KRAFTIG skendräktighet
Startat en ny tråd om kraftig skendräktighet. En del här har kanske följt mina "besvär" "undringar" men min minsta chihuhua - allt från hjärtat - analsäckar - mask…
Det nedan skrev jag den 30/6 i en annan tråd:
Nu har jag gjort slag i saken. Det kom "smygande", ett gosedjur och sedan ett till. låg i sängen hela dagarna. När jag kommer hem brukar hon möta mig i dörren men inte nu, låg hos "valparna". Detta gnället när jag trodde hon var verkligt sjuk… (skrivit i andra trådar).
Hållit på med henne i en och en halv månad med detta gnäll, orolig och ledsen. Nu när jag är nästan säker att hon är skerndräktig - så får det vara slut.
Tagit bort gosedjuren - suttit på altanen och coolat - stängt ute henne från sovrummet. Har en hund till att ta hänsyn till. Det måste återgå till någon normalitet. Jag har tagit rollen som Alfahonan och leder flocken
. Det får vara ett slut.
Ser fram emot en god natts sömn.
Jaha, "Alfahonan" vinner inte mot hormoner. Gjort ett stark försök att "bryta" så i min tanke att det skulle återgå till något normalt, men si det gick inte.
Gnäll och SKRIK periodvis (trodde det skulle gå över). Hade en grind till sovrummet, där stod hon och skrek. Hon försökte flytta (kompostgrind) så en klo blödde. Till slut flyttade hon den… när jag såg att hon hade svullna ljuver och mjölk kom ur dom, förstod jag mer hur jobbigt hon hade det, jag hade inte hjärta att låta henne lida mer. Gosedjuren tillbaka - lugnet tillbaka - jag får bara acceptera att hon har den här perioden - fastän jag saknar min GLADA och LEKFULLA Chihuahua.
Nu är hon inte spänd vid ljuvrerna (hon är dock väldig kletig). Ligger avslappnad. Tagit till sig en valp (gosedjur) och flyttat ned till första våningen, så vi får se hur det går. Lugnt och fridfullt är det. Undrar hur länge skendräktigheten varar?
Jag har sovit ännu bättre inatt…
Finns det ingen hjälp att få av veterinär när det blir så här jobbigt för henne o alla parter?
Nu vet jag inte om det är jobbigt för henne… ? verkar inte så… utan hon vaktar/passar, kommer ibland och blir klappad, äter väldigt lite - hon har väl inte "tid" att äta?
Jag ringde veterinär igår och han skrev ut medicin (kom inte ihåg vad det hette) - har inte hämtat ut det - är osäker också att ge henne medicin - och när jag kom hem igår och insåg hur hon led, så tänkte jag - neej det måste väl finnas någon naturlag - att skendräktighet hör till - visserligen finns det inga riktiga valpar i kullen - men ändå - det finns i generna -
När jag har sökt på nätet - så har de flesta antingen tagit medicin eller opererat - men jag hittade inget där man låtit "naturen har sin gång", att acceptera skendräktigheten (nu har hon det väldigt kraftigt) och se vad som händer…
jag har ingen tidigare erfarenhet av detta.
I naturen blir dom väll aldrig skendräktiga? Eftersom dom får kullar efter kullar hela tiden..
Jag skulle gett min tik medicin, för det är otroligt jobbigt för tiken att vara skendräktig.
#0 Hon är inte skendräktig, utan har skenvalpat. Ge henne medicinen som veterinären skrivit ut. Kan den heta Galastop? Den tar bort mjölkproduktionen. Och vad du gör, så mjölka henne inte för då stimmulerar du produktionen i stället.
I naturen , ursprungligen från vargen så får bara alfa paret ungar. De andra tikarna skenvalpar så dom får mjölk för att kunna ta hand om alfatikens valpar medan hon är på annat håll. Smart va?
En del tikar har det ganska jobbigt medan andra inte har några besvär alls. Låt henne få lugn och ro och stressa inte upp dej, för då blir även hon stressad.

