Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6300 ggr
Vargemma
0

Gammal hund orkar inte gå

Hej jag har skaffat en schäferhund som är 9 år och när jag är ute med henne stannar hon ofta och går jättelångsamt, nr jag går i gräsmattor lägger hon sig ner också! hon är väldigt svag i bakbenen och släpar dom rätt mycket också men jag undrar hur man kan få henne att bli "starkare" eller orka mera, jag ahr försökt te.x springa mycket med henne men hon springer inte , hon bara stannar .

en annan sak jag också undrar över är att hon har som en stor knöl (ungefär som ett ägg) under svansen vid svanskotan nästan, vad är detta? och är det farligt??

Taci
0

Ring veterinären!

[IsabelleA]
0

Säger som Taci, ring vetrinären!

Spring absolut inte med henne om hon inte vill! Orkar hon inte så gör hon inte det, låt det vara så.
Men framförallt, RING VET.

Jonna75
0

Låter som att hon har allvarliga problem med lederna, är hunden höftledsröntgad?

Säger som #1 Ring veterinären snarast, gäller både vägran att gå samt knölen!!!

Vargemma
0

#3 : jag vet inte om hon är höftledsröntgad.

Jonna75
0

#4 Är hon registrerad?

Vargemma
0

#5  det vet jag inte heller.  han som ägde henne innan skulle skicka papprena men har inte gjort det än..

anaprincess
0

När hundar säger ifrån så är det något som är fel och det ska tas på alvar. Hunden har uppenbarligen ont, sök veterinär.

babo
0

Vad får hon för mat? är det torrfoder med mycket spannmål, det är inte hundmat. Oftast är torrfoder mycket majs.

Försök med rent kött, eller har du testat råa kycklingben t.ex. det är. Du kan söka på Kolhydrater i Fokus, det är många där som ger sina hundar BARF. När jag gav mina små kynglingben och rå lever (var lite rädd i början)- blev förvånad över att de tyckte det var så gott. Mums,

Man ska ge hundar föda som motsvarar så gott som möjligt deras ursprungliga kost.

Jonna75
0

#6 Okej. Eftersom hunden verkar väldigt dåligt musklad så är det nog ingen smärta som kommit nyligen, om jag förstår dig rätt så har inte du ägt hunden så länge?

Ring vet det första du gör i morgon, för hundens bästa!!

Gluskap
0

Låt först och främst veterinären göra en ordentig genomgång av henne!!

Sen så kan Treadmill eller simning vara bra träning. Men som sagt, åk först och främst in till veterinären med henne och få henne undersökt och röntgad om hon inte är det!

SaaraE
0

Är kyckling ben verkligen bra att ge till hund, många små ben, sätter dom inte i halsen lätt?

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Vargemma
0

#9  nej jag köpte henne igår..

babo
0

nej råa kycklingben är inte farligt, däremot kokta, det är smaskens. men de får nosa på det först för de är inte vana. Med mina små chihuahuar, tog bort en del av köttet först (blev så stort annars). De tycker jättemycket om det. Låt det ligga på golvet, så tar de det…

OBS! jag menar kycklingLÅR! för mina små.

Stora hundar kan nog ta alltihop, men hör dig för.

Jonna75
0

#8 Skriver du verkligen i rätt inlägg? Vet ej vad du menar med vad hunden får för mat, då det uppenbarligen rör sig om smärta..

#11 Man brukar väl säga att man ska vara försiktig med dom 4 F:en. Fågel, fisk, fläsk & får (tror jag det sista är). Att ge kyckling till en gammal hund som inte är van vid det, tror jag man ska vara försiktig med.

Ricko
0

Aww en schäfer <3 men jag tror du ska ringa till veterinären!! Kanske inte var så smart att skaffa en hund som kommer dö om ett par år/nått år, kanske skulle vara bättre med en valp eller en unghund? vi har bara skaffat valpar förutom min egen hund Ricko som var 1 år. Hundar  över 6 brukar lättare få sjukdomar och problem oftare :/ :}

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Gluskap
0

Ni gjorde ingen veterinärbesiktning på henne då?
Om papperna finns så ska de medfölja vid köpet och inte skickas senare… Många ljuger och säger att papperna finns men att de kommer skicka dom och *poff* så är köparen blåst och säljaren omöjlig att få tag i…

babo
0

#14 de 4 f gäller i kokt form

Vad tror du hundar åt i det vilda , inte var det majs…

Många hundar blir dåliga av "dålig" kost, t.ex. torrfoder med majs som först. De flesta torrfoder är för det mesta majs. Kanske schäferhunden 9 år kan bli bättre med annan kost, som överenstämmer med deras naturliga kost.

