Vakt problem? Hjälp :(
Idag upptäckte jag ett problem hos våran 7 månaders valp. Ni vet sån här skink förpackning på ica som är inrullad i tun plast(?)
Jag kom på våran valp med att ha tagit en sån och när jag skulle ta den ifrån honom regerade han genom att göra "utfall" emot mig. Reflex mässigt skrek jag till skarpt "NEJ" och valpen slutade genast med detta beteende och jag kunde ta skinkan. Dock hann han "bit" mig i handen, gjorde ont. Mer som en markering typ. Pratade sen med min bror och han berätta att valpen gjort lika mot honom.
Hur ska jag agera när han göra så?
Går jag emot blir det ju som om jag utmanar honom, ta tag är inte så lätt då han blir stressad av det och efter som han försöker markera.
Jag vill ju vissa att det bestämer och detta beteende är oacceptabelt. Och vi måste ju få honom att sluta NU!
Alla tips och tankar välkommnas gärna :)
OBS: Det är endast dessa typer av skink paket han vaktar på, allt annat är han snäll när man ska ta det ifrån honom.

Det är en stor resurs för honom och i hundvärlden har han all rätt att försvara denna mot andra, även såna som är högre i rang.
Beteendet är helt naturligt och ska absolut inte bestraffas! Däremot är det så klart inte så roligt. Men hur ofta har Ni skinkpaket som han kommer över? Är de det ända han vaktar så känns det ju som en enkel lösning att han helt enkelt inte får komma över dessa paket.
Men vill Ni bli av med problemmet så träna byteshandel med honom. Till att börja med så om han nu får tag i detta paket igen så gå till kylen och hämta några köttbullar. Gå sedan förbi honom på ett avstånd han accepterar och släng dit en köttbulle. Gå därifrån. Gå tillbaka och så fram igen å släng köttbulle. Sen avancerar Ni detta och så småningom ska Ni kunna stå precis intill honom och ge köttbulle. Sen ska Ni kunna sitta intill honom, ge köttbulle. Så småningom så ska Ni kunna ta paketet, ge honom en köttbulle och sen ge tillbaka paketet.
När han litar på Er så pass så har Ni en fungerande byteshandel. Att kunna ta ifrån en hund en, för den otroligt viktig resurs, är inte alls en självklarhet och med en del hundar måste man utöva denna byteshandel livet ut.
#1 Men om det ändast handlar om skinkpaketet, kan inte beteendet utväcklas om man inte gör något åt det?
Alltså som du säger att man ska strunta i att ta tag i det och bara låta bli att lämna skinkpaket framme?
För mig skulle det kännas osäkert, (iom. att vi har en liten pojke på besök 2 dagar i veckan, även om jag visste att min hund bara vaktade vissa ting så skulle jag inte ha mod till att låta pojken komma hem till oss och sammtidigt strunta i att ta tag i problemet).
Bara en liten fundering. 
#1 intressant, tack för tipset ska prova det om det händer igen ;)
Den kör vi när han tar tex en stumpa eller nåt, du byter vi mot en av hasn leksaer elelr godis ;D
Staff ska han inte få, men han får inte bli ilsken. Morra är en sak, bit/markera är inte okey.

#2 En hund med stort resursförsvar är svårt att göra så mkt åt. Att säga till en sådan hund att det inte är ok att morra/markera är rätt lönlöst. Om Du säger till dessa så blir det oftast två olika reaktioner. Antingen får Du en hund som blir ännu mer förbannad eller så får Du en hund som tappar tilliten på Dig och en sån hund är ändå inte pålitlig i situationen och speciellt inte om det kommer barn på besök.
En hund som har behov av att vakta sina resurser gör man bäst i att antingen plocka bort allt som hunden anser vara värdefullt eller så får man långsiktigt bygga upp tilliten och få hunden att förstå att vi inte konkurrerar med dessa föremål.
Så jag ser inte att man struntar i problemet, man tränar hunden till att förstå att vi inte är konkurrenter till deras tuggben, leksak m.m. Får dem att förstå att vi kan stå/sitta intill och ändå inte vara intresserade av deras resurs. Och tar vi tag i föremålet så är det bara för att de antingen ska få något annat ännu godare eller alldeles strax få tillbaka det.
Hur hade Du "tagit tag" i problemet?

