barn o då menar jag hårda tag.

Har fåt ta bort barn som hålt på o peta ut ögonen på honnom medan han bra ville ligga kvar o bli klappad.

Lyder även om de vill äta hupp han hunden som juckar på dem, fortsätter att gå fot ändå o låter matte sköta avlägnsnadet av den andra hunden./

De är helt änkelt underbara.

/Nack delar (finns det några? hi hi!)

Exem.

För kelna tror de är knä hundar.

Envisa som synden framförallt om det gälller att de vill kela helst i knät o personer inte vill ha dem i knät.

Tar den han hunden som juckade på dem för en månad sen om den får chansen (släpper dock om man säger loss)/

Min hane är tyvärr hanhunds ilsken, har haft lite för många dåliga upplevelser när han växte upp med hundar som har atakerat honnom.

En hanhund öpnade ytterdörren o flög på min hund när vi gick förbi.

Jag kan gå med min hund med andra han hundar lös på fot komando men inte låta honnom hälsa.

För att bibehålla detta måste man träna o äter träna annars kan han försök tugga på de andra.

Har alldrig haft en hund med sådan självbehärskning.

En gång när jag o dogon o mina två schäferkorsnigar flickor var ute o gick kom en dalmatiner hanelös utan ägare.

Han lekte lite med flickorna o jag försökte jaga bort honnom.

Sa fot till dogon som gick fot utan att knysta trotts att den lösa dalmatinern försökte nosa på honnom o senare även försökte jucka på honnom. Hade ett helvete med att jaga bort den lösa hunden.

Dogon gick fint vid min sida.

En månad senare var samma dalmatiner lös igen denna gången var den i vår trädgård . Hann inte se den för en min hane hade ett bra grepp om halsen på den, jag fick bli arg men min hund släpte på komando.

Älskar rasen Dogo Agentino o ska defentivt ha en igen när min gosse är borta.

Rekomenderar dock att man kastrerar sin hane om man inte ska ha valpar de har väldigt starka könsdrifter, slutar äta när tikar löper mm.

Kastrerade min hane när han var 4 år för vi skaffade tik o för han inte var en hund att avla på pga exem som sen försvan i och med kastraationen o rätt medecin.

Hoppas kunna beskriva för o nackdelar rättvist lite partisk är jag väll eftersom jag älskar rasen.

Håller inte med om attt de inte skulle passsa en nybörjare om nybörjaren är väl påläst o har bra instruktörer så pasar de alldelse utmärkt.

Kolla på Dogo argentinono klubbens hem sida o njut av de vackra hundarna på bilderna

Min hund är 10 år i år.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
0

En dålig bild på söt nosenKyss

Kolla vil pussa hela värlenGlad

monsi
0

Missy är en vacker flicka påmminer om en amrikansk bulldog.

silverorm
0

#8 Japp, selen har vi kvar, passar alldeles utmärkt till när vi ska ut o cykla!Glad

#11 Ja, tack, visst är hon fin?! Känner en tjej som är hundinstuktör och hon trodde första gången vi träffades att Missy var en ambull! Hon blev överförtjust i Missy, tyckte hon hade ett kanon psyke dessutom. (alltid skönt att höra…) Hon är lik dem som är av lite lättare typ. Din kille var en sötnos…har du några fler foton på honom?Glad Vilken uppfödare kom han ifrån??

monsi
0

#12 Han kommer från en uppfödare jag inte vill rekomendera snarare varna för om om de forfarande föder upp hundar av någon ras.

Ska se om jag har fler bilder på datorn är lite dålig med att fottaGlad.

[jakke94]
0

mm gärna fler bilder =)

[jakke94]
0

puttar upp, fler dogo ägare som hittat hit ? :P

Ricko
0

Nej tyvärr, men jag vill också såååå gärna skaffa en! Älskar "Sånna här raser" som är väldigt dominanta såsom Pitbull, Amstaff, Rottweiler,Dobermann, Schäfer, Dogo argentino osv <3 :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

empan-hampus
0

#16 Dominanta?

Ricko
0

17# Jag kom inte på ett bra "ord" för hundraserna. Ja dom är oftast mer dominanta en, en annan hundras. Elr vad man nu ska säga.

empan-hampus
0

#18 Tänker du på att dom oftast ser stora och tuffa ut? Mäktiga?

Ricko
0

19# nej inte direkt men jag menar typ ja så: fast att många ANDRA tkr det.  :) men skit samma. Iallafall så gillar jag dom raserna.

anaprincess
0

står om dogo argentino i nyaste numret av Härliga Hund.

Karizma
0

Härliga hundar som gillar folk så upplever jag dessa men samtidigt så inger dom respekt men det är ju mängder med raser som gör det.  är dessa inte väldigt bra allsidiga hundar med? passar bra i en familj med barn katter ja allt till en ensam person i lägenhet. En som gillar jobba allt från kasta boll o hämnta till som Silverorms sötsak :)

jag vet om flera st alla jag har träffat är ju trevliga nu är det vanliga bull,amstuff o de raserna jag/vi har träffat.

monsi
0

Bild på vår 10 åriga pojke Carlos!

monsi
0

en till

monsi
0

en till

monsi
0

fler

monsi
0

änu fler

monsi
0

mer

monsi
0

nogen till

monsi
0

mys i gräset

monsi
0

änu en

monsi
0

sista bilden för idag är tyvärr ingen bra fotograf men hoppas ni kan se  ändå hur fin han är.

[jakke94]
0

himmla fin han är! tack för många foton :P

monsi
0

Fottade honnom idagSkäms Hittar inte de andra bilderna.

#33 tack! Tycker själv han är juvlig men är ju lite partisk hi hi!