Det finns mycket att säga om detta.

Jag blir förvånad att ingen här förstår detta?

Royalz
0

Får jag fråga varför du ens köpte hunden? Den borde ha varit lika dålig igår som idag.. Och då borde du sett att den inte var frisk.

Ricko
0

16# ja Ricko som vi köpte var ett år, och vi vet inte vf hon sålde den hon sa pga tidsbrist. Men för ett år sen bet han min syster(så hon fick sy) och när vi ringde för att fråga vf hon igentligen sålde den och att den nu nästan dödat ett barn så svarade hon aldrig i telefonen mer :/ :(

Vargemma
0

#18  jag ville ha en trränad schäfer, ingen ung som te.x drar mycket i kopplet och är jättepigg utan en som är lugn och snäll, eftersom jag är 12 år.  och annars skulle ägaren avliva henne.

Ricko
0

20# okej, men du kanske skulle tagit en vid 4-5 års åldern. Och om du inte kan träna en schäfer kanske du inte skulle haft en. Jag fick min schäfer när jag var 10 för jag klarade av den schäfer då vi haft en kuvasz och en rottis och en rottis/schäfer som är MINST lika krävande, den var dock den lydigaste hund jag haft/känner men som sagt en dag bet den min syster :/

Ricko
0

Och när jag var 10 hade vi en schäfer/vit herdehund(ricko, som var min egen så det var bara jag som tränade och gick ut med han + en Husky/malamute som drog konstamt sen hade vi en schäfer valp på fodervärd som var jätte stark för en schäferhanevalp på den åldern som drog HELA tiden, den gick jag bara ut med också. Jag klarade iallafall av det fast jag var 10-11 år? :/)

Gluskap
0

Har ni haft hund innan?

Ricko
0

23# jo skulle säga det samma då schäfer inte är en förstahandshund :/

Vargemma
0

#21 Okej??  jag kan träna en schäfer, jag har haft två innan. men jag har två andra hundvalpar också som jag håller på träna just nu. och denna hunden var den enda jag hittade till salu, (har letat i månader!)

babo
0

#20 du skall väl söka veterinär naturligtvis, men har du inte någon förälder också. Det är inte alltid veterinärer kan se problemet heller. Det är ungefär som läkare, de kan inte allt. Tyvärr måste man vara sin "egen läkare" idag. Vad får han för mat?

Vargemma
0

#23 ja vi har haft massa hundar, te.x schäfer, Pudel, blandraser, labrador m.m ! och det är inte det jag undrade över !-.- jag ville bara veta om de finns nått sätt o göra så hon orkar gå eller blir lite piggare och vad det är hon har för bula på svansen!

Vargemma
0

#26  Hon äter burkmat, vet inte direkt vad det heter men det är en hund bild och så står det "VOV" .  ( testade ge henne PRIMA torrfoder men hon år inte det..)

Ricko
0

27# vi menade inget illa eller surt. Men det verkade som det var din första hund, och om du itne klarade av att ha en unghund/valp kanske du skulle väntat tills dina valpar nu blev ungefär 2 år.

Ricko
0

Kan du skicka en bild på "bulan" och typ en video när ni går en promenad då?

Ricko
0

Men jag vet många schäfrar som är några år på t.ex blocket? :/ aja "gjort är gjort" men vad är raserna på dem andra hundarna/VALPARNA du har hemma?

Gluskap
0

Jag bara undrade om ni haft hund innan, eftersom ni troligtvis har blivit lurade på papperna och köpt en sjuk hund.
I mitt tidigare inlägg har jag skrivit 2 olika träningsformer som är bra för hundar med bla ledproblem.

Ta först och främst hunden till veterinären för en grundlig genomgång, därefter kan du gå vidare i samrådan med veterinär hur du ska träna henne på bästa möjliga sätt.

