Klippa klor
jag har ett problem med min hund. Han är väldigt rädd jag klipper klorna på honom. När han var liten så trotsade han mig genom att bita och morra om jag sa till honom något, jag sa då till honom ordenkligt och det har han förstått att det är ingen ide att bita. Men det är kloklippningen som är problemet nu.
Han morrar, biter och river som bara den för att komma loss. Är det någon som har haft liknande erfarenheter och kommit till rätta med dem? Vad gjorde ni i så fall:)?
Han är en cocker spaniel på 9 månader
Kan du inte fila klorna istället ? :)
Annars kan du väl knäppa fast hunden så att den inte rymmer.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Klart man kan fila dom men jag vill kunna klippa klor på min egen hund. Jag tycker liksom att sådana simpla saker skafungera… Sen kan man ju ta till allt men inte vill jag behöva vara flera eller kläppa fast han osv.
Okej, jag filar på min hund. Då jag tycker att det är läskigt att klippa! :) Dels så blir resultatet mycket snyggare.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Ah okej. Men är det någon som har liknande erfarenheter, gäller ju även vid trimning av tassar osv och det går inte att sluta med;)

jag håller ännu på att klura med min valp. Hon tjuter så fort jag klipper och sen sitter hon inte still men det vet jag varför, hon är fortfarande rädd efter att jag klippte i pulpan första gången jag klippte klorna..
Har ni testat ge något gott och beröm varje gång ni tar i hundens tassar? Gör detta med alla tassar. Från början ge godis när ni bara tar i tassen om hunden är helt emot det. Senare ge godis när ni håller i tassen en snabbis, sen ge när ni får hålla i den en längre stund och till slut borde du kunna hålla på med tassarna mycket och klippa klorna och sen ge godis. Det borde funka ännu bättre med klicker.
Sen är det väl alltid bra att klippa lite och ofta så att hunden vänjer sig.
Detta är inget jag prövat men det borde funka. Men kom ihåg att gå sakta fram om hunden absolut hatar det.

jo, jag har testat, hon har ingenting emot om jag tar och fixar med tassarna när jag inte har klotången i handen. så länge jag har klotången i handen då kämpar hon emot och det känns fel att ge henne godis då eftersom hon inte sköter sig
Jag kopierade hur jag gjorde från en tidigare tråd om samma problem…. (är lite långt så jag orkar inte skriva om det, men det fungerade kanon för mig+ att jag tränat in det på två kompisars hundar oxå med strålande resultat)
min kille var livrädd för kloklippning när han var liten, han skrek som om någon stack en kniv i honom och vred om… min syster (som sysslar med bla kloklippning på vet.kliniken hon arbetar på) visade mig hur jag skulle träna bort det och efter bara en vecka så var problemet som bortblåst:)
jag lade upp Åskar på ett bord, lade honom på sidan och masserade honom tills han var avslappnad, tog försiktigt i en tass i taget medan jag pratade lugnande till honom, efter varje tass jag tog i fick han en liten godisbit. på så sätt förknippade han beröringen av tassarna med något positivt. så gjorde jag i ca 10 minuter första gången. senare samma dag gjorde jag samma process igen men lade till att klicka till klorna med stängd klotång och belönade direkt. några timmar senare upprepade jag allt igen och lade till att klippa 1 klo på var tass med direktbelöning. blev han det minsta orolig masserade jag kroppen tills han var helt avslappnad igen.
3 ggr/dag upprepade jag alltihopa med tillägg av 1 klo varje gång så på 3 dagar hade alla klor klippts;) för att underhålla det positiva tänkandet klippte vi lite, lite (typ naggade i toppen) på alla klor varje dag i ca 1 månad. nu klipper vi 1 ggn/vecka med honom liggande på rygg i soffan, och Åskar kommer direkt han ser klotången för då vet han att det blir godis när han är klar;)
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tyvärr är det ofta så att när det börjat strula så bara fortsätter det.
Ofta är det att man sjäälv som hundägare blir lät stressad och detta förs givetvis över på hunden direkt! de känner ju alla olika tisllstånd vi har.
Ett sätt kan ju vara att sätta dig med din hund och vara mentalt förberedd, lugn och bestämd.
Vi har hjälpt en del hundägare med liknande problem, vi har klippt och ägaren har sett på, nästa gång har ägaren klippt med vår handledning tredje gången gick det som en dans. Ibland behövs bara symbolisk hjälp.
Lycka till!
Ha det gott!
Assarina
#8 det dr var riktigt bra ska testa det genast, eller ja med start imorgon:)
#10 för oss funkar det fortfarande lika kanonbra nästan 2 år senare;)
Min var så livrädd (vet inte om uppfödaren klippt för långt eller nåt) att syrran sa att en sån hund skulle de inte ens ta emot på en djurklinik.. att söva för en kloklippning är ju inte att rekommendera precis;p
Tom grannarna i huset brevid kom och undrade vad som stod på när han skrek av att man rörde tassarna…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Om hunden är orolig kan man testa DAP, en spray som Apoteket tillhandahåller. Den innehåller samma ämnen som tiken utsöndrar när valparna diar, ett sorts må-bra feromon. Hunden blir lugn och avslappnad och misstycker inte till kloklippning. Har allt gått bra några gånger brukar man kunna sluta med sprayen efter ett tag.
#12 Är det typ samma fast det finns för katter också, (ja fast då deras doft fermomoner så klart) katternas är lila och hundarns är blå?

