Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4579 ggr
ophelia
0

Ev förstoppning

Jag har en valp på 6veckor som inte är helt ok.Den bukandas häftigt när den har ätit och blir jätte trött.Magen ser lite svullen ut.När den har vilat efter maten så är den pigg.Meeen jag har nog inte sett att den bajsat senaste dagarna.Mamma är ofta och slickar honom i baken så jag trodde nog hon fixat det.Är naturligtvis orolig just för att han är så trött emellan åt så jag åkte till veten i morse för att kolla hjärta och lungor men de är Ok.Hon kunde inte hittat något annat heller på honom Så vi skulle avakta lite och om det inte blir bättre ev ta ett ultra ljud.

Men om han nu har förstoppning så vet jag ju att man kan ge parafinolja men hur mycket och hur ofta.

SaraC
1

Messmör är också bra annars, eller matolja.

Vad du än väljer så prova hellre med lite först och ge mer senare än ge för mycket på en gång. Jag har testat mig fram till att på min hund (10 kg) är en matsked messmör två gånger/dag lagomt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ophelia
0

Tack Eros för svar.

Jo vi började med vanig matolja.Men sedan så körde gubben min och köpte parafinolja.Han fick en ml av den och på sen eftermiddagen efter att jag även stimulerade lite vid anal öppningen så kom bajset mycket blev det.Han har även fått parafin olja i dag ifall det fortfarande inte skulle vara helt fri passage.Men magen är inte så hård på honom längre.Men han är lite trött och det kan väl vara naturligt.Jag vet ju själv hur det är när jag haft förstoppning det tar flera dagar innan man är i form igen.