Vargemma
0

#31  en är renrasig mellanpudel och den andra är malteser/bichon havanais.  ja jag kan ta kort på bulan o lägga upp en video men de blir lite senare isåfall .

babo
0

#28 hur tror de vi ska veta vad det är för bula? + vad det är för ledproblem?

Kanin-Fiia
0

Ring veterinären! Vet inte om det hjälper med simträning på en så gammal hund. Kolla höfterna hos veten också

Vargemma
0

#34  behöver du enns kommentera detta? jag bara undrade ifall någon kanske visste varför hon har det ! omg -.-

babo
0

#36 Tyvärr är det ingen som kan hjälpa dig här. Det var det jag ville du skulle förstå. Alla hänvisar till veterinär, så då måste du förstå. Jag har iallafall föreslagit annan kost…

Vargemma
0

#30 Här är en bild på bulan. filmar när vi går promenad lite senare idag :)

Vargemma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj glömde bilden :$ här är den;

babo
0

Jag har svarat dig #8, #13 och #14. kolla

VAD STORT DET BLEV, OJ!

Taci
0

Vet inte om du svarat på det, men varför tar du inte hunden till veterinär? Eller ska du det? :)

Det gör mig så ledsen att se folk som har djur som uppenbarligen inte mår helt bra, o inte gör någonting åt det. Det är dessutom olagligt att inte ge sitt djur vård om det är uppenbart sjukt, o i det här fallet är det ju helt klart något som inte stämmer.

Vargemma
0

#41 jo jag köpte henne igår och märkte detta idag. ska till vetrinär me henne, imorgon tror jag

babo
0

Vargemma - då kan du väl tala om hur det har gått? hos veterinären imorgon.- Hoppas det går bra. Jag vill gärna veta vad det är för fel?

Vargemma
0

#43 aa , ja hoppas de går bra!

KadjaNina
0

Du måste till veterinären med hunden. Vi på iFokus kan inte göra mycket så istället för att fråga oss vad du ska göra så ring veterinären. Jag menar inget illa men den hunden mår inte bra och bör få vård. Vi är inga veterinärer som kan ställa diagnos och säga vad som ska göras.

Hoppas det går bra för hunden!

Elmis
0

Frågan var väl från början om det finns sätt att bygga upp muskulaturen på en gammal hund och hur det kan göras. Svar på frågan har getts. Hundsim är tycker jag är en bra metod framförallt med tanke på att hunden är några år gammal. Med tanke på att hundens historia är helt okänd och vad det verkar ganska otränad tycker jag att du skall låta en veterinär undersöka hunden först.

Sen är det alltid lätt att moralisera i efterhand om att köpa en gammal hund utan papper o s v. Men man måste vara medveten om att man får en hund som är i slutet av livet och kanske har ett par fina år men ofta är trött och till slut måste man fatta det tråkigaste av alla beslut. Men gjort är gjort.

Ofta kräver de veterinärhjälp samtidigt som det kan vara svårt5 att försäkra en gammal hund. Veterinärer är inte billiga.

Angående registrering av hund; har den någon tatuering i örat? Registrerade hundar skall ju vara märkta antingen med tatuering eller chips. Då kan du söka efter den i hundregistret.

babo
0

Det som slår mig är att du säger att du är 12 år och bara har haft hunden en dag. Har du föräldrar? Om hunden nyss har kommit till er så måste det bli en hel del omställning för hunden - att komma till en helt annan miljö - en hund som är 9 år och måste komma till en annan miljö - det kan vem som helst räkna ut - att det är svårt för hunden,  - så du gör rätt i att tala om hur det går för er… så jag hoppas på svar imorgon.

Vargemma
0

#46 ja hon har en tatuering i örat. o ja vet att hon är väldigt gammal o så men det är bättre än att han som ägde henne tänkte avliva henne får att han inte hade tid. .

#47 det är klart jag har föreldrar ? ;P

Gluskap
0

Går tatueringen att tyda?

