Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2481 ggr
Emaljoh4
0

Perfekta hundägare..

Jag tkr det verkar som att många hundägare tycker att dom är perfekta..

Hunden ska aktiveras med massa hjärngympa.. Men aldrig har jag hört att någon på detta forum har sagt att dom inte orkar aktivera hundarna nån dag.. Utan bara att dom har varit duktiga att aktivera hundarna..

Sen att alla går till vetrinären stup i kvarten för minsta lilla…

Att stå och skälla ut en tolvåring i ett forum ser inte jag som något "moget".. Tolvåringen kan inte själv bestämma om han eller hon ska gå till vetten.. Det är ju mamman och pappans ansvar. och inte hennes.

Jag tkr iaf att det verkar som att alla gör allt perfekt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emelie-tex
0

Jag är inte perfekt.

Jag har dagar jag tycker vädret är för trist för att göra något. Då får hunden ett ben att gnaga på, Jag tappar tålamodet ibland och ryter till fast det inte är hundens fel. Sen så ger jag hunden mat vid bordet istället för att arbeta bort tiggandet.

Jag är längt från perfekt. Och det trivs jag aldeles utmärkt med.

Jonna75
0

Det är väl lättast att plocka fram dom mer "possitiva" och dom roliga delarna man gör med hunden. Att prata så mkt om att man inte gör något med hunden kanske inte är så skoj för andra att läsa.

Alla hundägare istort sett har sina lata dagar Glad. Ingen är perfekt men det finns måga som strävar efter olika saker då det gäller hunderiet men tror inte alla tränar, agillity, spår, bruks mm med sina hundar varenda dag dock.

Detta är den syn jag själv fått samt min egna erfarenhet.

destroyed
0

jag håller med i mycket av du säger.. ex. så var jag jätteorolig över att jag gjorde fel hela tiden med min valp eftersom ingen har någonsin sagt till mej vad man ska göra när vissa saker inträffar. Jag vågar inte längre säga att: jag har problem med det här.. utan jag frågar hellre min kompis som äger hennes syster eller någon av dem som jag har deras privata msnadress.

Det är jättesvårt för nybörjare som mej själv att ibland vända sig hit när man undrar något. Men eftersom alla verkar som experter på precis allt m.m. och säger gör si och så. så vågar jag inte göra det med risk att bli så fruktansvärt påhoppad som vissa har blivit. Jag sa en gång till en som jag chattade med härifrån att man vågar inte fråga här eftersom man antingen blir påhoppad för att vara en dålig hundägare eller något annat. Folk vill hellre skryta om hur perfekt det är hemma hos dem än att säga att man har problem med ett moment

Emaljoh4
0

#3 Det är precis det jag menar! Man vågar inte säga vissa saker, man är rädd för att bli påhoppad av "de perfekta som aldrig för nåt fel och kan allt"

destroyed
0

4# alla är vi rädda för att bli påhoppade ändå så gör man lite själv när man tycker något är fel. jag vet dussintals personer som tycker att det jag gör är extremt fel.. men det är min hund och jag gör vad jag vill med den det rä så man måste tänka även om det svider när människor säger att man inte kan något, man borde läsa fler böcker, ta hjälp av en instruktör, gå kurser m.m. Alla har vi inte pengarna att lägga ner hundratals med kronor på kurser, intruktörer m.m. och vad får man höra då.. att man inte är en bra hundägare eller att man skulle ha tänkt på det innan man skaffade hund..

Emaljoh4
0

#5 Jepp… Känns ändå som att hundägare är sveriges rikaste människor… så som dom springer till kurser hit och dit osv

Emelie-tex
0

#6 rik är man inte. Men som exempelvis jag så engagerar jag mig mycket i klubben genom att utbilda mig till figurant åt klubben, instruktör och hjälpa till så fort jag kan. Då bjuder de på kurser plus att man får mycket hjälp och egen erfarenhet.

destroyed
0

6# hahah nää snarare hästmänniskor.. men hundmänniskor ligger nog inte långt efter.. Jag tror att en seriös uppfödare vill veta vem hon säljer valpar till. Och på så vis avgör hon vilka som får och inte får köpa valpar av henne/honom. Då har hon sållat bort de dåliga och de bra hundägarna.. man kan inte alltid vara säker men oftast, så får dom det rätt. Våran uppfödare testade oss genom att låna oss hennes hund i ett par dagar.. som blev förlängt till nästan 1½ månad för att hon ville se om vi klarade av det.. på så vis lärde vi oss mycket mer om hundar är vad jag någonsin hade lärt mej ur en bok. Dessutom så har hon haft uppfödning av vit herdehund från 80-talet till 2000 och ifrån 2000 tills nu har hon haft pudlar. och bara två av alla hundar hon har sålt har blivit omplacerade båda gångerna hjälpte hon till med omplaceringen.. Än en gång så sållar uppfödarna bort de "dåliga ägarna" till dom "bra ägarna"

[IsabelleA]
0

Jag håller med om att många här är för malliga med sina kunskaper, Man vågar inte fråga saker - för då blir man ju klassad som okunnig och i värsta fall som en dålig hundägare.

