malinois = schäfer
vi var i borås i helgen.. sen när vi gick ut med några av hundarna (jag höll en terv och hon brevid mej gick med en malle)
på campingen mötte vi en tant som gick fram till mallen och sa: vilken fin shäfer!
- aa fast det är ingen schäfer det är en malinois.
tant: nej det är en schäfer
- nej det är en belgisk vallhund mailnois vi köpt!
tant: jag har haft 7 st schäfrar, tror du inte jag vet hur dem ser ut ?
- vill du följa med till husvagnen och titta på stamtavlan ? han är en renrasig malinois!
tant: flicka lilla (hon är 20 år) du har blivit lurad, det är en schäfer..
HAHAHA.. rätt kul :P
Haha, ja Mallar är ju jätte lika Schäfrar men om hon har haft 7 st borde hon väll se skillnad XD
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
klart tanten vet bäst
så är det väll alltid! haha
hehe jodå :P
tycker själv att det är stor skillnad på mallen och schäfern.. spec. om man har haft 7 schäfrar som tanten haft :P

Sikken tok-tant! Antagligen hade hon fått för mycket sol! 

Haha alltid lika roligt när andra tror sig vara helt säkra på vad man har i kopplet utan att ge sig, men egentligen är helt ute och cyklar!
hahahah, vad roligt!

Jag tycker också att de är väldigt lika men jag skulle nog kunna skilja dem åt ganska väl. De är lika men inte likadana.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Haha.. Snacka om envis tant! Jag som inte ens haft Schäfer själv ser ju skillnaden :-)
Fick tanten se stamtavlan? Det går väl inte att luras med en stamtavla väl?
#8 nej hon gick vidare med sin rullator efter hon sagt att hon hade blivit lurad :P

hahahahah stackars er som har blivit så grundlurade
Haha! Kan väl förstå aningens om hon såg fel, men man kan ju inte propsa på att man har rätt på det där viset, haha! :D
Jo det är ju mkt skillnad på dem, men om man inte haft eller har ngn erfarenhet av raserna kanske det inte är så lätt(snackar inte om min/dig/tanten utan bara säger det ;))
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Hihi, undrar hur Schäfern såg ut på hennes tid, den kanske utvecklats lite. 
Vissa verkar tro att det bara finns typ tio raser, och att det är enorma skilnader på dessa. Typ Tax, pudel, schäfer, labbe osv. Under tiden jag haft Novaya och fått frågan vad det är för ras har jag varit med om mängder av personer som sett besvikna, förvånade eller tveksamma ut när jag svarat "Eurasier". Som om de inte tror det finns en sån ras bara för att de inte hört om den.
Beror väl kanske på NÄR hon hade Schäfer med tanke på att Schäfrarna innan dom blev sönderavlade och började gå och stå i räkställning inte var helt olika från Mallarna. (Dessutom så har många av dagens bruksmallar även den bastanta kroppshyddan med mörk teckning).
**Men visst, folk som inte kan inse att dom inte vet bäst är jobbigt :)
**
Åh jo, det går minsann att luras även med en stamtavla. Nere på kontinenten är det inte helt ovanligt att uppfödarna tar fram en stamtavla ur en bil när man ska köpa en hund.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#15 Vart kommer den stamtavlan ifrån? Jag menar den som kommer från Svenska Kennelklubben..
#16 Tyvärr så finns det folk som är riktigt duktiga på att kopiera och göra papper nästan helt likt originalet. Men jag skulle inte tro att just det är så vanligt. I alla fall inte för två tjejer som är ute och rastar sina hundar och får en tillsägelse att de blivit lurade ang rasen. *s*
#17 .. tjej + kille
haha
#17 Ja det finns ju folk till allt tyvärr..
#18 Jaha, haha, sorry! 

Just ett av de gångerna som jag hört om var en bekant till en bekant som skulle åka ner till Belgien och titta på Mallar (En stor "kennel" med alla valparna huller om buller i boxarna, olika åldrar i lådorna), han föll för en viss hund och ägaren sa ja till att han fick plocka med sig hunden hem till Sverige. När han frågade om stamtavla såg uppfödaren tveksam ut, men köparen förklarade att han behövde stamtavlan för att ta in hunden och kunna tävla med den. Uppfödaren nickade och gick bort till en bil, plockade fram en stamtavla och gav den till honom. Då snackar vi en bil med en hel drös stamtavlor i.
Men börja grina då!
Tittade han på stamtavlan noga då? Det hade jag gjort och inte godtagit vilken stamtavla som helst, men har man inte köpt hund förut så kan det ju va svårt..
#22 Jag tror det kan vara svårt att se på en utländsk stamtavla och jämföra med en svensk, i så fall behöver man se "originalet" från det landet hunden kommer ifrån och jämföra där, ev även kunna språket. Bäst är nog att kolla upp diverse regnummer med kennelklubben för det land som det gäller.
#23 Va så jag tänkte.. Ska man köpa en hund utomlands bör man nog kolla upp det extra så det blir så rätt som möjligt..
Ok för att dom flesta kanske inte hört talas om mallen i dagligt tal.
Men dom blir allt vanligare både som bruks och tjänstehundar samt att en invand schäfermänniska borde känna till rasen.
Hon måste bott under en sten…..
≧◔◡◔≦
En person som åker ner till belgien för att köpa en malle har nog i 99,9% av fallen ägt en hund tidigare, troligen en annan Malle eller annan hård brukshund.
Nere på kontinenten tar man inte så hårt på det här med stamtavlor då det gäller tjänstehundar, vilket kanske inte är så konstigt.
Men börja grina då!
#26 Inget är självklart för mig som inte är väl insatt i det, men ju mer lär jag mig genom att läsa och ta till mig :-)
Det kanske var tanten som var lurad!!
Hon kanske hade haft 7 malinois istället för schäfrar

#14 Så det blev alltså en eurasier till slut ? ^^
Mvh Ellenfyrkant
#29: Jajamen! Har du verkligen lyckats missa alla mina foton? :D

#30 Haha jaduuh, det verkar så ;D
Fotobomben kanske kom när jag var i Spanien ;)
Mvh Ellenfyrkant