Gå isf in här och sök på din hund, skriv i tatuerings rutan, där kan du få upp all information om din hund, där kommer även stå om hunden är röntgad och om den är renrasig och vilken kennel den kommer från!

babo
0

#48 Det är bra du tar ansvar, men med tanke på att du är 12 år, så kanske du inte ska ta hela ansvaret själv vad gäller en stor schäfer som är en levande varelse, Så är dina föräldrar i närheten eller är du ensam?

Vargemma
0

#49 jag tror inte det går o tyda så bra men ska försöka :)

#50  ja min mamma är alltid med,

SaaraE
0

Vad säger din mamma då? Låter som att du själv bestämmer vad som ska sle med hunden..

babo
0

#51 jag nöjer mig inte med det utan jag skulle vilja tala med din mamma, du kan skicka telefonnr till mitt "babo", annars är det nära att man undrar med tanke på att du bara är 12 år!

SaaraE
0

#53 bra skrivet! Låter vettigt.

fredrikaa
0

Den kanske har cancer i knölen. Den verkar trött osv, jag tippar på cancer dels med åldern osv! Men uppsök veterinär fort!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Jonna75
0

#17 Jag förstår dig fullt och vet vad hundar i det vilda åt, men det jag skrev att "Att ge kyckling till en gammal hund som inte är van vid det, tror jag man ska vara försiktig med."

Det bästa är ju alltid att ge dom bra mat och vänjer man dom vid typ BARF när dom är lite yngre funkar det ju ypperligt. Men att ge det till en äldre hund tycker jag personligen att man ska vara lite försiktig med.

A & O med hälsan är maten självklart!!

babo
0

#56 - skäll på mig men jag förstod inte riktigt i början vad det gällde - det som är primärt är att det är en 12-årig tjej som har problem med en 9-årig schäfer, verkar inte som hon har föräldrastöd…?

Vad gör vi - jo kritiserar varandra, verkar det?

Vargemma
0

#53  ehh ? varför vill du ha min mammas telefonnummer. o vem sa att du skulle va nöjd? :S asså herregud! det är fan inte jag som gjort så hundar har problem eller något jag köpte henne igår har ni något problem!:@  och ja vad är det med att jag är 12.  #22 säger ju att hon hade en egen schäfer när hon var 10,

och min mamma är ALLTID med och varför skulle jag inte kunna vara ensam med hunden. hon bits verkligen INTE hon är jätteväluppfostrad,

det är ju ingen jävla mening att lägga upp nått inlägg på denna sida eftersom man aldrig får ett vettigt svar utan bara massasom går o säger dåliga saker! och jag har haft schäferhundar innan så jag vet hur dom är och allting! >:(

Taci
0

#58, vi bryr oss enbart om hunden o dess välmående.

Eftersom du bara är 12 har din mamma och pappa yttersta ansvaret o SKA ta hunden till veterinär så snart det bara går, det är inget vi säger för att vara elaka, utan det är så det ÄR. Du vill väl också hundens bästa, eller hur? Folk reagarar så pass starkt eftersom hunden lider, o dina föräldrar verkar inte göra något åt det. Men nu hoppas jag verkligen ni fått en veterinärtid så det kan bli ordning på det hela :)

babo
0

Vargemma - (om du vet hur schäferhundar är) - hon är säkert snäll som du säger , men alla behöver stöd när ens vovve är dålig, det behöver jag också när mina vovvar inte mår bra - så det är bra att du skriver hit, men det är inte alltid man kan ge ett bra svar. Här är ju bara en blogg om hundar, här finns ingen veterinär som kan svara proffsigt, och jag säger igen om du bara är 12 år så behöver du ännu mer stöd, var inte rädd för det, det är bara det jag menar,

Jonna75
0

#57 Det är inte meningen att det ska låta som att jag skäller på dig, försöker bara vara tydlig i med vad jag menar.

Gud vad man kan bli missförstådd på nätet *suck*

Vargemma
0

#59    "Folk reagarar så pass starkt eftersom hunden lider, o dina föräldrar verkar inte göra något åt det."   

fan va lågt asså -.-  vi köpte henne igår sent på dagen ! och ja såg inte detta förren idag på morgonen, hur svårt är de o fatta att vi SKA till en vetrinär imorgon ?  Du känner inte mej eller min familj så du ska inte säga saker som du inte vet.

empan-hampus
0

#62 Så ni har ringt och beställt tid nu? Ni SKA alltså dit imorrn??