Jag har sådan otrolig press på mig att allt ska bli rätt, jag är sån. Minsta lilla fel jag gör kan jag gorma över i flera veckor.
Jag är som du Destroyed, jag har min första valp hemma och är otroligt rädd att göra fel.

Alla har sina brister och även om hundlivet ser perfekt ut i medlemmarnas ögon så är det inte alltid det bakom dator skärmen.

Jag tränar inte varje dag, jag ger mat från bordet och sammtidigt tycker att det ser så hemskt ut med en tiggande hund, även jag kan bli fly förbannad och tappa tålamodet på min hund som någon sagt innan så var det inte hundens fel.
Det är absolut inte enkelt att vara valpägare för första gången …

Ricko
0

Jag är inte heller perfekt, orkar däremot inte säga massa saker just vf.

1# Jag går ut med hunden fast det regnar elr är storm :S Hunden går ju alltid först även om man själv inte tkr det är roligt att gå ut i spöregn/storm/snöstorm/-28 minus.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Emaljoh4
0

#10 Det finns de hundar som inte tycker om att vara ute i regn osv??!

Ricko
0

11# Ja men det var inte det jag menade. Jag menade att man ska gå ut med hunden ovasett vad, om såklart den vill det.

empan-hampus
0

#10 Det har #11 Helt rätt i, tror inte en chihuhua t.ex vill gå ut då.. men i viket fall som helst måste man isåfall tvinga ut dom, dom måste ju göra sina behov Tungan ute

Emaljoh4
0

#12Ja, men jag tror hon syftade på att aktivera den utomhus (?)

[IsabelleA]
1

Jag går ut i regnet i 10 minuter för att kissa, det är absolut inte så att jag ställer mig och börjar träna lydnadsmoment …
Då kan man ju lika gärna ha picknick i spöregnet … Obestämd

Ricko
0

15# Mina hundar änsålänge har itne tkt det varit nått problem med regn så jag går min vanliga runa, däremot tränar jag inte lika mkt med dem, sen så har jag ett regntäcke(med foder också) som Ricko fick bära när det regna. Och för mig var det inga problem du jag gillar regn xD <3

empan-hampus
0

#15 Håller med dig Tungan ute

[IsabelleA]
0

… Jag skulle dessutom inte anse att man är en bättrre hundägare bara för att man går en 2 timmars promenad i regnet, den promenaden kan man faktiskt spara tills regnet lagt sig.
(jag syftar inte på någon, säger bara vad jag tycker).

Emaljoh4
0

#16 Jag gillar också regn.. Spec när det spöregnar och lyssnar på musik.. bättre kan det nästan inte bli-

. Tur att våran hund Rico tkr om regn!

Ricko
0

18# Här brukar regnet pågå i 2-3 dagar utan att regnet pausar ens 10 min. Ska hunden inte få gå ut på 3 dagar då anser du`?

Gerbilflicka
0

#20 Men shit, vad vill du fa fram egentligen? Det ar ingen som har pastatt nagot liknande.

Jag sjalv har olika dagar… idag tranade vi faktiskt lydnad och kastade pinne fast det sporegnade. Sen nar jag tyckte att det rackte for vi var vata in pa kroppen bada tva sa slutade det regna precis nar jag kom fram till porten. Skrikandes Oftast gor jag inte det men det har regnat ganska mycket den senaste veckan sa jag tyckte det var pa tiden att vi tranade lite trots regnet.

scth
0

Jag är inte perfekt men min hund är Tungan ute

Jag skulle nog anse att man är bättre hundägare om man går ut i regnet i 2 timmar ( om hunden tycker om regn) Det handlar ju trotts allt om att ge och ta och ibland offra sig för hundens skull.

Gerbilflicka
0

Det ar lite kul… traden handlar om folk som verkar anse sig vara "perfekta hundagare", och helt plotsligt kommer det massa pahopp som far det att lata som en del hundagare i traden inte bekymrar sig med att ga ut alls sa fort det regnar. Dags att komma ner fran de hoga hastarna kanske??

Emelie-tex
0

Mina hundar får göra sina behov trots regn. Men inte tusan går jag ut och lägger ett spår eller kör ett helt lydnadsprogram när det regnar…

Finns ingen mening med att plåga sig. Och trots att jag är en "lat" människa som inte gillar att vara ute i regn så har min hund lyckats blivit riktigt bra. Jag tror inte det är kvantitenen som är det viktiga. Det är kvaliteten.

