Uttråkad valp?
Har en 8 veckors valp som verkar vara lite uttråkad… Elller ja, när han inte sover och vi inte är ute så vandrar han runt och tuggar på saker han INTE får tugga på, när jag försöker få honom att tugga på sina saker som han FÅR tugga på så är inte det lika kul… Jag säger nej varje gång han tuggar på t.ex korgen, som han tycker är väldigt god, men ger han sig? Nej… Icke då, han är en envis liten rackare, ger honom toarullar, askar, med godis i ibland (1 gång om dan ungefär) men jag vill inte gå honom för mycket godis.. Det är väl inte så bra? Något annat tips på hur valpen kan få något att göra??
En annan sak också, är det vanligt att valparna är lösa i magen?
Min valp tuggade på ALLT när han var i den åldern. Det gick över och jag honom tuggben. Gillade han inte tuggbenet blötte jag upp det i hett vatten så att det var lite klibbigare. Det älskade han.
Ang. att h*n är lös i magen; har ni bytt foder på senare tid?
#1 Okej, men för mycket tuggben är inte farligt alltså? Ska isåfall ta och blöta upp ett nu
Nej, han har ätit två olika foder under sin uppväxt.. Så han äter två blandade.. kanske därför han är lös?
#2 Nej, för många tuggben är inte farligt. Ben åt 2-3 i månaden.
Jag vet inte om det kan vara därför som han är lös i magen, men ett tipps är att ringa agrias vet. jour och höra med dom vad det kan vara. Har han fått på sig någon form av fästing medel?
Kan även säga att Agrias jour aldrig ber en att åka in till vetrinär utan ger bara konkreta tipps på vad det kan vara och vad man bör göra åt saken.
det är ju troligen tänderna som kliar, ge tuggben som sagt ooch gör tuggbenet jätteintressant! Gör nog att han vill ha det mer än om du baara lägger det hos honom.
Varför äter han två foder? Är det en övergång så kan det vara därför, byte av mat brukar påverka magen.

Är han avmaskad?
#3 Har gett honom ett uppblött ben nu, han tycker det är jätte mummsigt!
#4 Han tycker inte om valpfodret, så han får det tillsammans med ett annat…
#5 Ja, han är avmaskad, men han har haft mask.. men det är borta nu.
Valpfoder är inte något nödvändigt att ge. Något överskattat som djuraffärer har och sljer. I början kan det vara bra. Är det en storvuxen ras så är det ett stort fel man gör då man ger valpfoder. Det innehåller mer näring osv än vad de egentligen behöver. Som du säger han är redan lite hyper. Och inte behöver en valp mer energi. Sedan så får valpfodret dem att växa fortare vilket inte alls är bra på en större hundras. man ska få hunden att äxa så långsamt som möjligt för att undvika fel så som hd osv.
Han är en jack russel, så han är inte så stor.. Men okej, ska sluta med valpfodret då
Tack för svaren.
Som aktivering kan du för övrigt göra massor med saker. Ben behöver du inte blöta upp. Ett vanligt tuggben är ingen fara att ge en valp. Det tar långt tid att äta upp och det blir liksom uppblöt genom att dom äter på det. Långt tid=aktivering. Gå ut och lägg godis i gräsmattan och låt han leta. Köp roliga leksaer till honom som han verkar gilla.

Om man väljer ett valpfoder som är anpassat efter rasens storlek och ålder, så får valpen det den behöver. För storvuxna raser finns ex royals foder uppdelat i babydog, puppy och junior. Detta för att de växer olika, i vissa perider växer de mycket, i andra inte, och näringen anpassas efter det.
En valp får inte problöem med HD pga fodret, om man ger ett bra foder med rätt balans. Om man ger filmjölk extra, blir dock ex ca halterna fel, och detta kan ge problem.
HD har de genetiskt, skelettet blir inte felskapt av ett valpfoder. Om de får för mycket mat blir de tjocka, de blir inte större. En valp behöver fett då de förbränner massor då de är så aktiva. Sen behöver de protein att bygga kropp och muskler av.
Låna böcker om aktivering och boka in er på en valpkurs, så får du massor av tips på roliga saker att göra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#9 Det är det att han tycker andra saker än leksakerna är roliga, och jag har massor av olika leksaker…
Han tycker benen är ointressanta när dom inte är uppblötta därför blöter jag upp dom ^^
#9 valpar/unga hundar och också hundar som inte fått ben förut har ibland svårt att förstå vad meningen än med den där benbiten. Blöter man upp blir det mer tuggvänligt och lättare för hunden att börja gnaga.
Min yngsta är riktigt lat och ger benen till den gamla så han får gnaga dem blöta innan yngsta smiter fram och snor benen ur munnen på den äldre. Därför delar vi numera ut ett ben i taget, torra, så ett blir blött också får gamla ett nytt. Ska de absolut ha samtidigt blöts de ena upp.
#11 ibland blir det så, valpen skiter totalt i alla inköpta leksaker och får en socka eller toarulle(helst emd allt papper på) som favorit. Vi kan ju iinte besluta vad de ska tycka bäst om tyvärr, men man kan alltid testa att leka själv med något passande. (du vet, som att ostbiten du äter på är den hunden vill ha, trots att den har en egen på golvet ;))
#12 Ja men det förstår jag också ville bara föreslå att hon testar utan eftersom att hon ville ha aktivering av sin hund.