Isåfall, VAD BRA! Skrattande

rebecca-g
0

Besök veterinär.
Förstår inte riktigt varför man över huvud taget köper en hund (speciellt en äldre hund) utan att kräva veterinärbesiktning innnan köp. Papprerna ska alltid finnas vid köp och ska inte "skickas" då de finns en stor chans att papprerna inte finns/vet. besiktning inte är gjord osv.

babo
0

Jag tycker det verkar otroligt att någon har sålt en 9-årig hund, såvida det är nära vänner som har tagit hand om hunden. Isåfall skulle dessa vänner känt till vilka problem hunden har.

#61 Jonna - jag använde nog fel ord "skäll", tog väl i "over the top". Det var inte meningen. Det är lugnt, hoppas jag.

[IsabelleA]
0

Vargemma - Har du varit hos vetrinären? Hur har det gått?

tsset
0

Hej och hå, man skäms ju lite över att läsa den här tråden! Trådskaparen är 12, men hur gamla är resten egentligen?! Bete er som folk, herregud. Tänker inte nämna några direkta namn, har inte ens tittat på det, men det här reagerar jag på mest när jag läser tråden…

Hunden orkar inte gå och har en knöl under svansen, det är vad tråden handlar om. Och till en början får ju TS bra råd, den kan ha dåliga leder,åk till vet.!

Men sen då? Är det ett absolut måste att hoppa på ett sidospår om hur gammal hon är, om hon har föräldrar, hur hennes familjesituation ser ut och om man kan få mammans telefonnummer?! Att allt inte står rätt till? kom igen, det där har ingenting med hundens ork eller svans att göra och är alltså helt onödigt.

Att klanka ner på att TS skaffat en gammal hund känns ju också lite onödigt. Det är bara åldern i sig som har betydelse för leder och ev. svans, inte att TS skaffat en gammal hund! Kommentar om att valpar/unghundar är bättre än äldre kändes ju inte heller helt rättvist. Att hunden har några år gör den inte sämre, och man är inte en dålig människa för att man tar hand om en gammal hund(vilket det framstod som). Det hade ju blivit ett helt annat hålligång om TS skaffat en valp trots att hon vet att hon inte klarar det, var det inte klokt av henne då? Men som sagt, sidospår.

Och ang. knölen på svansen, varför inte säga samma sak där, åk till vet!, istället för att säga "hur tror du vi ska veta det?". otrevligt. Släpp det där tänket och hjälp till istället - jag vet inte, åk till vet.

Frågar man om någon vet vad något är vill man ju ha svar; Det kan va… eller jag vet inte. Handlar det om sjukdomar, lägg till uppmaning om att besöka en veterinär. Det behövs inte mer.

Kan folk lämna sidospåren och återgå till huvudsyftet med tråden nu?

Till TS: Jag får hoppas att det inte är någon fara med hunden, och att det går bra hos vet. idag. Lämna gärna ett besked sen om hur det gått. Förhoppningsvis får ni hem papperna snart också.

babo
0

Det finns många ensamma barn. Är man 12 år med en sjuk hund, då måste man fråga. Tyvärr kan man inte hjälpa hunden.

Visar att man är angelägen om både hunden och barnet för är man 12 år då är man barn. Det är inte sagt att alla andra är "vuxna"- Vi är som vi är, inte perfekta.

SaraC
0

Hallå alla i tråden!

Ni får tänka på att det är en 12-åring ni skriver till. Det är hennes föräldrar och inte hon som har ansvaret för denna hund, köpet av den och vården av den. Fortsätt gärna ge henne goda råd, men anklaga henne inte.

Vargemma - Hoppas det går bra hos veterinären och att ni får svar och hjälp med vovven! Passa på att ställ de frågor du ställt här till veterinären och lycka till med vovven!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fredrikaa
0

hur har det gått hos vet idag?

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Magdalenaa
0

håller med #67 helt! Visst blir man ivrig om att hunden måste till vetri.. men man måste sansa sig lite ändå.. Hon ska ju dit idag trots allt.