Alla gör det de kan. Varken mer eller mindre.

empan-hampus
0

Jag går SÅKLART ut med mina hundar när det regnar! Även fasten både jag och hundarna hatar regn så måste dom ju kissa/bajsa, men jag går bara en 15min promenad så dom får kissa/bajsa inge träna eller så.. tkr jag man kan vänta med, en hund behöver inte träna hela tiden Flört Föressten kan man göra aktiviteter inomhus!

[IsabelleA]
0

Jag skrev klart och tydligt att jag inte syftade på någon! Att gå ut i regn är detsamma som att gå ut en vanlig solig dag för mig, därför anser jag att man inte är en bättre hundägare bara för att man "offrar sig" och går ut i regnet.
Ricko, sa jag att man inte skulle gå ut på tre dagar? Och jag syftade inte på dig vilket jag somsagt skrev KLART OCH TYDLIGT i mitt inlägg.

Förlåt för att jag blev upprörd och jag menade inte att trycka ner någon vilket jag anser att jag inte gjort.

emelie92
0

Jag tror nog att det inte finns någon perfekt hundägare, alla har nog någon liten grej som inte är sådär "perfekt". Men vad som är perfekt i en hundägares ögon kanske inte är perfekt i en annans hundägares ögon.

empan-hampus
0

#26 Nejnej! Det jag skrev var inte menat till dig!! Glad

#27 Håller med dig där!

[IsabelleA]
0

#28 Jag skrev inte inlägg #26 till dig ;)

[Vargnatt-]
0

Är inte heller perfekt, ingen är perfekt skulle jag tro :).

Jag erkänner att regnar det så aktiverar jag hellre Aramis inomhus än går en jättelång promenad ute i spöregn, jag tror faktiskt inte att han lider av att få en innedag någon gång då och då. Och med innedag menar jag så klart inte att han inte får gå ut alls, vi tar korta promenader och så hjärngympa och bus inomhus då helt enkelt :).

Nikkis
0

Bah, Ingen är perfekt, varken människa eller djur, alla har sina brister oavsett vad man än säger.

Jag är långt ifrån perfekt, mina schäferhundar får inte alltid daglig aktivering - LÄS: i form av mental träning.

Detta av diverse olika anledningar, jag är inte på rätt humör, pissigt väder (enligt mig), ledig dag eller helt enkelt inte orkar. Man är inget annat än en simpel människa trots allt.Glad

empan-hampus
0

#29 Nehe okej Glad

SparklingTindra
0

Äh, vilken diskussion. Vill man inte gå långpromenader i spöregn/har man en hund som inte gillar regn så kan man ju aktivera hunden på annat sätt inomhus, bara man rastar den vilket jag tror att alla gör.

destroyed
0

9# samma här, har också pressen att jag måste göra allt rätt och bra. Det är jättesvårt att bara få den känslan att försvinna man vill bara göra rätt:)

23# hahah håller med tycker det är väldigt skoj:P

27# jag kan hålla med dej där om att alla har vi någonting som inte är helt perfekt, men då är det ju bara tragiskt att vissa människor sitter och tycker att deras djurhantering är helt perfekt även om den igentligen inte är det men håller inne med det för att inte få oss nybörjare att tro att dem är sårbara.. ibland tycker jag att det verkar som det hos en del.

Här har det spöregnat i flera dagar och hela dagarna.. Jag sliter som ett djur för att få min hund att gå ut och göra sina behov ute.. hon hatar regn precis lika mycket som hon hatar mörker(om inte mer). men hon måste gå ut för det är inte särskillt skoj att sitt och torka kiss och bajs när man vet att ens hund är rumsren men vill inte gå ut. Betyder det att jag är sämre än alla andra för att vi inte tar promenader varenda dag även om det regnar och hunden vill inte.. då är det ju snarare en bra grej jag gör för henne för att då slipper hon gå ut!

Jag mentalaktiverar knappt sindra med någontig därför jag vill ha lätt för att aktivera henne sen när hon blir äldre för då finns inte det där behovet av att hon måste ha aktivering varje dag sen när hon blir äldre vilket gör att hon blir em lättare hund att ha och göra med för alla andra i min närhet som kommer att få vara hundvakter och annat

KadjaNina
0

Det är väldigt sällan jag frågar om råd här eller på något annat forum, jag frågar hellre min pojkväns brors flickvän som är väldigt hundkunnig. Hon har svar på det mesta och dömmer mig inte. Större saker har jag tagit upp på forum, t.ex utfallen för att få mer tips om vad jag ska göra åt det.