Hur exakt filar ni? Från sidorna eller underifrån och upp? Är det inte risk att klorna spricker? Och är det ingen fara att de börjar bråka av filningen också?
Hittills har vi klippt när han har sovit hårt efter en längre promenad, men det funkar inte längre
.Inga problem att hålla i tassarna eller pilla med klorna men när han får syn på klosaxen blir det besvär…han slänger sig på ryggen o sprattlar.
Här ska införskaffas fil och testas!
Hur ofta filar man då?
Man kan alltid testa att klicka in det :) Brukar gå rätt snabbt!
Såg en film om en hund som bet ägarna (tror jag) och bråkade massor när dom skulle klippa klorna så dom kunde inte göra det. Dom klickade in kloklippningen och efter ungefär 15-20 minuter kunde dom klippa alla klorna utan problem.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Till er som använder fil: vart har ni köpt er klofil? Beställde en från hööks tror jag, och den är urkass, skulle ta en vecka att fila klorna utan att klippa innan med den!
Nu har jag påbörjat massage här så vi får se hur det blir:)

Vi har klippt fem klor idag efter tips här
, en i taget lite då och då under dagen.Väntat tills han lugnat sig, ett snabbt klipp o sen godis.
Ska försöka utöka det långsamt o ta fler klor åt gången allt eftersom…
#16 jag läste i en annan tråd nån som använde sig av en vanlig hård fil, typ en sån som man hade på träslöjden om jag fattade rätt…
typiskt att min hund fick ont i benet nu, vet inte vad det är. Annars gav massagen mycket tyckte jag:)

massagen funkade inte alls på sindra.. Hon hatar klotången mest av allt i världen och bara jag tog fram den så skrek hon:/
#20: Klicka in det ;)

Var noga med att inte berömma hunden om du märker att hunden är rädd, då belönar du endast det beteendet.
Ta det jätte lugnt, och belöna när hunden inte alls bryr sig.
Lycka till

21# hur då? Hon blir ju livrädd och tjuter så fort man plockar fram klotången och det vill man väl inte belöna

Låt klotången ligga framme, på ex ett soffbord så hon vänjer sig vid föremålet. Sedan får du börja ta i tassarna, exempelvis när hon är upptagen med en leksak och prata lugnt och berömma.
Sedan får du succesivt öka hur länge du håller på, ta mer i klorna, osv. Sedan kan du börja plocka fram klotången och bara nudda tassarna med den (när hon är upptagen med något annat helst), prata lugnt och berömma.
Ta det sakta bara, om det är bråttom får du väl fila ned klorna tills hon lär sig att klotången inte är farlig.
#23: Du belönar såklart inte att hon skriker, du belönar att hon är lugn. Man tar det lugnt och går sakta fram. Du kan lägga klotången flera meter bort från henne och belöna att hon är lugn i andra änden av rummet, närma er och gå succesivt fram till att du håller i den (självklart inte klipper), att du håller i hennes tassar, att du håller klotången i närheten, att du nuddar hennes tass osv osv.

24#, 25# allt det där är inga problem.. Hon bryr sig inte om jag håller i tassarna eller om klotången ligger framme(fast ligger en på golvet eller där hon kan komma åt den så tar hon och gräver ner den i trädgården.. har kommit på henne med det 3 gånger minst!) eller om jag bara håller den nära henne men såfort man ska kliva till nästa steget och faktiskt klippa.. spelar ingen roll hur mycket eller hur lite man klipper, hon skriker, bits, och kämpar för att komma loss..

En omplacering vi hade skrek för varje klo och var jätterädd.. henne gav mamma en liten bit skinka för varje klo och då gick det bra.. tror även att hunden fick ligga på rygg i knät. -En Lancashire Heeler så den var ju inte så stor.
En welsh springerspaniel som vi hade när jag var liten var inte heller så förtjust i kloklippning eller tasstrimning så han gömde sig alltid under sängen när man tog fram klotången. Han höll inte på och kämpade emot så som den andra och din, och det var så länge sen så jag minns inte helt hur vi gjorde, men jag tror att han fick lite små mutor han med. och då gick det hur bra som helst.

27# sindra äter ingenting när vi klipper. hon vägrar:/

jag tog en verktygsfil o fila korna vissa klor (ena tassen) är han himmla rädd om men fil funka bra så nu filar jag 2 gg i veckan lite. Tycker en fil funkar bra.
#26: Prova med någonting annat först och förstärk massor. Ta en penna och knacka på klorna, ta sedan och lägg den där grejen på bläckpennor som man använder för att sätta pennan i papper, ta den och ta runt klon. Förstärk massor där innan du går vidare.
Jag klippte på alla hundarna ingen gillade det men gjorde inget större motstånd.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

30# hennes klo får inte plats där:P
Det som hon är rädd för är klotången och att jag klipper för att hon tror att jag ska klippa i pulpan och även om jag testar det så är det klotången och precis innan jag klipper som är problemet.. allt annat klarar hon utan problem och jag kan förstärka och berömma hur mycket som helst men där är problemet det är där som hon reagerar…
#32: Om det är precis innan du klipper som är problemet så gör du precis som du gör innan du klipper, men innan hon reagerar förstäker du. Sen gör du som du brukar göra nästan innan du klipper och förstärker. Sen nääääästan klipper. Sen knackar lite på klon. Och sen klipper.