Ricko
0

58# jo jag fick en egen schäfer/vit herdehund när jag vr 10 för jag haft andra hundar innan och för jag har varit schäfergalen sen 5 års åldern, alltså kan jag allt om dem, + som jag sa innan att familjen har haft andra hundar osm varit mer krävande df klarade jag av en schäfer då.

Ricko
0

och ang mitt inlägg(19#) så sålde honom inte enbart för tidsbrist utan även för han bråkade med sin pappa.

SaaraE
0

Men jag förstår varför folk reagerar som dom gör i denna tråd. Hon är 12 år och skriver inlägget som att hon inte vet vad hon sak göra. Klart folk reagerar då liksom.

babo
0

Just så skriver hon enligt nedan - att det är HON som har skaffat en hund - verkar som hon har hunnit mycket under en dag

Enligt vad jag tycker, det är något som inte stämmer…hon har heller inte hört av sig idag? för att tala om hur det har gått hos veterinären?

OBS! man "skaffar" inte en hund…

"Hej jag har skaffat en schäferhund som är 9 år och när jag är ute med henne stannar hon ofta och går jättelångsamt, nr jag går i gräsmattor lägger hon sig ner också! hon är väldigt svag i bakbenen och släpar dom rätt mycket också men jag undrar hur man kan få henne att bli "starkare" eller orka mera, jag ahr försökt te.x springa mycket med henne men hon springer inte , hon bara stannar ."

Ricko
0

Sen så om en hund inte orkar springa kan man inte tvinga den, den är ju gammal vargemma df orkar den inte, jag tror ingen 9årig hund orkar springa!

SaraC
0

Återigen, hon är 12 år. Det är hennes föräldrar som har ansvaret och inte hon. Och om vi vill hjälpa gör vi det inte genom att anklaga henne för att ljuga, behandla hunden illa och så vidare. Ge henne råd istället, det räcker.

#76 Min snart 11 årige hund har spring i benen som en valp, så nog klarar en äldre, frisk hund att springa!

Ricko
0

77# Jo men det är inte OFTA sa jag att gamla hundar orkar springa varje dag.

babo
0

"77 jag ser inte att NÅGON har anklagat henne, men man har sin rätt att ifrågasätta om det är sanning överhuvudtaget, all den stund hon inte har återkommit och meddelat sig igen.

tsset
0

#74 Ja, klart man reagerar. Men det finns olika sätt att göra det på. Man kan antingen säga det väsentliga - vi vet inte, åk till veterinär. ELLER, som nu, gå in på sidospår, snacka om att det var fel att skaffa en gammal hund, att det skulle vara något som är fel hemma… osv. osv.

#75 Jag tycker inte att en enskild person bör diskuteras öppet och hängas ut genom att dra sina personliga åsikter om någon. Okej att göra det MED någon, men inte OM! Det kan finnas flera orsaker till att hon inte sagt något än - dåliga öppettider hos veterinären, inte tillåtelse att sitta vid datorn förrän på kvällen eller så har de stött på problem med hunden hos veterinär… man måste inte misstänka att något är åt helvete bara för att folk inte hör av sig på ett internetforum. Eller så kanske utvecklingen av denna tråd skrämt iväg henne? Och vill man misstänka något behöver man inte göra det öppet.

Och jo då, visst skaffar man hund! Jag har själv skaffat mig en hund över en dag(kväll). Skaffa/fick/tog över, ett köp var det inte iaf då det inte var några pengar inblandade. Alltså; skaffa.

IGEN, låt henne höra av sig först, om hon vill? Annars vill jag se denna tråd som avslutad, att sitta och prata OM någon gör sig inte.

empan-hampus
0

#78 Sa du ju inte!

Ricko
0

81# nej men man fattar väll om man är smart att man inte menar ALLA MILJARDERS HUNDAR!?!?!

Ricko
0

Jag tror det är bäst att låsa denna tråd. Alla börjar bara bråka.

babo
0

De har ju haft massor av hundar innan, enligt nedan, då skulle de ju ha någon erfarenhet då?

"#23 ja vi har haft massa hundar, te.x schäfer, Pudel, blandraser, labrador m.m ! och det är inte det jag undrade över !-.- jag ville bara veta om de finns nått sätt o göra så hon orkar gå eller blir lite piggare och vad det är hon har för bula på svansen!"