Jag är ingen perfekt hundägare och det tror jag ingen är.

emelie92
0

Vi är ju alla människor med brister, känslor och olika diverse saker. Det är mänskligt att då & då vara lite slapp. Ibland behöver man en dag då man är lite "off" med hunden för att sedan kunna ta nya starka tag! :)

SaraC
0

Tycker det låter jättetrist att en del inte vågar fråga härinne, det är ju det forumet är till för - att byta åsikter, få råd/stöd/hjälp.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SparklingTindra
0

#34 Tänk bara på att dom behöver viss mental stimulans ändå, annars kan hon bli stökig på grund av det istället. Jag vet att du inte skrev att du aldrig tränar henne, jag bara tipsar. =)

destroyed
0

38# tack för tipset iaf:) Hon har en aktiveringsboll hon får och den har hon ännu inte lyckats lista ut:P Än sålänge får hon bara sökuppgifter och en liten sväng av det sen är hon uttömnd för ett par timmar:P

babo
0

#37 - jag förstår att vissa inte vågar fråga här - för det första så var du väldigt snar att stoppa en tråd som handlade om den 12-åriga flickan med en 9-årig hund - att man inte fick skriva mer inlägg - det betydde att många inte fick prata till punkt om ämnet… - alla som skrev i den tråden ville det bästa, hur det än kunde upptas eller missuppfattas - visar att det är inte "högt i tak" här på Hundar. Du tycker det är trist att ingen "vågar", men det kanske beror på att du förbehåller dig rätten att strypa trådar  så snart det "hettar" till- jag tycker alla på den tråden om den 12-åriga flickan, skulle ha fått byta åsikter tills alla var nöjda…

Emaljoh4
0

#40 Det har inget med Eros att göra?????

Seriöst, tråden SPÅRADE ut totalt!!!!

destroyed
0

40# jag läste den tråden det blev påhopp och saker som inte hade me dsjälva problemet att göra.. jag tycker det var bra att trådar stryps för då slipper folk att reta upp sig och bli så fruktansvärt arga så att vi får en dålig stäming här.. det handlar inte om "hur högt i tak" det är, dte handlar om att vi alla vill att det ska vara en trevlig stämning här inne. Det är pga det som skrivs i trådar som ingen vill fråga om råd.. om det då var så att Medarbetare och sajtvärdar inte strypte trådar så skulle det bli värre än vad det är

[IsabelleA]
0

#40 Håller med #41.

Eros, lika så vi, såg klart och tydligt att tråden hade spårat ur.

babo
0

VEM avgör om det är dålig eller trevlig stämning- Ingen, som jag förstod, ville bidraga till dålig stämning utan försökta utreda och komma på vad det kunde vara för galet. Vi är väl inga huliganer?

destroyed
0

VI medlemmar avgör om det blir en bra eller dålig stämning i trådarna.. och det rä också vi som skapar de bra och dåliga stämningarna..

det jag läste handlade inte alls om att försöka komma fram till vad som var galet… Var det inte en viss person som terrade den stackars flickan om telefonnumret hem för att prata med dennes mamma?

babo
0

Du kan kalla det "terra", men för min del var det att jag var  "mån om flickan" - att hon behövde annat stöd.

SaraC
0

#40 Tråkigt att du ser det så. Vi ansvariga får hela tiden göra val i situationer som uppstår och det är oftast någon som inte blir nöjd med våra val.

Vill du fortsätta prata med tjejen i tråden du pratar om så är det ju bara att du gör det privat.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ricko
0

Tkr denna tråd ska låsas? Denna verkar också spåra ut.

[IsabelleA]
0

#48 Eller så återgår vi bara till ämnet?

Karizma
0

vem tycker att det är okej att dallta med hunder mycket? jo min granne o hunden är jätte snäll o rar. Borstskämnd som vägrar gå ibland samt åker gärna barnvang :D petigt skött. Är detta en bra hundägare ja det tycker många. Sen dessa som akteverar sina hundar hela tiden varje dag ska hjärnjumpan ska utföras det är nästan lite lag. Sen dessa som bara har hund tar 2 promenader max om dagen hunden är annars i trädgården o gör lite som den vill. Men man leker med den kastar leksak. Snäll o rar pålitlig stabil hund. Sen har vi dessa som bor på gård där hunden för göra som den behagar ut o går jagar utan att matte/husse bryr sig men får kli på magen o en glad hund. Sen den som vi är en hund som får sina långpromenader,kortisar på bestämnda tider äter 2 gg per dag leker o lever i lägenhet. Vem är det som säger att man är bäst vem dömmer ut vem? jag kan väl säga att jag vet vart jag har min hund vad den gör osv det gör mig trygg som hundägare, petig i borta päls o tänder. klipepr klorna 1 gg i veckan o tar den till vetrinären för spruta o vid behov.