jag gav min medicin när hon blev skendräktig, gick över på ett par dagar..o hon blev en helt annan hund!
tycker du ska ge din oxå.. för hennes skull..
Jo frågade vet om "skendräktighet" om det ingår "valpar" , han menade att det hela heter skendräktighet, men nu vet jag att det kan heta skenvalpning.
Hon har alltså varit skendräktig och nu har hon skenvalpat. Hon verkar inte må dåligt just nu och min oro för henne, som jag haft i snart två månader, den oron har jag inte - utan det är äntligen lugnt.
Jag har varit hos tre veterinärer, ingen kunde tipsa mig om att det var löpning, skendräktighet - för när jag tänker efter så var hon lite svullen på kroppen, men tänkte att hon har lagt på sig (känner mig dum),
#5 det är galastop - Undrar över biverkningar bara och
så undrar jag om hon nu får hålla på med "valpen" att det kan gå över - men det är inte roligt för mig.
OCH så denna värmen…

Jag skulle medicinera hennes skendräktighet, för får de både mjölk, äter dåligt, får seperationsångest när de inte vill lämna sina "valpar" osv så tycker jag det är för mycket skendräktighet. Självklart ska man låta sin tik skendräkta i den mån det går, men det får inte gå till överdrift.
Fungerar inte medicineringen skulle jag nog överväga en kastrering.
Tänk också på att skendräktigheten/valpningen blir oftast värre och värre för varje löp.

De senaste gångerna min tik har löpt har hon även blivit skendräktig. Hon drar sig undan, bäddar, har "valpar" och producerar även mycket mjölk.
Har pratat med vetrinär vid samtliga tillfällen och det är viktigt att medisinera dem om de har mjölkproduktion. Annars kan de få mjölkstockning i värsta fall vilket är väldigt smärtsamt och farligt för tiken.
Det är även viktigt att stoppa skendräktigheten så fort som möjligt då det är påfrestande och stressande för tiken. Bort med leksaker ("valpar") aktivera hunden mer. låt inte henne gå undan för mycket. Och minska hennes mat, så ska du se att hon återgår snabbare till sitt normala jag.
Hoppas allt går bra och lycka till :)
Tack så mycket för svar. Vad som är dumt är att jag inte förstod att hon var skendräktig utan trodde hon var sjuk - att hon var allvarligt sjuk fast de inte kunde hitta något - nu har det gått så långt att hon har skenvalpat och som jag sa så var juvrerna sprängfyllda igår och hon led. Jag fick backa på mitt beslut att ta "valparna" - så hon fick tillbaka dom (hon har en nu) - nu är hon lugn, beter sig som en "mamma". Juvrerna är inte sprängfyllda längre, utan det är väldigt mjukt runt om. Hon skriker inte längre eller gnäller. Ätit ar hon gjort bra.
Hon kommer och går, men det kan ju inte vara bra att hon ligger så mycket i "valpbädden" till "ingen nytta" - så något måste göras.
Frågan är om medicinen har biverkningar? för om hon inte svarar genast på medicien, så måste jag ge henne kanske många dagar i rad. Vad är biverkningarna? då skulle jag bli nervös av det - att jag skadar annat -
Jag menar vad hände förr innan det fanns mediciner. Jag menar inte vargflocken nu, utan, innan denna medicinen fanns.
Nu när ljuvrerna på henne är mjuka - och inte spänner - så kan det väl inte bli mjölkstockning?

Biverkningarna står väl på bipackssedeln? Vår tik fick inga biverkningar alls av den i alla fall. Och medicinen fungerar jättesmidigt, några droppar i munnen några dagar och livet blir som vanligt igen ;).
Och många dagar i rad måste du ge ändå.. Det ska väl ges i 4-6 dagar? Vet inte om det skiljer sig med en såpass liten tik. Och kan återupprepas om problemet inte skulle upphöra..
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19941125000019&DocTypeID=32
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Min tik fick inga som helst biverkningar.
Därimot kan hon blir riktigt allvarligt sjuk om hon får mjölkstockning. Min tik var nära att dö av det på grund av mycket hög feber. Juvret blev förstört ruttnade och fick opereras bort. Fruktansvärt jobbigt för tiken. Men hon hämtade sej ordentligt ändå.
Men det är viktigt att ge den medicin som veterinären ordinerar.
Nu var kanske min tik ett särfall, så jag vill inte skrämma någon.
Hej Mina hundvänner. Ni är ca fem st som som rådde mig att ge medicin. NU har hon fått det, tre droppar! Hon väger två kilo - det är lite tidigt men jag tycker hon har lugnat ned - har lagt sig intill sin riktiga mamma (vovvemamman).
Kan det gå så fort?
Nu när jag tänker efter så har det varit så oroande i över 1,5 månad - jag känner mig helt slut på detta - och denna värme!
Ska på promenad senare ikväll, vid 21-22-tiden. Hoppas jag ser en förändring, så hon inte sätter sig - att hon själv kan njuta av en promenad.
Tack alla Ni som har engagerat Er.
Kram!

