Stackars Stora Vita Vovven...
Min Nikki går med tassen bandage…i går efter kvällspinken så såg vi när maken kom in att det rann blod från höger framtass…VAA??? sa jag och frågade vad som hänt. Maken hade inte märkt nånting, Nikki hade inte pipit eller nåt. Det blödde rätt häftigt så det var svårt att se vad som hänt. Efter tvätt och en del pillande hittade jag ett hål plus att det liksom var avskalat en del kött på trampdynan. Hu. Nå, jag fick det rent och satte kompress och bandage. Inga smärtreflexer alls.
I dag var vi till vår vette och han såg att hålet var 8 mm långt och 6 mm djupt. Plus en del avhyvlat. Så det blev penicillin och antiseptisk salva och hem igen. Tur att det inte fanns någon glasbit eller nåt annat otrevligt där.
Men nog tycker hon allt lite synd om sig själv. Men vi skämmer bort henne med extra gos (hur det nu är möjligt så mycket som hon får) och egen vattenskål vid korgen så att hon inte behöver gå så långt. Det ömmar ju en del.
Huvudsaken att det inte var nåt allvarligt.
Evangeline

Hoppas det går bra och att det läker ordentligt utan komplikationer. Sår nere på tassarna är inte skojiga. Dras dit mycket skit och smuts.
Har ni någon aning om vad hon skadat sig på? Så ni kan undvika att det händer igen liksom.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det är ju det som är så konstigt..Eftersom Nikki inte sagt ett pip på prompan har vi ju ingen aning om var hon gjort illa sig. Nånstans i skogen och den är inte liten här. Ser ut som att det är ett rektangulärt föremål då hålet är format så. Men sen är det ju avskalat en bit efter hålet också. Hon måste ha dragit trampdynan över något som först skalat av och sen åkt in i dynan. Kan ju vara vad som helst. Vetten sa att det måste ha varit väldigt vasst för det var så raka och fina kanter.
Lilla stumpan. Inte roligt. Hon som aldrig varit sjuk en endaste dag i sitt liv, aldrig ens ett skrubbsår. Det här är första gången hon har varit till vetten för nåt som varit fel. Med tanke på det var hon fantastiskt duktig. Hon möttes av vettens egen hund, en golden, lika vit som Nikki, såg helkul ut med dem brevid varandra. Sen stod hon snällt på undersökningsbordet medan han rakade, stack in en metallmoj som skulle mäta sårdjupet, rengjorde, förband, gav penicillinspruta mm. Hon sa inte ett pip till protest.
Börjar misstänka att hon är världens snällaste… ;o))
Evangeline

Har också precis haft en tasskada på ena tiken. Inget blod eller så, men en rejält haltande hund. När jag kikade ordentlig såg jag att en bit av trampdynan var borta. Såg ut som om någon tagit osthyveln och ja..ni förstår.
Höll rent och det läkte fint. Ingen vet. men det var så snyggt sår så veterinären hade inte gjort något i alla fall. En halt hund i 1½ sen var det fint igen.
Hm…är det ett gäng osthyvlar som rymt från IKEA…?? Nikkis sår ser också hyvlat ut….

Måste nästan vara det!