Jonna75
0

#50 Det var bra skrivet!

tsset
0

Ang tråden som spårade ur, där handlade det absolut inte om att det inte fanns plats för diskussion(vilket det finns i många trådar!) utan det som diskuterades hade absolut ingenting med trådens handling att göra. Det blev för personligt och det var helt rätt att lägga ner tråden.

Jag förstår att man kan oroa sig, men då tar man det inte öppet utan privat. Få människor vill ha en tråd där folk diskuterar ens privatliv och hemmaförhållanden, om jag startar en tråd om att jag undrar om ögonfärgen kan ändras på en hund förväntar jag mig inte svar som att "det står nog inte rätt till hemma, hon är nog ensam, var är föräldrarna?"

Däremot tar jag gärna en diskussion, finns det något som gör att ögonens färg förändras, är det vanligare hos vissa raser? Någon som tror att det kan vara en sjukdom, så bra att du tipsa om vad det kan vara så jag kan ringa veterinären och ställa fler frågor!

Perfekta hundägare finns, och jag ser mig som en! Och hur vågar jag säga något sånthär? Jo, sett utifrån mina hundars behov så har vi tillräckligt med aktiviteter, de får sin rastning och i övrigt sköts deras hygien tillräckligt och veterinären besöks för sprutor osv. Mängden, att det alltid är dagligen och så är så olika mellan hund och ras! Vi går ett par vändor om dagen för rastning, klipper aldrig klorna utöver de längst upp(vad är det de heter?) för de sliter ner klorna själva. Dumt att klippa något som inte går att klippa. Yngsta får sin motion och gammelhunden får mest ligga och sova på gräsmattan, för det är så han vill. Ibland leker han med yngsta, för att han vill.

Notera också att jag nu inte nämnt något om några träningsmetoder eller kunskaper i beteende eller något sådant, det hör inte till ägarskapet enligt mig. Man behöver inte kunna alla träningsmetoder för att äga en hund.

Och därför tror jag också att det finns många fler perfekta hundägare här, tar man ansvar och hunden inte lider så är det väl ändå inget fel? ;)

destroyed
0

52# det är faktiskt sant.. om hunden inte lider så gör man inget fel:)

Ricko
0

52# Så som du gör med dina hundar gör nog de flesta, men INGEN människa kan vara perfekt. Du måste gör nått fel, annars kan du inte vara en människa anser jag.

tsset
0

#54 hum, nu ska vi se här… Mina hundar får en mängd motion som de mår bra av, vi bygger inga muskelberg utan det är så de mår bra. De får sina promenader, sina sprutor, den mängd aktivering de behöver och mat och vatten. Och deras hygien är det inget fel på.

Vad jag ser gör jag inget fel i mitt hundÄGARskap, och det var det tråden handla om. Perfekta hundägare. Det jag gör nu är perfekt för mina hundar, inget är ju fel och de mår bra. De lider inte. Anser jag mig själv som en perfekt ägare till mina hundar? Ja. Det kan inte bli bättre.

destroyed
0

54# hon sa inte att hon gjorde allting rätt hon sa att om hennes hund inte lider då gör hon ju rätt och om hon gör rätt så blir hon väl perfekt hundägare för hunden mår ju uppenbarligen bra..

Ricko
0

55# ja allt du gör, gör jag och många andra men korrigerar du hunden ALLTID rätt t.ex?

56# ja men då är ju jag &många andra perfekt också :S

emelie92
0

Kanske är många hundägare både perfekta och inte perfekta? Det beror lite från vems perspektiv man ser utifrån.

Vad som är perfekt för en hundägare kan vara helt felaktigt i en annan hundägares ögon :)

anaprincess
0

Jag vill säga till alla som skriver i den här tråden och känner sig nedvärderad eller orolig för att göra fel, att lita på era instinkter! Du känner  din hund bäst. Ingen som sitter bakom en dataskärm kan komma och säga att si och så ska man göra med din hund. Hundar är unika och egna individer och behöver träning efter det. Var uppmärksam och känn efter i magen så vet du om du gör rätt. Om man sen behöver lite guidning och stöd från en hundklubb så är aldrig det fel och ger nog mer än att fråga på ett forum Flört

tsset
0

#57 Vad har korrigeringar med hundägarskap att göra? Ingenting alls. Du är inte en sämre ägare för att du korrigerar fel.

---

Perfekt hundägare handlar också om vad man har för hund. Perfekt handlar inte om att aldrig ha varit/gjort fel heller, hur ska man annars veta vad som är rätt om man inte vet vad som är fel för just denna hund?

