Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 4161 ggr
[FrejaGna]
0

Valp som kräks och äter dåligt

Min 8 veckors valp har jag haft sen i lördags, och jag tycker hon äter dåligt (inte alla sina mål och inte allt varje gång) och kräks upp minst en gång per dag, ibland två. Känns jobbigt att hon kanske inte får i sig allt det som behöver. Känner ni igen detta? Har ni några tips eller idéer på vad det är?

Jonna75
0

Jag vill gärna ställa dig några frågor. Hur är hunden i övrigt? Har du tagit någon temp på valpen?

Visst att det är varmt ute och dom kan äta lite sämre då, men tycker du ska kolla dessa saker om du itne gjort det ännu.

Har du varit i kontakt med uppfödaren och fått några råd av denna?

Hur har du mätt upp dagsgivan för valpen, är det uppfödaren som gett dig rekomendation eller har du gjort som det står på säcken?

Varför jag frågar det är för att ofta så stämmer inte doseringen på säckarna till alla hundar.

Är hunden hängig eller är lite slöare än vanligt och/eller har feber så måste du vända dig till veterinären.

[FrejaGna]
0

Jag har kollat temp och den är normal. Hon får som det står på säcken, det är Royal Canin Medium Junior. Hon är absolut inte hängig utan har otroligt mycket energi och bus. Uppfödaren (jag äger för övrigt hanen så vi har bra kontakt med uppfödaren) sa bara att valpar får i sig mycket och att det kan vara därför, men det hon spyr är  bara hundmat och jag ser till att hon inte får i sig något dåligt (så bra jag kan). :) Hoppas svaren hjälpte

EmmaCharlotta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den har ju kommit till ett nytt hem utan sina kull syskon och har den åkt bil så kan den vara åksjuk eller må dåligt vi har haft kennel själva och en del har ringt om just detta

Jonna75
0

#2 Jo då det hjälpte mkt Glad

Då tror jag inte du behöver vara så orolig, vnta några dar och se om det blir bättre, instämmer med vad #3 skrev då.

Viktigt att veta så inte valpen i första hand är förändrad på något sätt tycker jag.

Valpen är ganska van att "slåss" om maten och nu när den blivit ensammen så äter den kanske lite för fort.

Det brukar vara svårt att hänga med dom ibland vad dom stopper i sig dom små, dom är snabba dom rackarna *hihi*

[FrejaGna]
0

Tack för svaren! :)

SaaraE
0

Lite lugnande härifrån. Min var lika dan. Ville inte äta, vilket man kan sakna lite nu för nu äter han ALLT. Sen kräktes han men det var ingen fara:)

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

grinar
0

Låt valpen sakta anpassa sig till den nya omgivningen. Och fortsätter problemen vänd dig rill uppfödaren och till en vet.