Sjukdomar/Raser
Såg att sjukdomar hos olika hundraser tagits upp i några trådar.
Fråga nedan, motivera gärna ditt svar. =)
1. Är det viktigt för dig att köpa en ras som inte är sjukdomsdrabbad?
Finns det nån sån ras? Det är nästan alltid någon sjukdom i de olika raser som finns.
Det som är viktigt är att köpa valp ifrån seriösa kennlar som har bra avelsdjur och även tidigare i ledet.
Tycker jag :)
#1 Frågan kanske blev lite oklar:)
Men alltså, det är ju konstaterat att hundar som inte avlats för utseende utan för användning tex jakt är friskare. Och det jag menar med frågan är om man tänker på de när man väljer hundras. På de "friskare" raserna som finns. :)

Jag tycker att det är viktigt att hundarna i stamtavlan, speciellt föräldrar är undersökta och fria från rassjukdomar. Dessutom ska valpen vara besiktad innan köpet. Jag tycker inte att man ska avstå från en ras på grund av att det förekommer sjukdomar, man ska istället fokusera på att hitta en seriös och bra uppfödare som man trivs med och litar på.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Nej, det är viktigare för mig att hitta en uppfödare som är noga med hälsan än att själva rasen är förskonad.
≧◔◡◔≦
Jag föredrar så friska och sunda hundar som möjligt. Men mycket av den biten hänger även på uppfödaren. Rasen jag har nu har inga rasbundna sjukdomar, men det var inte anledningen till att jag valde min nuvarande hund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag tycker att det är mer än ev sjukdomar i rasen som spelar in, t ex vilken inriktning man har på aveln; ta shäfern som exempel där vissa uppfödare går mot en rygg som gör att de inte håller att arbeta med i skogen men som enl utställningsdomare skall vara rastypiskt. Taxar som föds upp med för långa ryggar som inte heller är precis bra för att jaga med bara för att ta några exempel. För mig är det viktigt att hunden får så bra förutsättningar som möjligt att göra det den skall göra, d v s vara hund.

Med tanke på att min nästa ras är en ganska sjukdomsdrabbad ras så har jag tänkt på det här i väldigt många omgångar. Men det jag kommer framtill är att det är verkligen den här rasen som jag vill ha och jag vill stödja de som arbetar för att göra rasen friskare.
Jag får istället vara väääldigt noga när jag letar upp en kull/hund. Plugga linjer och arvsgångar som in i sjutton och försöka läsa människor väldigt bra och komma framtill vilka som har rätt kunskap och vilka som är till att lita på i sina uttalanden.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jag tycker att oavsett ras så är de viktigt att köpa av seriösa uppfödare som avlar på friska djur.
Men jag föredrar hundraser som inte har mycket rasbundna sjukdomar just för hundens skull och min egen.
Jag har försökt leta efter friska raser. Vill inte precis skaffa en ras som är lätt sjukdomsdrabbad. Men alla raser kan ju självklart bli sjuka ändå, men det är ju större risk för vissa. När jag väl väljer uppfödare kommer jag söka reda på en seriös uppfödare med mycket kunskap och som tänker på hundens hälsa.
Jag tycker det är viktigt att rasen inte har alltför mycket sjukdomar, o defekter. Jag vill ha så bra förutstättningar som möjligt för att min hund ska vara frisk livet ut. Att välja en seriös uppfödare ser jag som en självklarhet, vilken ras man än väljer. Jag valde Eurasier, där förekommer vissa sjukdomar, bland annat HD men att det skulle vara vanligt är att ta i. Men de flesta raser bär ju på något negativt, men jag vill bara inte välja den allra värst drabbade rasen ;) Så jag valde en mycket noggrann uppfödare, som bara avlar på friska individer utan höft- eller armbågsproblem, patella eller annat som jag inte vill att min hund drabbas av. O sedan är det bara att röntga för att se hur han ligger till, registrera det till rasklubben för att försöka få rasen till en ännu friskare ras! Man får göra det lilla man kan för rasen :)

Jag köper inte en hund om jag inte vet att kenneln jobbar hårt med att få bort ev. sjukdomar.. Det är viktigt för mej med en frisk ras. MEN jag köper fortfarande den ras som jag vill ha
För mig är det sjlvklart som för dom flesta andra hr kan jag gissa viktigt att köpa en hund från en seriös uppfödare. Har en cocker där alla typ nämner öronproblem osv. Så nej jag har väl ingen frisk ras. Men ändå de flesta köper nog den ras dom gillar:)