Man kan blötlägga maten och frysa in den, så har han att göra en stund. Vad gällande godis så kan man ge morötter eller popcorn som inte sätter sig alls på hunden. Aktivitetsboll el toarulle med popcorn kanske? Sen kan man ju gömma "godis" lite varstans, så kanske han nosar rätt på det ist för att tugga på möblerna.
Varken morötter eller popcorn är bra att ge i längden. jag vet inte men jag skulle nog inte ge popcorn till min hund då de små irreterande kornen som finns där i som är skalet av själva kärnan alltid sätter sig i min hals. Borde kunna göra det i deras också.
Morötter är giftigt i större mängder, läs förgiftnings guiden som finns. Däremot är morötter även bra emot tandsten så jag ger det ibland men inte för ofta.

Morötter brukar rekommenderas till hungriga hundar, hur stora mängder ska de äta för att det sak vara skadligt? Har aldrig hört det förr. Är det sockernivårerna det handlar om?
Popcorn däremot rekommenderas som foderberikning till hungriga hundar. Luftpoppade ska det vara, samt så stora mängder att det alltid finns framme för den hungrige. Är de väldigt glupska kan det vara bra med några dagar gamla, då de nypoppade är godare.
Ska man vara ängslig att små fnas ska fastna i halsen på dem ska man nog inte ge dem något annat än väl uppblött hundmat, som man dessutom sprider ut på stora ytor så att det inte går att glufsa i sig för fort.
ALLT kan vara farligt om man ska tänka så. Tuggben kan de sätta i helsen, grisöron händer det att glupska hundar sväljer för stora bitar av. Inga lösa föremål hemma, för hundarna kan äta upp dem osv.
Jag kan köpa att folk inte vågar ge ens råa F-ben, för dem fördomen är så fast rotad att det inte spelar någon roll hur man förklarar att det är tillagade det gäller. Men att det inte ska vara bra att ge popcorn är väl att ta i.
Dock inehåller majs noradrenalin och dopamin, och om detta finns kvar även i poppade majsar, dvs popcorn, vet jag inte. Stressade nerviga hundar som inte behöver mer gas åt hjärnan ska man inte ge masj.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#15#16 Där ser man, då lärde man sig något nytt också
#16 vet faktiskt inte. säger igen att du kan gå in och läsa artikeln som finns hr inne om förgiftningar. Där står morötter med och varför. Nått värde i kroppen hände det något med om jag vill minnas rätt.

#16 fast då är det väl jätte mängder det gäller? samma med vitlök, är ju bra för deras magar men giftigt o stora mängder?
Jag får ta och läsa artikeln:)

#7 Man ska absolut ge valpfoder till en valp. Dagens fodertillverkare har full koll på vad som behövs för en valp. Att en valp växer för fort om den får valpfoder är rent skitsnack. Däremot får den inte alla de viktiga vitaminerna och näringsämnena i rätt mängd om de äter vuxenfoder som små, DÅ blir det problem.
Han bli bara lösare & lösare i magen….. Vi ska nu sätta honom på diet.

Har hunden varit lös i magen länge, så bör du kontakta veterinär.
Håller med föregående skrivare, att man ska ge valpfoder till valpar.
Jag skulle inte ge popcorn till min matglada labrador, då hade hon rullat fram.

Han är inte så gammal, vilket innebär att han lätt torkar ut. Så kontakta veterinären istället för att labba själv med kosten. Zoolack tror jag det heter som man kan ge för att stoppa.
I vilket fall som hellst så behöver han kanske vätskas upp om han varit lös ett tag. Det fixar veterinären på ett kick =)
#19 Med morot vet jag inte men med vitlök är det inte bra i ens små mängder. Det blir en påbyggnad som gör att de röda blodkropparna bryts ned. Så ingen lök är bra.
#20 Det behöver man inte alls! Testa utan, du kommer inte mrka någon skillnad alls. Att ge valpfoder till en framför allt stor hundras är det värsta man kan göra. Man ska bromsa uppväxten inte skynda på den.
Ärligt så vet jag inte vem jag ska lyssna på… SaaraE säger att man inte ska ge valpen valpfodret, men Zebben säger att man ska göra det… Vad är det som gäller egentligen??
Vi ska ringa veterinären iallafall, och fråga vad dom tycker är bäst att göra 
jag har lärt mig det i skolan. Gick djursjukvård. Flera behandlingar på sjukdomar så som höftledsdysplasi mm. som större raser kan drabbas av förebygger man genom att inte ge valpfoder. Så är det bara, det har jag lärt mig. Min lärare har jobbat som djursjukvådare i 20 år och hennes fakta finns med som material på djursjukvårdsutbildningen i skara. Jag säger bara vad jag lärt mig av henne.
#26 Okej, men det här handlar om en Jack russell….
Det spelar inte lika stor roll då. Jag har en cocker spaniel som fick valpfoder tills han var 10 veckor. Gav honom sen vanligt och han mår kanon!
#28 Okeej 
Våra valpar var också sådana. Min katt fyllde 1 år i tisdags men har tuggar forfarande på sin korg när han blir gosig XD
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se