Hur skall någon här kunna svara på frågan om ledbesvär och bula under svansen… säg mig det?

Zebben
0

#79 Tycker nog det har varit lite hård ton mot henne i tråden. Hon är 12 år och kan bara formulera sig som en 12-åring.

Att hon inte har återkommit anser ju jag snarare som lite oroväckande och med risk för att hunden kanske inte mådde så bra. Att misstänka någon för att inte tala sanning för att man inte varit inne på forumet en enda dag är väl lite magstarkt. Tycker jag…

Vi får hoppas att hon kommer in på forumet och berättar för oss hur det har gått.

Ricko
0

84# Ja men hon sa inte frånbörjan att hon haft andra hundar och jag tktk det låtte som hennes första hund. Sen VargEmma: Schäfrar får ofta Höft/ledproblem. Och som jag sa tidigare så gamla hundar får oftast mer problem med kroppen och så.

empan-hampus
0

Ricko: Jag sa bara att du inte alls sa som du skrev att du sa.

Jonna75
0

#65 Babo. Det är lungt

babo
0

#85 Det är inte mot henne personligen, Det var ju jag som reagerade först här, vad gäller hennes ålder - om du tittar efter…

för jag tyckte hon tog ett för stort ansvar för att vara 12 år… så det var min mening.

Houdini
0

Öh, är meningen att skrämma bort alla under 50 år???  Foten i munnen

Självklart ska hunden till veterinär men allra främst kanske den skulle återställas till "säljaren"?

Ta en frisk fodervärds/omplacerings hund i stället, MED veterinärintyg denna gång.. tja, det är mitt råd.

Vargemma
0

#90  aldrig ger jag tillbaka henne till den tidigare ägaren!, min mamma ringde idag o prata om henne med uppfödaren och han som hade henne innan och förmodligen hade många personer fått reda på att han misshandlade hunden och att hon fick sitta fast i koppel i köket helatiden !

vi var inte hos veterinären idag men vi ska dit imorgon för han skulle skicka papprena om henne eller nånting då,

Taci
0

#91, ni behöver inga papper för att undersöka henne hos veterinär.

Yessica
0

Men fyy vilken tråd! Rynkar på näsan Vissa är ganska elaka mot henne…

Hoppas hunden fått komma till veterinären idag och att tjejen och henens familj fått veta vad felet var. Hoppas också tjejen vågar sig tillbaka och berättar för oss hur hunden mår. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Yessica
0

#91 Precis som #92 säger, det behövs inga papper för att åka till veterinären. ÅK till veterinären! Jag tror det är ganska akut för eran hund! Vänta inte på några papper som ni kanske inte ens får - tyvärr.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Mmmarabou
0

Hej vargemma.

Jag har tänkt på dig o tiken idag. Hoppas det går bra hos vet. Så ni får hjälp oavsett vad det visar sig vara för problem. Ni finns i mina tankar. Hör av dig personligen om du vill prata av dig med någon utomstående. Har själv varit med om en liknande oangenäm historia som ungdom.

Kram till er

Magdalenaa
0

Men om hunden bara har suttit i koppel inne i köket har den inga muskler för att gå någonstans!! Men hoppas att allt går bra hos vetri.. idag (ons) !! Lycka till!

babo
0

Så skriver Vargemma först. Det framkom inte alls då att hunden varit fastkopplad i köket och blivit misshandlad, utan man trodde att hunden inte kunde gå, Det blir ju ett annat ljus när man nu får en annan bakgrund till hundens historia…så det har inte varit lätt att svara…

Gammal hund orkar inte gå

Hej jag har skaffat en schäferhund som är 9 år och när jag är ute med henne stannar hon ofta och går jättelångsamt, nr jag går i gräsmattor lägger hon sig ner också! hon är väldigt svag i bakbenen och släpar dom rätt mycket också men jag undrar hur man kan få henne att bli "starkare" eller orka mera, jag ahr försökt te.x springa mycket med henne men hon springer inte , hon bara stannar .

en annan sak jag också undrar över är att hon har som en stor knöl (ungefär som ett ägg) under svansen vid svanskotan nästan, vad är detta? och är det farligt??