#3 Fast det är just det. Ilsken blir han ju om Ni inte lyssnar på hans morrningar. Att han markerar är ju nästa länk i beteendekedjan.
Morrar gör en hund för att visa att han inte litar på sin ägare i just den situationen. Hunden är rädd att förlora sin resurs. En morrning är ju bara en varning och ett sätt för hunden att tala om att de egentligen inte vill ha bråk, bara bli lämnade ifred. Lyssnar man inte på det så kommer det kanske en markering om resursen är tillräckligt värdefull för honom. Detta beteende är fullt naturligt och något man liksom får med på köpet av hund. Nu är det få hundar som faktiskt vaktar sina föremål mot ägarna. Men dessa hundar finns och med dem hjälper bara byteshandel, vilket man absolut inte ska se som ett nederlag i sin relation till hunden. Man har absolut inte sämre "ledarskap" ((om jag nu måste använda det ordet) över sin hund för det.
Eftersom att jag "lider" av samma problem och somsagt (i min tråd om detta) kan jag inte ett skvatt om detta, därför hade jag nog valt att ta till metoden som (jag tror) Vattnadal beskrev i min tråd.
"Men hur ofta har Ni skinkpaket som han kommer över? Är de det ända han vaktar så känns det ju som en enkel lösning att han helt enkelt inte får komma över dessa paket." Här upplevde jag det som om man bara skulle ignorera problemet och gömma sina skinkpaket.
Jag har heller inte sagt att man "ska säga till" en hund som uppvisar detta beteende.
Med begreppet "ta tag i" menar jag inte skälla ut etc. utan det jag menar med "ta tag i problemet" är att istället för att gömma skinkförpackningen kan man bearbeta problemet på det sätt som passar bäst för både ägare och hund oavsett hur lång tid det tar.
Somsagt så var det bara en liten fundering och jag kanske missuppfattade den biten jag citerade här ovan.

Nä, men varför lägga ner mängder av tid och träning om detta skinkpaket bara dyker upp 2ggr/år. Då kan det kanske vara värt 1 min extra dessa två gånger och lägga undan skinkpaket. Det var så jag menade.
Men visst självklart är det bra att träna bort beteendet för det kan ju hända att han hittar en annan sak som han ser som en oerhört bra resurs och då är byteshandeln bra att ha intränad.
Ja, allt annat har vi ju tränat att vi kan ta tex hans ben och sen får han tillbaka det, så det är bara skink paketet. Tycker det är ganska konstigt :P
Men men, får väl träna bytes handeln som sagt ;)
Men om man nu t.ex. kastar en köttbulle åt hunden varje gång hunden tar skinkpaketet, då borde väl hunden inse att den tjänar på att ta saker och börjar ta andra saker för då får den köttbullar i utbyte mot saken? Bara en fundering…
Bara undrar, vilken ras är det? (bara av nyfikenhet ;))
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
En lagotto ;)

