Läskigt :P
Haha, för ett par dagar sedan köpte jag en klicker eftersom det verkade så himla checkt med clickerträning.
Jag började såklart med att klicka in min hund, vilket int5e gick så bra, han tkr ljudet är obehagligt och smyger iväg,
Tänkte att det är väl bara att vänja honom av vid obehaget, och han har redan gjort framsteg även om han inte helt "kommer överens" med det.
Hah, har ni varit med om ngt liknande ? :P
Kan ju passa på att ställa en fråga också, jag trodde att det smidiga med klickerträning (utom klicka exakt rätt halvsekund) var att när hunden lärt sig att "click" är rätt, så tänkte jag att man borde sluta ge godis. Annars blir ju inte klickerträningen smidig, sen fick jag höra att man alltid skulle ge godis efter, även när hunden kan det, hur är det egentligen ?
För det hade ju vart mycket smidigare om "click" var BRA, RÄTT !! så fortsatte man sedan.
Mvh Ellenfyrkant
Näe, klick är "beeeelööning är på väg, jippie". Så om du slutar med belöningen kommer hunden tvärt att se sig om och undra vart belöningen är och i värsta fall kommer hunden sluta att förstå innebörden med klicket.
Om jag hade varit du skulle jag pröva att ha klickern i min ficka och klicka när den är där så att ljudet dämpas. När du klickat in hunden kan du ta ut klickern från fickan och pröva. Lycka till.

#1 Tack för svar och tips :D
Mvh Ellenfyrkant
Japp, min hund tycker det är superläskigt så har gett upp försöken att klicka in honom.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Även min sheltie tyckte ljudet var högt och obehagligt. Så jag köpte en ny klicker där man kunde ställa in ljudet. Fungerar utmärkt!

Håll klickern bakom ryggen så att den inte klickar så högt.
Godiset måste du alltid ge efter belöning, även om du råkat klicka bara.
Det du gör är att öka svårighetsgraderna innan klicket kommer sen. om du förstår hur jag menar?

Finns klicker som har lite mjukare "klick". Försök att hitta en sån. Själv tycker jag att klicker är helt suveränt och jag använder den dagligen i hundträningen.
#0: Klicket är inte en belöning i sig, klicket kommer aldrig vara en belöning. Klicket betyder "nu gjorde du rätt, nu får du din belöning". Du måste ALLTID ge en belöning efter klicket. Alltid, alltid, alltid. Även när du klicket 1000000 gånger och din hund är 12 år, du ska ändå alltid ge belöning efter klicket.
Många klickar sina hundar typ i örat och de kan då tycka det är väldigt obehagligt, såklart. Det låter ju högt. Men ha klickern i fickan, och sen bakom ryggen och se till att inte klicka i närheten av hunden.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Har du inte råd att köpa en klicker med inställbart ljud, kan du linda tyd runt klicker, och sen ha den i fickan när du klickar. Ge ALLTID godis, även när du klickat på fel tillfälle.

Vet att detta är en gammaltråd, Men är det inte så att när man klickertränar sin hund.
har man klicken för att visa exakt sekund hunden gör rätt? Vilket kan vara svårt om man bara ska ge en godis.
Lixom om man säger att hunden ska lära sej nytt kan det ju vara svårt att belöna direkta sekunder för varje moment som sen sätts ihop till det slutgiltiga, och därför man han klicker vell som gör att den blir belönad på exakt sek? Sen direkt ge godis?
Hoppas ni förstår vad jag menar :S svårt förklara mina tankar..
#9: Ja, så är det. Även när man använder rösten kan det vara svårt att tajma rätt, "bra" är ett långt ord :P Om du vill belöna att hunden tittar på dig, och när du säger "ra" i bra kanske hunden tittar bort. Grattis - du har precis belönat din hund för att titta bort ;)
Hundarna är smarta, dom brukar lära sig ändå vad man vill. Men det blir effektivare och går snabbare med klickern. Hundarna brukar förstå mycket snabbare och lättare också.

aa.. se där du var bättre på att förklara :D hehe men då vet jag att jag fattat det hela rätt…
Ska beställa två klicker idag så ska se vad mina hundar säger om det :)

Jag har prövat allt det där med att ha den bakom ryggen, att ha i armhålan och allt möjligt. Men det är "klick" som är läskigt, oavsett hur högt det låter.
Mvh Ellenfyrkant
Vad är det för ras du har? :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#12: Hur läskigt? Om du lindar in klickern i en handduk, har den bakom ryggen och bjuder på en tesked jordnötssmör (fett.. men gott!) samtidigt om du klickar.. Är det så pass läskigt att han inte vill äta? Om han vill äta så är han på god väg ;) Så fortsätter man där ifrån.
Lycka till.

#14 Har inte prövat just det där såklart. Men tror han skulle smita och gömma sig.
Mvh Ellenfyrkant