UTSTÄLLNIG
Så har det varit blandisutställning idag i Åstorp.
Sitter här och tror inte att det är sant det som hänt idag.
Har aldrig någonsin varit på någon form av utställning.
Har min första hund, är på min första utställning och han vinner alltihop. Först bästa junior sen bästa hanhund och slutligen Best In Show.
Och allt detta på hans 10 månaders dag.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Oj, vad kul! Grattis :)
Vad kul! Grattis! Hur går det till på en blandisutställning? :)
Dom bedömer helheten på hunden. Temperament, tittar på tänder känner på hela hunden, hur hunden ser ut i kroppen, hur den står, hur den rör sig. Renrasiga är också välkomna och bedöms på samma sätt.
#3 Ok, har bara sett renras utställningar :)
Med risk att bli påhoppad när jag säger detta: Jag önskar att dom bedömt alla renrasiga på samma sätt istället för att dom ska se ut på ett speciellt sätt.
ååå grattis får man säga!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#5, vad är skillnad på renras-utställningar? Du säger ju att på blandisutställning så kollar dom, hur dom står, hur dom rör sig, ser ut i kroppen, temperament osv. PRECIS likadant som på en renrasig hund alltså. Märkligt uttalande?
Hur som helst, grattis till vinsten!
Grattis till storslamen!!
#7 Vet ej om hon menar att dom kollar inte rasmässigt hur hunden ser ut, mera propotionerna och rörelserna.
Våra rasrena hundar har ju vissa "mallar" att gå efter.. vet ej, kan ju ha helt fel. Men så tolkar jag det iaf 

Grattis till en suverän utställningsdebut!
Fått blodad tant kanske? 
Jätte Grattis!
#5 Håller med!
men grattis
gu va kul…

Grattis grattis till er båda
# 8 Precis så menar jag. 
# 7 Dom kollar tex inte om blandisen har hängande eller stående öron som dom skulle gjort om det varit en renrasig av speciell ras.
# 9 Jag har sagt att jag skulle ställa ut honom en gång för att få honom bedömd om någon skulle vilja para med honom. Och det gick bättre än vad jag i min vildaste fantasi kunde drömma om. Så jag ställer nog inte ut fler gånger. 
#13, men du säger ju att de kollar hur den står etc etc, skulle det vara bättre än att titta så öronen står rätt exempelvis? O någon form av mall måste dom väl ha för blandisar ändå, hur ska dom annars göra en bedömning? Går dom bara efter vilken som är domaren favorithund? Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med.
Tycker hälsa ska vara prio 1 på alla hundutställningar.
Oj! Glömde sig Grattis Till dig och din guldklimp=)
#15, hälsa är ju en väldigt stor prioritet, om man bortser från vissa vansinnesutställning där schäfrar har snedare rygg än lutand tornet i pisa, osv. Men rent allmänt på utställningen så går ju aldrig en hund vidare som verkar skygg, obekväm, eller som har rinniga ögon eller annat som tycker på "icke vålmående". :) Tycker du det är mer prio på hälso blandisutställning?
#15 Nej, de kan jag inte yttra mig om, har aldrig sett en blandis utställning=).
Och de var läänge sen jag såg rasrena utsällningar när min mamma höll på som mest.
Men ja menar på alla ohälsosamma hundraser som är med i utställningar som Utställnings Schäfrar, Mopsar och andra hundar med skin ner som hänger över knåskålarna till fötterna för att bara dra lite.
#17 menade jag=)
# 14 Du får tycka som du vill naturligtvis. Men det jag menar är när tex. en pekinesers näsa ska vara på ett visst sätt som jag sett på tv så den knappt kan andas för att vinna den får sitta på ett litet isblock för att inte kapsejse i värmen då tycker jag det är fel.
# 14 Dom går defenitvt inte efter någom domarfavorit, alla bedöms lika. Vet inte varför du hoppar 31 över det jag skriver. Kan det möjligtvis bero på att du har en renrasig hund själv o tycker att jag var dommarfavorit eller tycker du att blandis inte ska få ställas ut? Bara en stilla undran eftersom du är den ende som gått till anfall över allt jag skriver.
Jättegrattis till en kanonutställning!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Riktigt riktigt roligt! Stort grattis!