---

#59 Där sa du något jag inte lyckades få med i mitt lååånga inlägg ;)

Fråga på om ni undrar något! Råden ni får sedan, ta till er(kan vara bra att veta vilka alternativa tankesätt som finns, ger kunskap) och fundera sen själv på vad som är bäst för dig och din hund.

---

Också en liten pik utan mottagare utan allmänt: rent hyfs är att hålla sig till tråden och vara hjälpsam om någon ber om hjälp. Att säga "så skulle jag aldrig gjort" hjälper inte, släng med en beskrivning på varför också! Det är ju meningen att man ska lära sig något, inte få höra vad någon gör och inte gör utan förklaring ;)

Ricko
0

60# Nej, men isåfall är väll nästan alla hundägare perfekta? Det värkar inte trovärdigt. Hunden kan ju måbra men kanske vill göra nått som du inte vet vad just den vill men du ser ändå att den mårbra så du gör inte nått åt saken (dåligt exempel men)

tsset
0

#61, mja det skulle jag inte vilja säga. Finns väldigt många som är fel för sina hundar, eller inte ens bryr sig om sin hund utan bara står som ägare på pappret (har ett antal exempel i huvudet). Däremot syns de sällan på klubbar och forum.

Det var ett dåligt exempel ja, jag förstår inte alls vad du menar men misstänker att du menar att jag inte uppfyller min hunds alla viljor. Om min hund vill äta en hel kyckling direkt från grillen (tro mig, det är något han verkligen vill!), blir jag en bättre hundägare för att jag låter honom göra det då?

Ricko
0

63# Jag menar inte så utan att den kanske behöver/vill spåra istället för agility(t.ex) men du tror att agility blir bäst alltså kör agilirt med den istället(elr vad man ska säga!)

Zebben
0

Är absolut inte perfekt som hundägare. Inte som människa heller för den delen. Alla har vi våra brister, huvudsaken är att man med gott samvete kan sova på nätterna trots dessa brister. Men för att kunna säga att det finns så många perfekta hundägare på ett forum, måste man ju först avgöra vad som är perfekt. Och vem gör det om inte betraktaren. Jag kan inte säga att jag är perfekt, däremot kan någon annan anse att jag är den perfekta hundägaren. Det beror ju på hur denna tycker den perfekta hundägaren ska vara.

Jag har 1 schäfertik som faktiskt är (har i alla fall varit fram tills för 1 år sedan) varit perfekt i mina ögon. Och det är inte tack vare mig. Visst hade jag kunnat förstöra hennegenom okunskap, men de allra flesta hade klarat av denna tik alldeles utomordentligt och fått henne lika perfekt. Hon är en av de få hundar som mer eller mindre föds lydiga och väluppfostrade. Men sen gäller det ju att förvalta de fina egenskaper hon har. Men hon är perfekt i mina ögon, hade jag frågat en bruksmänniska som vill tävla elitklass med henne så hade hon absolut inte varit perfekt. Men för mig har hon helt perfekta egenskaper.

Min andra tik är jag också otroligt nöjd med. Henne har jag fått jobba mig fram till för att få henne som jag vill ha henne. Men hon är inte perfekt. Hon jagar gärna katter och äter gärna franska bulldogar. Och hade jag varit den perfekta hundägaren hade jag jobbat bort dessa problem. Men även om jag är instruktör och problemhundsutredare och vet hur jag ska göra detta så har jag inte det som någon hög prioritet, för jag kan hantera problemen. Men visst hade det varit skönt att slippa dessa problem.

Även om jag anser mig vara en mycket bra hundägare över lag så pendlar jag mellan perfekt till rätt dålig. Allt beror på humör. Mina hundar får normalt flera timmars motion per dag och även mental träning. Men på sista tiden har jag tappat lusten och har helt enkelt inte kört någon mental träning. Det har blivit lite tricksövningar och godissök någon gång då och då, men inte så mkt mer. Jag anser att en ägare som inte är motiverad inte bör träna sin hund, då mår båda bättre av en break.

Idag tex har jag inte ens gått någon promenad. Det har öst ner hela dagen. Och jag har inte haft lust att ta ut spädbarn och 4 åring för att få hem leriga hundar. De har fått 4 kisspromenader där den längsta var på 10 min. Jag har kört max 5 min mental träning = 2,5 min var per hund. Men de dör inte av det. Däremot har de varit med dit vi åkt och det räknas ju också som lite mental aktivering. Såna här dagar finns också, så perfekt, nä. Jag skulle inte orka vara en perfekt hundägare, jag är människa också och ibland en lat sådan.

Men självklart så vill jag att andra ska göra så gott de kan för sina hundar. Att sätta målet vid himlen så når de åtminstonde  grantopparna. Självklart ska man sträva efter det bästa.

Zebben
0

#59 Mycket bra skrivet!

En träningsmetod kan vara hur bra som helst, men om ägaren som sak utföra metoden inte har rätt känsla i magen kan det bara gå fel. Det måste kännas rätt för att bli rätt!

Ricko
0

Nog tycker jag mina hundar är perfekta också men själv är jag inte perfekt som hundägare eller människa. Även om t.ex ricko inte gillar katter eller andra djur än tikar så tycker jag ändå att han är perfekt. Likaså våra andra hundar.

[IsabelleA]
0

#61 men du kan ju inte grunda din tanke på att "det inte låter trovärdigt"?

#63 Hunden mår ju inte sämre för att den hellre vill spåra? Hundar lever i nuet, har ingen tidsuppfattning.

Mår hunden BRA så mår den BRA och jag tror att man som hundägare ser om hunden inte vill träna agility. Hunden springer ju inte på som aldrig förr om den inte vill.

tsset
0

#63 Mina hundar är avlade för att apportera, vilket den yngsta får göra och mår bäst av. Den äldre är mer för nosarbete vilket jag tagit reda på och han får göra. Man är ju inte sämre för att man inte träffar rätt direkt. Dock har träningsformer inget med ägarskapet att göra.

#64 men det där handlar väl mest om dig som tränare? Som ägare gör du ju fortfarande inget fel, din hund är trots sina utfall inte ett problem för någon annan, alltså sköter du ditt ägarskap. Du låter bli att träna när du inte är på humör, vilket jag ser som en otroligt bra insikt! och dina hundar går inte under för att ni inte motionerar en dag. Ser inget som helst fel i ditt ägarskap. väljer man att undvika problem(en ev. långpromenad du beskrev kändes inte som att den skulle bli helt smärtfri) gör man ju rätt. Felfri=perfekt?

Ricko
0

Hunden mår nog bra i vilket fall men jag tror iallafall ingen är PERFEKT. Men aja om man vill tro att man är perfekt så får man väll det.

Ricko
0

Ja men om du anser det som perfekt kan jag väll likabra själv säga att jag är perfekt..

Zebben
0

#68 Nja, jag skulle inte säga att jag är perfekt som ägare i allafall. Låta bli att träna hunden för att jag inte är på humör är ju självklart, men jag är ju ingen bra ägare för det. För min hund hade ju mått bäst om jag tränat OCH varit på humör. Jag kan ju inte bli en perfekt ägare för att jag inte utsätter min hund för mitt för dagen dåliga humör. Obestämd 

Några utfall har nog aldrig min hund gjort under de 4 åren jag haft henne. Men problemmen vi har är som Du skriver inget problem som någon annan utsätts för. Min hund lyder mig till 95% av gångerna när det kommer en katt farande. Men hon drar efter när de precis flyger upp framför näsan på henne och hinner jag inte se henne inom de närmsta metrarna så är det inte alltid jag får stopp på henne. Visst kan jag träna, och jag vet att jag kommer få bort beteendet. Men det är lite bökigt att få tag i katter som är villiga att träna med oss.

Att hon inte gillar franska bulldogar vet jag, men vad som hänt vet jag inte. Hon är en omplacering och jag fick henne som 1½ åring och superstressad. Just frallor som oftast har ett snorklande ljud när de andas kan hon inte med. Hon har varit otroligt dålig på hundspråk när jag fick henne och jag tror helt enkelt att hon missuppfattar och tror att de morrar åt henne. och att bli tillsagd av en liten hund fixar hon inte alltid och blir sur tillbaka. Också något jag kan träna bort, men jag känner inget större behov av det. Hon behöver inte kunna umgås med små snorklande hundar. Och självklart kan hon hantera situationen så länge jag är med. Men jag släpper henne inte lös med små hundkomisar för bus. Vilket varken hon eller jag har behov av.

tsset
0

#69-70 (har lite svårt att se vem du svarar) Jag inte bara tror, jag vet att jag är perfekt hundägare för mina hundar. Hade jag haft en collie hade jag behövt ändra mig för att vara perfekt för den hunden, samma sak för en schäfer eller Chihuahua osv. Och självklart för olika individer. deras klor kanske behöver klippas en gång i veckan, eller borsta pälsen iaf var tredje för att inte trasslas för mycket. Även om en gång om dagen hade varit det bästa så duger var tredje vecka också, så länge inte hunden mår dåligt av pälsens trassel.

Och ja, anser du att ditt ÄGARSKAP är perfekt för din hund, att du inte gör fel, då är du väl en perfekt ägare?

