Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 5206 ggr
[FrejaGna]
0

Hur länge vara hemma med valp?

Hejsan :)

Jag har en liten fundering, eftersom jag vet att många gör helt olika i denna fråga vill jag veta vad just nu rekommenderar.

Vi får hem vår nya valp på söndag, då den är 8 veckor. Vi har redan 3 andra hundar, men det var så länge sen sist vi hade valp hemma, sist var 7 år sen och då var jag rätt liten, dom andra har kommit till oss som vuxna. 

Hur länge ska man vara "hemma" med valpen? Då menar jag inte när man ska lämna den ensam för det kommer vi inte göra tills den börjar bli större och innan dess bara i korta perioder och så.

Utan jag menar när kan man börja ta ut den på längre promenader och utflykter där den faktiskt kan möta andra hundar och sånt, måste man vänta tills den vaccinerats vid 12 veckor verkligen? T ex om man ska ut på landet till kompisar, då tar vi med oss alla hundarna eftersom vi är där i flera timmar, klarar en 9 veckors valp det?

Sen ska vi åka upp till vår skogsstuga i Jämtland den 20 juli hade vi planerat, klarar en valp av en lång bilresa och att byta miljö när den är cirka 11 veckor? Vi kommer ju ändå alltid vara med den och den har 3 andra hundkompisar som också bor hos oss som alltid kommer vara med henne.

Och sen min sista fråga, när ska man avmaska henne igen? Vet ju att hon ska vaccineras igen vif 12 veckor, och hon avmaskas ju hos uppfödaren, när avmaska nästa gång då? Som sagt, var så himla länge sen :P Tacksam för alla svar :)

[FrejaGna]
0

putt :)

scth
0

Tror att du märker väldigt mycket på valpen hur den är..

Vi har haft turen att få hem en väldigt lugn och trygg valp som följer med mig på allt!

Det klart hon fick vara hemma och ha det lungt första veckan men så fort hon började känna sig trygg med oss och sitt hem fick hon följa med i vardagslivet.

Vi väntade inte med att träffa hundar till 12v, vi träffade hundar innan, mest bekantas som vi viste var vaccinerade.

Är valpen trygg kommer det nog inte vara något problem, snarare bra att den får vänja sig tycker jag :)

destroyed
0

jag började ut och gå med min valp några dagar efter att vi fick henne och det gick jättebra, dom småliven blir ju rätt trötta också så det blir ju inga långpromenader och våran hund fick även träffa bekantas hundar så hon fick träffa dem och prata med andra hundar.

Jadå en valp klarar allt det där sålänge som du fortfarande är stenhård med din uppfostran och tar med dej en bur eller något som hunden kan gå och lägga sig i om hon vill vara ifred.

Annars vill jag bara påpeka att ensamhetsträningen är jätteviktigt att ni börjar med så snart valpen känner sig trygg hemma. och ta inte med alla hundar när ni går ut med valpen för då kommer valpen tillslut börja lita på de andra hundarna för mycket så om man säger att ni måste ta bort en av hundarna när valpen är 2 år och den har varit med den hunden hela tiden. då kommer hunden att sörja jättelänge för att den förlorade sin bästa kompis.. Vet inte om du visste det men ville bara säga det så att ni vet:)

Kanin-Fiia
0

I en hundbok jag läste i står det "Hundar behöver träffa fler hundar än de i kullen innan 3 månaders ålder för att de inte ska få problem att träffa andra hundar senare i livet" Vet inte hur väl det stämmer, det stod i en bok om labradorer men jag kan tänka mig att det gäller många raser.

destroyed
0

4# men då kan ändå inte låta valpen springa med vilka hundar somhelst därför säger vi att det är bättre att den träffar hundar som du som ägare känner till och vet om den har några sjukdomar än att låta valpen springa och bli sjuk

Royalz
0

Men valpen ska väll inte träffa andra hundar fören den är 12v och fått andra sprutan?

Eller kan den träffa andra hundar som man vet är vaccinerade?

SaraC
0

Jag tycker att valpar kan träffa andra hundar som man känner och vet hur de är, samt vars ägare man vet att man kan lita på när de säger att hunden är vaccinerad och frisk. Att låta små valpar hälsa på alla möjliga hundar man träffar under promenader känns däremot dumt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

destroyed
0

6# det är upp till dej om du vill att valpen ska hälsa på alla eller ingen eller få utvalda.. Men dom flesta här tror på att hälsa på några få utvalda människor

Royalz
0

Jag menade inte att jag skulle hälsa på alla jag ser :) Utan om man har vissa som hunden får leka med. Som jag vet är ordentligt vaccinerade.

destroyed
0

9# jag gjorde så och det gick helt  utmärkt!

Gluskap
0

Jag behövde aldrig fundera över hur länge jag skulle vara hemma med Nadja. Vi löste det genom att jobba olika skift, fungerade utmärkt =)

ingann
0

vet du att de andra hundarna är vaccinerade är det ingen fara att låta dem träffas:)

Bör inte vara några problem att ta med valpen på semestern heller.. Min följde med när vi åkte och firade jul en vecka, då var han 10 veckor..

Avmaska ska man bara göra om du ser att hunden har mask.. inte annars..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Royalz
0

#12 Men man ska väll avmaska ungefär 1v före valpen får sin 12v spruta?

ingann
0

Nej, det skulle jag aldrig göra.. Maskmedlet förstör de naturliga och viktiga bakterierna i tarmen så att avmaska ska man bara göra när mask konstateras… Finns att köpa "kolla masken" på apoteket om man misstänker mask men inte sett någon…

Rekommendationerna för regelbunden avmaskning försvann för flera år sedan när de kom på att det gjorde mer skada än nytta…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Royalz
0

#14 Tack för svaret :)