Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2441 ggr
[FrejaGna]
0

Tik som hostar

Ja, min tik hostar, det har blivit mer nu men hållit på i några år, men först nu tycker jag att det är tillräckligt mycket att det verkar störa hennes vardag och hindra henne från saker.

Hon hostar i stort sett bara när hon är upphetsad, alltså när jag eller dom andra hundarna busar mycket med henne, och när vi är ute och går och hon drar i kopplet.

Och då är det mycket, och väldigt högt, verkar jobbigt för henne. Ofta följer spyreflexer också, alltså först några höga hostningar och sen spy, fast det kommer inget. Annars är hon frisk.

Hon är cirka 7 år gammal och en liten tik, hon liknar en Tibetansk Spaniel, väger kanske 10-11 kg men är en gatublandning, så vet inget om hennes bakgrund.

Men jag har ju hört att det finns något som drabbar äldre och mindre hundar, är detta det? Ska jag ta henne till vet? Vad kan dom göra åt saken? Kommer hon alltid leva med detta? Tacksam för svar :)

grinar
0

Har du kontaktat vet?

Mischa
0

Hade det hänt nyligen hade jag sagt "kennelhosta" men eftersom hon haft det länge och det bara sker vid ansträngning hade jag nog bett dig att verkligen kolla upp det.

≧◔◡◔≦

[FrejaGna]
0

Jag har kontaktat vet förut som inte tyckte jag skulle göra något än, men nu har det blivit lite värre. Och ja, kennelhosta har jag funderat på förut men inga av mina andra 3 hundar visar något och ja hon har haft det länge. Men ja, jag får väl komma upp det nogrannt.. Vet någon om det finns någon behandling spna hundar brukar få så jag vet vad vi har framför oss?

Jonna75
0

Kennelhostan går över av sig själv och brukar max hålla i sig 3 veckor, alla hundar har olika motståndskraft och får kanske inte lika allvarligt. Men är ingen kennelhosta om det har hållt i sig så länge.

Att det börjar bli kraftigare så tyder det på att du borde ta henne till vet, det kan vara flera olika orsaker som typ kronisk bronkit, eller andra problem med luftvägarna. Det går inte att säga vad din tik lider av innan man fått göra en kontroll på henne.

Den kroniska icke infektiösa bronkiten drabbar oftast vuxna, gärna äldre hundar av små raser. Men för det så kan jag inte säga att det är den utan ett proffs måste se och göra bedömningen. Ang behandling så får du tyvärr vända dig till vet då man itne vill ge falska förhoppningar då vi inte är proffs inom detta område (Om det nu inte finns någon vet på forumet =))

Jonna75
0

Glömde nämna att när hundar får kraftiga hostattacker så är det oftast att dom kan spy, så att hon spyr hör nog till hostan Glad

Kanin-Fiia
0

Jag hade några dagars praktik på en veterinärklinik i våras och då kom det en hund med nästan exakt samma symtom. Vi gjorde sån här (har glömt vad det heter) men man söver hunden och går ner med en slang i luft- och matstrupe och tar biopsier (hudprover). Tycker du ska kontakta en veterinär. Den här hunden hade haft det in ungefär ett år till och från. Vi hittade inget konstigt då så han fick tabletter tror jag. Kontakta veterinären!

[FrejaGna]
0

Okej, tack för svaren! :) Ska ringa vet. snarast.