[SusannaK]
0

Kan inte den stora svullnaden göra så att hon tycker det är obehagligt att gå? Det kan ju göra väldigt ont o strama där kan jag tänka mig?

Hur som helst lycka till hos veterinären!

KadjaNina
0

Funderar om knölen kan vara cancer.. En vän till mig hade en hund för ett par år sen som fick en knöl på ungefär samma ställe, det visade sig vara cancer.

SaaraE
0

Nu orkar jag inte läsa igenom allt tjaffs här än en gång MEN en sak.

Det var dagar sen du skrev den här tråden! Snart tycker jag det är dåligt att ni inte tar kontakt med någon Vet. Gör det nu och flytta det inte framåt hela tiden. Hunden kan lida om den har ont, och i lagen står det att man ska skydda våra djru för onödigt lidande.

tsset
0

#100 hon hörde av sig igår och talade om att det blir veterinär idag.

Ibland kan det vara bra att ändå orka läsa igenom en tråd, speciellt om man tänker pika någon för att inte ha hört av sig. Speciellt när det inte är TS själv som kan bestämma när hunden ska in, det kan bara hennes föräldrar göra.

SaaraE
0

#101 om vi säger så här hon har sagt X antal dagar att hon SKA ringa vet och att hon SKA åka dit osv. Konstigt att man undrar. Sen finner jag inte sådan lust att läsa igenom massa skit utan skrev mitt inlägg som svar på inlägg 0.

Emelie-tex
0

Svar till trådskaparen.

Du må bara vara 12 år så sluta läsa mitt inlägg när jag skiver stopp, och ge sen datorn till den vuxna som är ansvarig över hunden.

STOPP

Hej hej.

Att för det första köpa en schäfer till en 12 årigng utan att man har haft den uppkollad hos vetrinär är YTTERST oansvarigt.

Men nu har ni köpt hunden, och enligt LAGEN är ni nu tvingade att uppsöka vetrinär SNARAST, helst skall ni ringa till en djursjukhus och åka in DIREKT. En hund skall inte behöva lida för att eran lust att "rädda" en hund. Just nu enligt beskriningen så lider hunden.

Man behöver varken papper eller försäkrning för att ta hunden till vetrinär, så det är bara för er vuxna att nu ta ansvaret över det liv ni tagit hand om och antingen hjälpa det livet, eller släcka det för gott så humant som man kan

Tack för mig.

tsset
0

#102 Egentligen har jag ingen större lust att diskutera, men TS har fått tillräckligt med skit.

TS är 12 år(finns nämnt i tråden), vilket gör att föräldrarna är de som i slutändan bestämmer när de ska till veterinären. Hon kan inte själv frakta hund.

Finner det väldigt också intressant att du svarar på #0 och inte läser igenom tråden med skit och ändå kan säga att hon inte hört av sig…

Som svar på #0 hade räckt att du är orolig, att hon bör åka till veterinär och resterande info(som jag också håller med om). Inte ge henne skit för att inte höra av sig när hon mycket väl har gjort det.

---
Till alla i tråden:

Ber om ursäkt för den hårda tonen, men enligt mig handlar en tråd om första inlägget. Att spåra ur och börja anklaga, misstänka, snacka skit om och dra sina personliga åsikter om någons privatliv… nej?_Hade den här tråden skett i ett klassrum eller åp en arbetsplats hade vissa delar räknats som mobbning.
_

Invänta rapport från TS.

SaraC
0

Låser den här tråden då den spårat ut helt.

Vargemma - Hoppas allting ordnar sig med vovven! Skapa gärna en ny tråd sen och berätta hur det gick hos veterinären.

SaaraE
0

Många här inne tänker på hundens bästa! Mobbning vet jag inte om man kan kalla det om det är så att folk faktiskt syftar på vad hon borde göra med sin hund. man får rkna med lite respons om man skriver ett sådant inlägg och att hon bara är 12 år har inte så mycket med saken att göra. Det är ju lika synd om en person som är 17, 18 år som det är om en 12 årig tjej. Spelar ingen roll. Sen visst om man kan tolka det bättre om man är ädlre.

Men som sagt alla här inne vill ju hundens bästa!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer