Lös okänd hund!
Hej!
Jag befinner mej hos min syster i uppsala och har tre gånger när jag varit ute med henne och hennes hund blivit förföljda av en till synes herrelös, stor, vit/röd hund utan halsband. Har inte sett någon som verkar känns igen hunden och polisen vill inte göra någonting eftersom den tydligen inte är efterlyst.
Hunden verkar helt undergiven och går inte närmare än 3-4 meter om man säger åt den, den ser inte utmärglad ut och pälsen verkar det inte heller vara något fel på.
Men hur kan ägarna låta hunden springa lös på ett ställe där det rör sej så otroligt mycket folk?! Min syster bor 50 meter från kajen, väldigt centralt, och hunden springer lös på parkeringen som ligger alldeles vid kajen!
Så nu till min fråga: Vet nån någon man kan ringa som kan ta hand om hunden, eller i alla fall hitta ägarna och prata med dem?
Är orolig för hunden, men även för att barn ska traska fram och börja pilla på den och den hugger…
Så jag är väldigt tacksam om någon kan komma med ett förslag :)

Ring polisen…
"Har inte sett någon som verkar känns igen hunden och polisen vill inte göra någonting eftersom den tydligen inte är efterlyst."
har också sett den hunden, tror iaf att det är samma, bor utanför uppsala, men brukar hålla till rätt mycket i stan. jag skulle gissa på att det är någon av de som bor i husbåtarna som äger den. gissar som sagt bara. kanske kan höra och fråga?

Men de måste ta i tu med det oavsett vad.. för om det händer en skada där hunden är inblandad och polisen inte har tagit in hunden så står de som ansvariga.. annars ring till något hundstall i närheten för upphittade djur.. annars ett annat alternativ är att ta in den själv och sätta upp lappar och se om det är något som känns igen.. Kontakta även tidningar.. hundar kan gå väldigt långt hemifrån
#3 Mycket möjligt att det är någon av de som har husbåtar där som äger den, men jag har sett den utanför två olika, aldrig på någon.. har aldrig sett någon jag kan fråga på husbåtarna heller så jag vet liksom inte riktigt vart jag ska börja :S Dessutom åker jag hem till norrland imorrn och syster följer med en vecka :S
#4 Där ser man :O Man kanske skulle ta och ringa och gnälla lite på dem igen :O
Har försökt hitta numret till något djurskydd eller något som kan ta hunden, men har inte hittat nått :S
försökte PMa dig, du kan väl Pma mig om du kan det? kunde inte komma in på din sida alls… jag har tagit hand om okända hundar förut, tills en ägare sökt efter den ( har självklart satt upp lappar, lagt ut annonser etc etc) eller så efter en tid, med kontakt med polis etc etc, så har jag omplacerat dem. oftast har de hittat hem igen. vilket fall, så kan jag ta mig an hunden, medan sökandet efter husse/matte görs.
har jobbat med sådant som hundstallet, när jag bodde i Usa, har haft och göra med hundar inom de flesta områden, och psyken.
vad är det för ras? Elr vilka tror du? Iallafall ring Djurföreningen eller vad det nu heter, och gå till vetten med den(?) Är den herrelös så kan du väll ta hand om den (så den får bo hos dig tills du kan omplacera den) Har ingen satt upp lappar (och nu ingen ringt polisen) tror jag att den är hemlös ja.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#6 Det skulle vara jätteskönt om du tog hand om den :)
Kan som sagt tyvärr inte hjälpa till eftersom jag ju åker imorrn :(
# vet inte alls vad det kan vara för ras :S kanske lite husky? den är stor och fluffigt xD
den har runda stora ögon, öronen sitter rätt högt på huvudet och är inte hängande, svansen var lite, lite som en "knorr" över ryggen. vit, röd på huvudet, själva ansiktet var vitt, och den har rödgula fläckar över hela kroppen.. han är rätt snygg :)
aha, förmodligen en blandras är storleken som en Schäfer, granddanois, papillon,finsk spets eller? ;) eller asså ungefär som vilken hundras ?
Ja, storleksmässigs är den ungefär som en schäfer :)
11# aha okej ;) ja förmodligen är det en blandis ;)
"12 jo, vi misstänker det vi också :P
kan du skicka ett mail till mig? här alltså?
#6 eller så kan du maila på mig: onelma_bettis@yahoo.com