Jag har en basset hound och hur dom bedömmer dessa hundar och hur dom ska se ut för att gå hem hos domaren håller jag inte med om alls! Gustav har inte maghäng som går ner i backen osv…så han hade nog inte gått hem på utställningar. Men enligt mig så ser han mycket sundare och finare ut än någon annan toppklassad utställningshund i basset hound klass 
Nu blir jag lite OT igen här ;) men jag o min make är ju sugna på en fransk bulldog om det blir nu eller senare i livet det får vi se. Vi har kontakt med en uppfödare som vi anser har ett mycket sunt sätt att se på dessa hundar.
När hon valde en av sina tikar tittade hon lite extra på att hon skulle ha lite längre nos…inte så kort som möjligt bara för att modet säger det. Vilket jag tycker är bra! Jag hoppas och tror att det kommer att bli önskvärt att avla på ett sundare sätt med alla raser.
#5 Jag förstår precis vad du menar med det du säger.
Först vill jag säga tack till alla som grattat mig till utställningen.
" 23 Det värmer att så många förstår vad jag menar.
I Blandis får man ställa ut renrasiga hundar som har något "fel" enligt rasstandarden, och därför inte kan ställas ut på renrasiga utställningar.
Renrasiga som inte har några "fel" får alltså inte ställas ut, och man behöver t ex ett veterinärbevis med i utställningsanmälan om hunden är kryptochid om jag inte minns fel.
Däremot har jag varit på rätt många blandisutställningar med min hund, och jag och min familj har märkt att när det är renrasiga hundar med så brukar dom oftare vinna, vilket kanske kan kännas lite orättvist mot blandrasägarna med tanke på att det heter blandis.
En idé vore ju att dom kunde ha en ring för renrasiga hundar med "fel", precis som dom har en ring för öppen klass, en ring för valpar osv, så blir det mer rättvist? Jag vet inte.
Sedan tar inte jag utställningarna på blodigt allvar alls, som jag t ex gör lite mer när jag ställer ut renrasiga eftersom det kanske har o göra med avelsbedömning där.
Då tänker jag lite på diskutionen här som hettades upp lite, tror dom flesta på dessa utställningar tänker som jag, att det är mest på skoj, att träffa andra hundägare, ha kul, och få en bedömning på sin hund för att det kan vara roligt! :) Min tik är t ex kastrerad så hon ska inte paras eller så, ställer henne ändå för det är så roligt när det går bra :P Och hon har vunnit lite fina priser och det är lika kul varje gång :)
Det går att läsa hur dom bedömer och så här, jag har faktiskt fortfarande inte fattat riktigt hur dom bedömer :P http://www.blandis.nu/bkriterierbild.html
edit: Såg nu att dom ändrat, renrasiga hundar utan avikelsser får också ställas ut, om dom dubbelregistreras alltså reggas i både skk och blandis…
#21, gått till anfall? Jisses.. nej verkligen inte, jag försöker bara lära mig hur blandisutställningar går till, eftersom du får det att låta som renrasutställningar är så ytligt o illa, medan blandisutställning är himmelen.
Vilket menar du att jag hoppar över som du skrivit..?
Jag har ABSOLUT INGENTING emot blandisutställningar. Tycker det är bra att de finns, om man vill pyssla med sådant ävem om man har en blandis. Min syster ska skaffa sig en blandis nu som jag febrilt hjälpt henne att hitta, så påstå inte att jag har något emot blandisar. Det har absolut ingenting med saken att göra. Visst har jag en renrasig hund, men vad har det att göra med det faktum att din inte är det? Det är ju inte alls relevant. Varför skulle jag inte unna dig en vinst på blandisutställning bara för jag har en renrasig? Det var väl jätteroligt att ni vann, jag förstår hur stolt man blir!
Angående alla de här raserna med hälsofel, intryckta näsor, sneda ryggar osv osv. Så är jag helt med er, det tycker jag är fruktansvärt. Men det är en historia i sig tycker jag eftersom det sträcker sig så längre tillbaka. Är det en osund ras i sig tycker jag man bör avstå helt från att skaffa den isf, o därmed inte gå på utställning. Jag pratar nu om raser som är friskt framavlade som man ställer ut:) Så nu kan vi lämna den biten? ;)
Jätte grattis till dig och din hund. Lycka till i frammmtida utställningar.