Det behöver ju inte vara medicineringen som börjat hjälpa. Det kan lika gärna vara att hon helt enkelt har börjat "avvänja sina valpar". Nästa gång hon blir skendräktig ska man ge medicin direkt, så slipper hon hela proceduren. Men detta har Du säkert fått upplysning om via veterinären.
Hoppas Ni får en trevlig promenad!
Jo tack Zebben, hann inte få någon direkt information från vet., Nu ligger hon hos valparna igen (tog till sig en till). Fick gå på promenad med den ena. Den lilla ville inte och jag orkar inte idetta läget göra fler ansträngningar. Huvudsaken att den ena fick en promenad just nu. Känns som jag skulle ge henne fler droppar. Tre kanske är för lite.
Jobbar helgen nu. Jag tror jag flippar ur faktiskt, men det gör jag väl inte
- Har den förmånen att ha hundarna på jobbet, så jag brukar hämta dom mitt på dagen.
Man undrar över dom här dropparna. Det stod 3 droppar i 2-3 dagar- Jag kan inte se att det går över….? ska jag ta bort gosedjuren?
Tre veterinärer och så åker hon ännu på rompan - analsäcken, men jag får ta det senare.
Jo tack Zebben - det var skönt med promenaden.
Andra dagen med droppar - kom hem här på förmiddagen, fick droppar och så iväg till jobbet. Tänkte ett tag ta med gosedjuren men nej, det gick bra ändå. Den lilla tycker nog om att komma till jobbet. Hon brukar gå före, vet exakt vart hon ska och vilka dörrar. Alltså pga värmen blev det ingen promenad, utan stundtals fick sitta i skuggan. Jag måste ju jobba också.
När vi kom hem, direkt till "valpnästet" och där "diar" hon. Först i början trodde jag hon juckade men hon DIAR faktiskt.
Snart är semester och då blir det väl annat…
Vad jag menade också med "tre veterinärer" - ingen utav som kunde tipsa om att de ev. kunde var löp, skendräktighet, osv, fast det har jag tjatat om tidigare - blir lite sne´ bara, speciellt den första vet. som sa att det var fel på hjärtat, fy farao…
De tre sista dropparna idag. Det har känts smidigare idag. Lastade in de små i bilen. Gick in igen och tog bort valpnästet och gömde "valparna". JA, tänkte jag, nu kommer hon nog över det…
Kom hem, dörren stängd där valparna fanns. Hon började redan gnälla. Ljudet på hennes gnäll, i detta fall, är som ett URMODERSSKRIK - ingen kan motstå det. Fram med allt - lugnet råder nu igen -. Ska ringa vet imorgon och få råd - om han har några?
Jag skriver här för att hjälpa mig minnas. Hur var det?

Har veterinären sagt att du bara ska ge i tre dagar?
Och det kan kanske vara en idé att ta bort alla "valpar" och valpboet.
Rumpkaningen tror inte jag har något med hennes skendräktighet att göra. Är det någon veterinär som faktiskt har kollat analsäckarna på henne?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
En lite lång historia. Har varit hos två veterinärer som har tömt analsäcken.
Jovisst, tre dagar står det, men jag ska ringa vet imorgon och höra om jag kan fortsätta.
Hon ylar förstår du - kan inte ta bort valparna - försöker aktivera henne - men kan inte det hela tiden,,,
I Fass står det 4-6 dagar.
Har nu ringt vet. Förklarar om "valparna" - att hon inte vill överge dom. Tycker mig se att hon får (stimuleras) mjölk igen.
Svar; jaja ge henne två dagar till då, det är inget att göra åt. Frågar: ska jag ta bort valparna eller hur gör man? jag har inte tid nu utan gör så….
(han är lite speciell denne vet)
Ska nu ringa nästa vet.
Råd: aktivera, långa promenader - dra ned på maten.
Tur att jag snart har semester, då kan vi åka bort helt och hållet :).
Nu har jag semester. Vi har varit på en härlig promenad i lugn takt, vilat emellanåt.
Inget gnäll och det var såååå skönt.
Till saken hör att hon inte har fått mat som jag brukar ge, utan hänvisad till torrfodret, som inte är lika gott…
När vi kom hem - gick inte till "valparna", utan lade sig på golvet som den andra (varma),
Det som är allra skönast är att gnället är borta och hennes oro.
Pust.