#9. Jo, men man kastar ju inte köttbullarna när hunden tar paketet. Utan när hunden redan har paketet och ligger och slickar/tuggar på det. Då förknippar inte hunden att den blir belönad.
TS är det okej att jag ställer en följdfråga? 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Jag håller med Zebben, som för det mesta 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#13 Följdfrågor inom ämnet är ok tycker jag i alla fall. Det är alltid någon som undrar samma sak, så kör på!
#15 va bra 
Jo, jag har en hund som alltid varit väldigt vaktig… När människor tar ifrån honom saker funkar det okej, iaf vi inom familjen. Han har aldrig vaktat mat förut. Men nu har vi skaffat en valp, och mot honom är min hund väldigt vaktig. Jag tycker det står väldigt bra tips i den här tråden, men hur skjutton tränar man när hunden vaktar mot andra hundar, och inte mot människor? Har letat info om det, och hittat liknande tips som dessa, som jag tycker är väldigt bra, men vet inte riktigt om det funkar att göra så när han bara vaktar mot valpen 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Jag hade sagt till vad det än gällde, är det en ung hund hade jag för att markera tagit tag i nackskinnet, sagt LOSS så det blev ett kommando med tvång i, att det är en självklarthet. hade aldirg fjäskat med byteshandel eller sett förbi problemet, en unghund i den åldern testar, och det kommer bara bli bättre. Jag hade dessutom gått rakt fram till det jag velat ha, så han hade fått gå undan, det är då dom ger sig,
#17 så att typ gå fram och ställa mig hos honom och sen bara säge typ "NEJ" och ta den ifrån honom? (han släpper den när jag kommer då han vet att det är fel :P)
#12 Jaha, ok :)
#17 håller med dej helt.. skulle heller aldrig fjäska med byteshandel..
så har vi alltid gjort och aldrig haft några problem med vaktiga eller aggressiva hundar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
men #17 och #20 hur tycker ni jag ska agera i detta problem?
Då han blir stressad av att man håller fast honom borde han ju bara bli värre om jag tar tag i nackskinet.
Hur kan jag markera att det är "min" skinka? Så att han inte blir sådär arg och hur ska jag bryta det beteende om han blir arg?
#21 vi har alltid tagit ifrån hundarna det de vaktat, sagt ett bestämt nej, lagt föremålet en liten bit ifrån och sedan fortsatt säja bestämt nej när hundarna tittat på eller försökt ta det…
när min nuvarande hund morrade åt katten (har hänt en enda gång) tog jag bort maten, sa nej, gav skålen till katten medan hunden fick sitta fint. När katten fått smaka gav jag tillbaka skålen till hunden och sade varsågod… efter det så äter de tillsammans i samma skål.
det har funkat utan problem på alla hundar vi haft genom åren så det är en metod jag kommer fortsätta med iaf:)
/Ingalill
#22 okey, jo jag gjorde så att jag la korv paketet framför honom och sa bara nej, sen började jag pilla i den, vek upp den osv och sen vek ihop den igen och sen la jag den under hakan på honom och fortfarande nej och sen tog jag tillbaka den, berömde honom och gav honom godis ;)
#23 jättebra metod tycker jag:) just berömmandet när hunden förstått att man inte får ta utan tillåtelse är jätteviktigt;)
Min har lärt sig se skillnad på vilka bollar han får ha och inte ha genom det sättet… plockar man upp hans tennisboll kommer han direkt och vill leka men om jag plockar upp sonens innebandyboll för att lägga undan så tittar han bara upp och fortsätter sen att sova…
/Ingalill

#23 Men hur gör Du då när han är ensam och Du inte kan säga nej. Här tränar Du ju endast kommando-träning, han har ju fortfarande inte lärt sig att man inte får ta korvpaketet.

Ni som anser att byteshandel är fjäsk och att gå runt problemmet. Hur skulle Ni hantera dessa problem med en hund som har stort resursförsvar? Hade varit väldigt intressant att veta hur Ni löser en sådan sak. Går Ni fram då också till en rottishane och plockar ut paketet i munnen när fradgan sprutar?
#25 om du tränar byteshandel och inte är hemma då? han har fortfarande inte lärt sig att man inte får ta korvpaketet och du är inte där för att byta…
Genom kommandoträningen så lär sig hunden dessutom att det inte är tillåtet att ta saker… Eller så har vi bara haft ovanligt smarta hundar som fattat den kopplingen:p
#26 Är man vaken och uppmärksam när vaktandet börjar så kommer nog inte det problemet… Är de så vaktiga att fradgan sprutar har man troligtvis ignorerat vaktandet från början och låtit det växa sig starkare!
Och , ja.. jag går fram till syrrans rottis (tik iofs) och tar ifrån henne ben o sånt eftersom hon vaktar när det blir fler än en hund i närheten…
/Ingalill