Ricko
0

71# gör hon inte anfall mot andra bulldogar och mopsar också? (ang "snorklandet")

tsset
0

#71 Ja, självklart hade din hund nog varit mer än nöjd om du varje dag tränade och var glad(tänk om man alltid hade bra dagar…), men du gör ju inget fel i att låta bli, du gör ju rätt. Mina jyckar hade mått som allra bäst om de fått glufsa i grillad kyckling dygnet runt, men enligt mig hade det varit fel. En bit varje gång vi andra äter kyckling räcker för att de ska må bra ;)

Däremot anser jag fortfarande inte att vad man låter och inte låter hunden göra har något med själva ägarskapet att göra, som ägare har man "bara" ansvar över hundens hälsa och att den följer lagen(fick jag med allt där?). Men men.

[IsabelleA]
0
Zebben
0

#73 Nej hon gör aldrig utfall. Men om det kommer fram en fransk bulldog och ska hälsa men som snorklar och låter så blir det bråk från hennes sida. Mopsar kan det mycket väl hända samma sak med, men jag har faktiskt inte träffat så många och de vi träffat har inte snorklat. Hon lekte lite med en mops valp i helgen då vi var på café.

Stora snorklande hundar gör hon inget mot, men hon gillar dem inte.

tsset
0

#75 Så länge det handlar om trådens syfte så ;)

Och jag var helt beredd på "skäll" för att jag anser mig perfekt ägare till mina hundar, det är ju sverige och här får ingen anse sig bättre än någon annan! Inget självförtroende heller och skryt är inte alls accepterat. Däremot är det ett måste att snacka skit om andra och trycka ner andras framgångar. Tyvärr.(även om det sakta börjar förändras!)

Också har jag en annan syn på perfekt än de flesta här. Perfekt för mig är felfri. Det jag tror andra ser pefekt som är någon som gör allt rätt och är ja, bäst sett från vad alla andra tycker.

Som exempel. Jag anser att mitt utseende är perfekt, för mig är det felfritt. Sen finns det världens mest perfekta utseende, som beräknas på vad alla andra(de flesta) anser vara snyggast.

Ricko
0

Ja men jag trodde du menade perfekt som i bäst.

Ser inte var 75# skrev :S

[IsabelleA]
0

#78, Tog bort inlägget eftersom att jag ansåg att det kunde missuppfattas.

tsset
0

#78 "vad mycket bjäbbande det blev ;)" eller något åt det hållet.

Hur jag ser perfekt gjorde jag klart redan från början, perfekt - felfri. Inte att det inte finns något som inte kan bli bättre utan att det inte finns några fel.

Zebben
0

#74 Jo vi har nog lite olika åsikter om vad som räknas som en perfekt hundägare.

Som Du skrevi i inlägg 74. En perfekt hundägare är en som ser till att ens hund har bra hälsa och följer lagen.

Där sprack det direkt för mig. Jag följer inte lagen vad gäller hund. Jag har mina lösa året runt, mer eller mindre överallt. Dessutom har jag dem lösa precis som vanligt fastän de löper. Men hundarna kan inte lagen så för dem är det ju mer perfekt att gå runt lösa än att följa lagen och gå kopplade.

Hrmm….för trött egentligen för att tänka….

tsset
0

#81 sen är ju den lagen lite fri att tolka hur man vill, för visst står det under uppsikt? så de inte kan löpa lösa och störa vilt… har minsann för mig att det inte står något om just att kopplet måste vara på, endastt att de inte får springa omkring utan kontroll och störa vilt.

Stör hundarna inget vilt har du ju inte gjort något fel. Och skulle de göra det har du lärt dig till nästa gång. Perfekt är ju inte att alltid göra rätt heller. Man är nästan mer perfekt om man lär sig och är villig att ändra på sig;)

(för trött för lagtexter, men googlade lite snabbt för att fräscha upp ordminnet)

Zebben
0

#82 I tätbebyggt område är det koppeltvång som råder där jag bor. Och det följer jag inte. Nu går jag ju inte direkt i bostadsområden, föredrar skogen och den bor vi precis intill. Och där jagar hundarna inte vilt. En och annan kråka får min äldsta tik skrämma bort. En lite grej vi har kvar från att hon var valp och lite för vek.

Däremot har jag mina hundar kopplade i vårt radhusområde där vi har ordningsregler som säger att det är koppeltvång. Vill gärna följa dem.

KadjaNina
0

Jag tycker en perfekt hundägare gör allting rätt och är felfri på alla sätt. Tror ingen sådan hundägare existerar. De som sköter sin hund korrekt, dvs ger det hunden behöver för att vara nöjd är i mina ögon en bra hundägare, men inte perfekt. Alla har nog sina brister och har nångång gjort fel.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.