Behöver hjälp..
Behöver hjälp med lite olika saker…
(hunden det är snack om är en dvärgpinscher)
Vad gör man när hunden ställer sig på soffan och börjar skälla åt saker som går förbi utanför?
Vad/hur ska jag göra när hunden försöker bita när man t.ex ska lyfta upp den eller i liknande situationer?
Hur får man hunden att snabbt och effektivt sluta dra i kopplet?
Det är väl det jag undrar än så länge!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

1. Ta ner hunden från soffan. Belöna när hunden inte skäller
2. Få hunden att lita på dig. Det kan ha med osäkerhet att göra. Men som princip. Tänker du lyfta hunden, lyft den. Inge krusiduller. Biter hunden. visa ditt missnöje på samma sätt som du gör annanrs
3 stannar så fort hunden drar allternativt byter håll. Ger alltid godis vid ens sida. Berömmer när hunden går som den ska.

2. Har ni kollat upp om hunden har ont?
#1 Tack för tipsen! :)
#2 Jag tror inte hunden har ont……
Svar på den sista frågan. Min hund biter av lek, tror du din gör det också? I så fall säg bestämt nej och lyft upp den. Jag lär i alla fall min att man inte alltid ska leka. Har även gjort så att min hund förstår att om jag sätter upp en finger och säger, nu räcker det så slutar han leka. Fungerar kanon då vi kan leka så mycket som möjliga mån och sen kan vi sluta när det passar enligt mig.
#4 Ja, så kan det vara, eller så är han allmänt tjurig. 
1. Vad gör man när hunden ställer sig på soffan och börjar skälla åt saker som går förbi utanför?
Får han vara i soffan annars? Jag hade börjat med att få bort skällandet. Beröm när han är tyst alltså, och ignorera när han skäller. Brusar du upp kommer troligen han också göra det.
2. Vad/hur ska jag göra när hunden försöker bita när man t.ex ska lyfta upp den eller i liknande situationer?
Hur lyfter du upp honom? Står du lutad över hunden kan han tycka det är läskigt att du böjer dig över honom, många hundar tycker det och det blir ju extra jobbigt för en liten hund som dessutom ska lyftas upp. Ta det stegvis, kan du stå i lyftposition(du vill ju inte slita ut din rygg) och klappa honom på sidorna och han är lugn? Prata lugnt och beröm. Lyft lite, bara så att hans vikt hamnar i dina händer. Beröm lugnt. Skulle han bita, ignorera och gå därifrån. Fortsätt tills du fått upp honom.
Eller lyft bara upp och ignorera bitandet, även om jag själv väljer den första metoden för att den känns säkrare, trots att den tar längre tid.
3. Hur får man hunden att snabbt och effektivt sluta dra i kopplet?
Varför drar han? Lukter, bråttom fram…? Blir lite olika åtgärder, men kan dra generellt.
Nästan samma sak här, beröm när han går med dig, drar han så stanna, alltså ett sätt att ignorera. Vi går inte ett steg och har kul förrän du lugnat ner dig. Så fort kopplet är slakt, beröm och fortsätt gå. Byt väg och ha kul under promenaden, så det blir roligt att gå nära och med dig!
Han får vara i soffan. Men de tverkar inte som att ma kan få tyst på honom då… =/
Det är olika hur jag lyfter honom, men det kan ju vara även om jag sitter bredvid honom t.ex.
trror han har bråttom! Men tack för tipsen! :)

Alla tre frågorna handlar om ledarskap, du skall visa vilka beteenden som är OK, och vilka som inte är OK. Att ignorera hunden vid felaktigt beteende kan funka, men inte på alla individer. Att lära hunden vad "Nej!" betyder kan ofta vara användbart. Ibland behöver nejet förstärkas med att lätt ta tag i örat, bara en markering, inte alls hårt, för att avbryta hunden. Givetvis måste hunden också få beröm när den gör rätt. Använd kroppsspråket likaväl som rösten.
:)

Jag kanske är helt ute och snurrar men…
Min hund får också vara i soffan, men endast när hon blivit uppbjuden och då för att sova/mysa. Skulle hon ta sig friheten att vräka sig upp och stå och skälla så hade hon åkt ner med en gång!
Nu har du ju fördelen att ha en liten hund som är lätt att lyfta. Ta först och främst reda på om han har ont någonstans, har han inte det så bara lyft, utan att krångla till det, biter han så stå helt stilla, varken prata med honom eller klappa och släpp inte ner honom sålänge han biter!
Att han drar i kopplet är något du får träna bort, själv tycker jag att en klicker är utmärkt till det!
#11 Läste du inte längst upp.. .Det handlar om en dvärgpinscher som vi har på besök. Grånosiga Rico skulle ALDRIG gjort såna här dumheter! 
alla hundar gillar inte att man lyfter upp dom fast de är småraser. Det kan vara så att de vill vara nere på sina fötter, men visst lyfta upp ska man kunna göra, men förbered den att du ska bara lyfta upp hunden.
hAHA, JA, ska göra det :D