#27 Men man kan inte skylla på att någon gjort fel från början. Problemmet finns ju här och nu oavsett om man "tagit" tag i det från början.
Din systers rottis har nog inget vidare stort resursförsvar om Du kan komma därifrån utan rejäla bitskador. Så visst, jag kan och ibland även gör det, plocka ut prylar ur munnen på hundar. Men inte en hund med resursförsvar, så dum är jag inte. Det är inte värt att sitta på sjukan med armar som behöver sys bara för att ta ifrån hunden en sak den inte får ha.
#28 Den här tråden handlar om vaktande hos en valp och tar TS tag i det nu så kommer hon troligtvis inte ha problemet senare… Hade hunden i ditt exempel fått lära sig från början hade den nog inte tuggat fradga… Klarar man inte av att uppfostra en hund så den inte blir så vaktig är det nog inte rätt hund för den ägaren… Eller snarare rätt ägare för hunden…
Men du har rätt i att syrrans rottis inte har nåt jättestort resursförsvar… Det tränades bort när hon var valp men har trots det en liten vilja att vakta kvar.. Hade de ignorerat henne som valp hade hon troligtvis varit aggressiv och inte funnits längre…
/Ingalill

Vi tränar aldrig våra hundar på att kunna ta av dem saker. Vi fjantar med byteshandel istället för att bryta mot hundreglerna. Om man inte får ta av varandra saker, varför lära dem att man kan?
Tror inte att man kan träna bort resursförsvar. Antingen finns det, eller inte. Finns det gör man det värre genom att plocka av hunden allt möjligt hela tiden. Eller så lär man den att den "får stryk" om den vågar anspela på att äga något. Jag föredrar att göra som hundarna själva gör, dsv inte stjäla. Jag lurar av dem sakerna, inte nödvändigtvis med godis heller.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#30 vem lär hundarna att man kan ta saker av varann???
Den träning vi ger våra hundar är att lära dem att de inte får ta saker som inte är deras… det är inte större skillnad mot att lära dem gå i koppel, komma på inkallning osv… Vi lär dem alltså ett bra uppförande. Utan att därför få rädda hundar!
Precis som jag lär mina barn att de inte får ta saker som inte är deras.. Inte 17 har jag lärt dem det genom att säja "om du låter bli den cykeln som inte är din så får du en fotboll istället"… Lite samma princip även om man inte ska jämföra människor och djur…
/Ingalill

Kruxet är ju att i hundarnas värld är det ingen som äger en sak, om ingen har den. Ett ben eller en leksak som ingen har för tillfället är fritt fram att ta. En korv som ingen håller i, är fritt fram.
Sen kan man lära dem att vi kan äga saker vi inte har, fast det är inte helt lätt med alla individer.
Om du ytar av din hund saker den har tagit av dig, lär du den att det är OK att ta av andra saker. Hundar följer de normer vi lever efter, så enkelt är det. En hund i en bråkig miljö, där man skriker, härjar och slåss, blir likadan. Stressnivån och aggressionsnivån vi lever efter, hänger hundarna på.
MVH Elin
Vi har definitivt inte samma synsätt och/eller erfarenheter…
min hund tar inte saker som inte är hans.. jag kan lägga korv, köttbullar eller vad som helst på golvet och han rör det inte… inte förrän jag säjer varsågod. även om det tar lång tid… ändå har jag aldrig ens tränat in det utan det började när han en enda gång som liten morrade åt katten och jag tog ifrån honom det…
han är även van att vara i härjiga, högljudda situationer med massor av barn utan att själv stressa upp.. likaså min kompis hund som dagligen lever med 5 vilda småbarn.. hon ligger och sover inomhus och leker ute.. så är de flesta hundar jag känner.
så jag håller tyvärr inte med dej.
/Ingalill

#32 Håller helt med!

