Majskolvar en dödsfälla för hunden.OBS:::
Grillresterna kan bli hundens död,så om hunden ska vara med på grillfesten,gäller det att tänka på var man gör av grillresterna!
En Veterinär ingrid Boström uttalar sig ang grillmat och grillrester som ligger kvar kan vara en dödsfälla för hunden.
Majskolvens inre fastnar i tarmen och gör så att hunden ej kan få ner el. upp mat,eller dryck,
_i bästa fall så kräker hunden upp denna i småbitar.när den hamnat i magsäcken,som blivit irriterad,
men passerar majskolven vidare i tarmen då kan inte hunden hjälpa sig själv.Hunden kan då svälta el. törsta ihjäl. . men lika troligt är att tarmen skadas så allvarligt av det som sitter fast att tarmväggen dör delvis. I vilket fall som helst så måste hunden opereras för att man ska kunna ta bort Majskolven som fastnat och ev, den skadade delen av tarmen.
Vissa ben från fågel,fisk och fläsk är farliga,men mer allmänt känt.
Om det är risk att hunden fått i sig något som fastnat,så finns bara ett alternativ,att åka till veterinär.
Om ni vill lyssna själva så kan man göra detta via datorn. Gå in på SR.p4 Jämtland datum 9 juni kl. 06.45.År 2008 Detta radioreferat är alltså ett år gammalt…Artikeln skrevs av,av mig ochskickades in till lerumstidningen där man kan söka på Majskolvar är en dödsfälla. Tipsa alla du känner!
_
Astrid
Usch ben och sånt vet man ju om men majskolvar visste jag inte va så farligt.. Mina får inte det ändå men bra att veta!
Hoppas att alla hundägare läser detta…för det är inte allmänt vedertagligt att Majskolvarna är så förädiska och ofta grillas de ihop med fläskben,kyckling,hamburgare m.m. och kan bli slängda bredvid grillen på marken och då undrar jag ju hur det går med räven och andra djur som hittar denna godbit…?.
Astrid
Putt Upp! Hoppas att många hundägare och även andra djurvänner och utegrillare läser detta här ovan..Astrid
Grisöron är också farligt.
Vet en rottis som fick ett grisöra i halsen och kvävdes ihjäl.
En hund kan kvävas av nästan allt, precis som vi människor kan. Men majskolven gjorde ju någonting i tarmen…
Iaf, är vanlig majs farligt för hundar? Alltså majskornen?