Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1832 ggr
Rubiinen
0

Cocker

Skrev förrut om att vi kanske skulle skaffa en Cocker spaniel tik. Men vi har nu ändrat oss. Vi vill ha en hane, eftersom vi har en Flatcoated retriever hane så skulle det bli jobbigt med löpningen. Vi har nu hittat en som låter jätte bra och han är röd, precis som vi ville Skrattande. Om några dagar så ska vi åka o titta på honom.. Men vi är rädda för att våran flat o han inte ska gå ihop. Nån som har nån erfarenhet av om dessa raser funkar tillsammans? Våran flat är snart 3år. och valpen är 4 månader.

Tacksam för svar Glad

Tezza
0

Både spanielraserna och retrieverraserna brukar funka väldigt bra i hop med andra hundar. Dessutom är det en valp ni kommer hämta, är övertygad om att det kommer gå jättebra:) Låt de bekanta sig med varandra i lugn och ro och utan människor som lägger sig i, då brukar de gå bäst.

Zebben
0

Det brukar inte vara några problem att föra ihop hundar med så stor åldersskillnad. Är Er flat en glad och trevlig individ som fungerar med valpar och andra hundar, så är chansen stor att han även fungerar ihop med denna.

Men var noga med hur Ni introducerar dem mot varann och att Ni sen inte "glömmer" bort flatten när den söta valpen kommit till familjen.

Sen ett viktigt tips, som ni kanske redan vet. Även om promenaderna kommer att fungera, när Ni tar ut dem gemensamt. Så gå minst 1 promenad/dag med dem skilda. Det tar lite extra tid, men är så viktigt! Valpen ska se Er som den trygga punkten och inte flatten.

Rubiinen
0

#2 Jo han är jätte glad mot allt o alla :) och det kommer bli skilda promenader, vi går 2 långpromenader om dan med flatten, o valpen får ju inte gå så lång i början. han ska ju typ bara ut i trädgården :P. 

o ja skulle aldrig "glömma bort" Gizmo. han är min sötnos :) Älskar honom mer än nånting annat :)

-mmk-
0

va kul att ni ska ha en cocker .. dom är helt underbara :D

vart ska ni hämta honom? på en kennel?   isånnafall vilken?

Rubiinen
0

Det är inte säkert ännu. ska titta på honom först. D e Kennel Tårpilen. Våran Flat kommer därifrån oxå :D

-mmk-
0

jaha .. okej , men visst är det spännande när man ska åka och hälsa på sin nya vovve :p

cornish
0

Har själv cocker spaniel(engelsk..) tik och detta är min tredje.

Cocker Spaniel går ihop med alla hundar…och flat tillhör ju samma grupp(spaniel-retriever-fågelapporterande hundar) så det är helt perfekt likasinnade!

Hanne hade jag förra gången…han var hel osexuell så ej att jämföra med andra hanar…Men det brukar inte vara ett problem med hanhundsaggressivitet på cocker!

Allt detta är uppfostringsfrågor egentligen-och att dom vänjs vid varandra.
Den äldre hunden ni har måste få uppfostra den busige cockern!

Om er hund är dominant i sättet bör ni kanske rådfråga uppfödaren vilken hanne ni ska ta mm.

SÖk på uppfödare som skriver om hundrarnas mentala status istället för bara tuställning(de kan vara hur tossiga som helst även om de är champions-gäller alla hundar!OK de får inte bita domarenFlört)
Nu är jag ej utställningsintresserad så de som är det kommer kanske protestera-men psyket är viktigast trots allt!!

Jag rek. min Cockers uppfödare-Medeba´s i Motala!!

Min SMilla är världens mysigaste hund!

OCH en Cocker är ingen soffhund(en del tror det pga deras utseende..)utan behöver jobba med huvudet…spåra,kantarellsök,agility samt vanlig vardagslydnad håller jag på med!
Om man jobbar med dom blir dom inte så "nosiga"-med enda tanken att hitta matrester o annat äckligt..
Men det gäller ju alla hundar och ni har ju en flat, så detta vet ni säkert!!

En ouppfostrad cocker blir odräglig helt enkelt och draar i kopplet med ägaren i andra ändan-finns tyvär en del sådan här i stan..

Pma gärna om du undrar något mer om rasen el.uppf.!

Bra hundval!!(men räkna med lite mer pälsvård!!)

Ha det bra!

Annika

PS Såg nu att du hade ett valpalternativ på gång på 14 v…lite synd är det ju att missa 2v av präglingsperioden men det går säkert bra..beror ju på hur er hund är …och hur kaxig valpen är.Om er 3-åring klarar av att fostra en lite äldre kaxigare valp..Men det reder ni säkert ut.Ni känner nog detta direkt-om inte denna funkar finns säkert andra senare som gör det.Det är ganska gott om cockervalpar-hanhundar!De bra tikarna vill ofta uppfödarna ha kvar..om det som vissa år tex.föds få tikar LYCKA TILL! Rapportera gäran sedan!! DS

-mmk-
0

jaa.. soffpotatisar är dom ju inte direkt.. våra älskar att springa och busa i trädgården .. dom kan springa runt i flera timmar om dom så vill .. men våran äldsta tjej på 6 år tycker bätre om att ligga i soffan och mysa … hennes standard kommentar är : vaa?? nej .. inte gå ut nu igen, vi var ju ute för en halvtimme sen, nu har jag ju precis värmt upp soffan och sjunkit ner ordentligt här bland filtar och kuddar.. du kan väl gå och hämta ett gäng köttbullat åt mig medans dom andra är ute ? Oskyldig

men icke sa nicke .. i soffan kan man inte ligga hela dagen och sova inte .. här ska ut och mortsioneras massor :)

Tilly är verkligen en soffpotatis medans dom andra är som galningar när man tar frma koppel och halsband och ska gå ut på en prommis :)

Rubiinen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Flat är en riktig Soffpotatis :P man kan verkligen sova ut på morronen. Det är inte han som väcker en för att han vill ut, utan det  är vi som väcker honom. o då blir det "Men snälla matte, bara en liten stund till " Väldigt skönt ;)