#29 En hund med stort resursförsvar har det i sig redan från valp. Att träna bort det är väldigt svårt om det ens går. Att "sätta ner foten" när den är valp är rätt lönlöst mot dessa hundar. För de kommer att prova och prova igen. Och iom att man själv inte följer reglerna om vems som är vems, så kommer hunden inte lära sig av det heller.
Och rätt som det är så är den lilla valpen blivit stor och då plockar man inte ut saker ifrån munnen på hunden med stort resursförsvar.
#35 och varje gång den försöker så fortsätter man visa att det inte är okej… ger du upp så får du skylla dig själv om du får en aggressiv hund.
om du som är instruktör håller kurs och en hund inte ger upp sitt felaktiga beteende, säjer du då åt ägaren att ignorera det då? jag har iaf lärt mig genom att leva med hundar hela livet att aldrig låta hunden få som den vill vid ett felaktigt beteende…
/Ingalill

Men man ignorerar inte bort matvaktande. Man lär hunden att inte vakta genom att inte ta av den saker i onödan. Det fungerar, jag lovar!
Jag lär hellre in rätt beteende på ett trevligt sätt, än att korrigera saker, som jag kan lära in på ett annat sätt.
MVH Elin
om den vaktar och morrar så är det inte i onödan enligt mig…. att vakta mat är inte ett accepterat beteende för mig.. det var skillnad förr när de blev tillkastade lite rester och fick kämpa för att få sin mat men i dag får hundarna tillräckligt med mat av oss och har inte längre det behovet att vakta sin mat.
att "det ligger i hundens natur" är inget hållbart argument för hur primitiva var inte vi människor förr? då låg det i vår natur att vara rövare osv… tiderna utvecklas såväl för djuren som för oss människor och förutsättningarna förändras…
/Ingalill

Jo, men att vi har utvecklats är en helt annan sak. En hund är fortfarande en hund. Dun kan inte lära den mänskliga värderingar.
Min valp hade tydligen morrat idag åt min mamma. Mamma hade lagt ost tillsammans med lunchen i hennes matskål och ställt ner det. Vittra hade börjat äta då mamma bestämde sig för att ta bort lite av osten och ge det till sin valp. I det läget tycker jag att det helt Ok för Vittrra att tala om att det är hennes ost. Hon hade ju fått den.
Att bara stoppa ner händerna och stjäla mat för en hungig hund är inte OK. Vill man kunna bryta, så får man isåfall säga till, få dem att sätta sig på kommando, om det går. Sedan dit och peta, men då inte för att stjäla, utan att ge mer av något annat.
MVH Elin
varför är det en helt annan sak? visst att en hund är en hund men en människa är en människa, en katt är en katt osv… allt utvecklas och förutsätningar förändras…
min skulle aldrig morra oavsett vad han har och oavsett vem som är och pillar/tar medan han äter… han är trygg i att han får ändå…
min kompis 3-åringar tar ofta maten ur skålen för min och deras hund och matar dem med händerna istället. så ska det vara när man har husdjur.
kolla bara på hundstallet, djurpoliserna etc.. vid utvärderingen om hundarna kan omplaceras kollas matsituationen. om en hund morrar/visar tänder så omplaceras inte den hunden pga att den har fel beteende vid maten…
/Ingalill
#38 Vi formas ju av vår omgivning. En människa i en stam i Nya Guinea är knappast jämförbar med en svensk, utan denna skulle du kunna kalla primitiv. Eller låt ett barn växa upp utan knappt någon kontakt med andra människor, ett sådant barn kan inte ens lära sig använda språk efter en viss ålder.
#41 menar du att inte djuren formas av omgivningen då utan bara människor? isf är det märkligt att vi öht kan ha husdjur…
/Ingalill
#42 Nej, det är precis vad jag menar - att vi främst formas av omgivningen och inte att varken vi eller djuren utvecklats på till att gå miste av en massa instinkter och beteenden som du menar.
#43 nu hänger jag inte med riktigt…
har jag sagt att vi (människor och djur) utvecklats och gått miste om instinkter?
isf har du totalt missuppfattat… vi har utvecklats (genom bla omgivningen) så vi har inget behov av att vakta tex mat i djurens fall, eller tex röva i människans fall.
att säja att det är ok att hunden vaktar sin mat är för mej fel, för den har inget behov av att vakta då den får all mat den behöver utan att behöva slåss för den.
det är (tror jag) genom att man tillåter det som de flesta bitolyckor i hemmen sker…
jag har en bekant med en hund som får vakta sin mat och sina tuggben, hunden kom med ett ben i munnen, lade sig bakom en annan kompis barn på 1 år och när barnet rörde sig fick hon ett bett i handen…
jag vet flera såna exempel så för mig är det helt och hållet oacceptabelt att ha en hund som vaktar för en olycka kan ske på en hundradels sekund.
/Ingalill

Men nu är det inte så, säger jag igen, att jag kommer inte att bara ignorera en hund som vaktar. Jag kommer att lära hunden att den inte behöver vakta, för att den får ha saker i fred, och att jag alltid har något godare att erbjuda om jag kommer att ta något.
När hunden vet det och är trygg med mig, så kan jag glatt ta av den saker, även utan att byta om så är, för att vi har en trygg relation.
Visst förändras tiderna, men jag håller fullständigt med Eros att det är efter miljö. Visst är hundarna domesticerade, men eftersom de har resursförsvar naturligt så har de det. Sen kan du träna bort det genom att lära hunden att det är förbjudet och kommer straff om den tar saker du säger att den inte får. Hade din hund levt vilt, eller i en flock med hundar, eller hos en annan familj, hade den inte alls uppfört sig på samma vis. Hundarna har inte utvecklats så att deras naturliga beteenden försvunnit.
MVH Elin
att den får ha sina saker ifred för dig är en självklarhet.. det får min med… men det kan alltid uppstå en situation där någon annan tex ett barn kommer i närheten och du inte har full koll så kan en olycka hända.
jag har aldrig nånsin gett min hund nåt straff… det räcker att jag säjer nej, behöver inte ens höja rösten…
och han uppför sig precis likadant när vi är bortresta där han har "konkurrens" av flera hundar under några veckor…
så jag säjer som jag sagt tidigare… de hundar jag lever/levt med och känner verkar vara ovanligt smarta då som fattar kopplingen mellan ett nej och att inte röra saker, samt att de fattar att de inte behöver vakta för att de får sin mat, sitt godis ändå… och alla är de glada, lyckliga, orädda hundar.
/Ingalill

#46 Jag tror Du missförstår hur byteshandel fungerar.
Vi lär hunden genom byteshandlesträning att den inte behöver vakta. Precis som Du lär Dina hundar att det inte är tillåtet att vakta. Problemmet med Din metod är att den inte fungerar på hundar som har stort resursförsvar, det spelar ingen roll om Du gång på gång säger till Din hund från att den är valp. Den kommer bara svara upp tuffare och tuffare. Man måste ha upplevt en hund med stort resursförsvar för att förstå det.
Som instruktör om jag nu ska svara på Ditt inlägg #36. Kommer det en hundägare som inte kan ta saker ifrån sin hund så lär jag ut byteshandel. Vi ignorerar absolut inte problemmet som Du tror. Vi tränar bort det precis som Du tränar bort vaktandet. Vi gör det bara genom att istället för att korrigera hunden så bygger vi upp tilliten och förtroendet mellan ägare och hund. För det är oftas det som saknas om en hund vaktar sina saker inför människor.
jag har själv aldrig haft problem med att plocka saker från mina hundar, de skulle aldrig drömma om att morra, men så har de heller ingen anledning av att morra för de vet att de inte blir av med sakerna för gott utan kanske för stunden alt så byts det ut mot något annat minst lika bra. På så sätt kan jag plocka saker från mina hundar, jag behöver inte ha en fläskfile i fickan varje gång jag byter. Har de väl förtroende och tillit för mig så kan jag ta deras saker när jag vill. Nu har de inget resursförsvar så jag har egentligen inte behövt träna, men som några redan skrivit ovan. Hundar har all rätt att försvara sina resurser mot andra hundar/människor, det har ingenting med rangordning att göra. Det fungerar så i det vilda och så fungerar även hundarna som hålls som husdjur. Sen att långt ifrån alla försvarar sina saker beror på att de har lågt resursförsvar eller är veka.