Vad tycker ni om dessa raser?
Det är bestämt att det ska komma in en ny familjmedlem, men vilka av dessa raser passar oss.
Vi har ett barn och ett till på väg, en katt och bor i lägenhet, jag är hemma mycket pga studierna och jobbet hemifrån.
Dessa raser kom fram:
Chihuahua
Cavalier king charles spaniel
Papillon
Phalene
Vi letar efter en liten ras, helst långhåriga med inte så mycket pälsvård, aktivitetsbehov är max mellan. Träningen ska vara mest inom lydnad eller liknande.
Kan ni förslå andra raser så gärna 
Cavalier KCS. är en underbar familjehund! Jag äger ingen själv men min bild av rasen är att den är go till tusen och en suverän familjehund som älskar människor!
#1 Jag funderade mycket på just den rasen, de verkade vara som du skriver bra familjehund, inte för stor och inte för liten. 
Ska läsa lite mer om rasen, kanske blir det en sån då 
Jag tycker också cavaljer king charles spaniel. De är som de sa i tidigare inlägg en underbar familjehund.
Chihuahua och papillon har mindre tålamod och blir lätt irriterade av klåfingriga barn (de flesta småbarn tycker ju om att dra i päls t.ex)
En cavalier kcs kan man ju t.ex träna agility med oxå om man vill :)
Lycka till med ev. hundköp!
#3 Tackar, vi tänkte mycket på Chihuahua ibörjan, min son är underbar med djur (annars skulle jag inte ens tänka tanken med hund), men jag ser hur trevlig och skötsam han är med katten och han har träffat mindre hundar innan och större, större hundar skrämde honom mest
Mindre hundar accepterar han mycket bättre och då är han hur trevlig som hels med de.
Nu har jag läst lite mer om Cavalier king charles spaniel och det verkar som att alla i familjen är nu igen överens om Cavalier king charles spaniel.
Så nu börjar vårt sökande.
Jag tackar för alla svar, det hjälpte mer att ta vårt beslut.

Lycka till med hundletandet!
Har en kompis som väntar phaléne kull och ska para en annan tik i dagarna om du ändrar dej. *ler*
#4 Vad roligt att det blev en cavalier KCS!
Uppdatera oss gärna om du hittar någon goding :D
# 5 tackar, men det verkar som att hela familjen är mer överens om just Cavalier KCS. Hoppas att allt går bra med din kompis valpar och tiken.
#6 Tackar tackar, ska uppdatera om vi hittar något som passar hos oss, men riktiga sökandet har börjat och det är så spännande
Vi ska bli hundägare. *längtar*
#7 jag vet hur det känns! I januari-februari i år blev jag hundägare för första gången till en Border collie valp.
Det var nog den lyckligaste dagen i mitt liv. Och att bara sitta och leta sin hund och besökar uppfödare är det underbaraste som finns, att välja sin familjemedlemm.

Jag rekomenderar papillon då jag själv äger två sådana och har mkt kontakt med uppfödare inom rasen. Det är en härlig hund med vacker päls och utstrålning men inte så mkt pälsvård :) domär aktiva och en mkt frisk ras som lever länge. En uppfödares hund blev 19 år och behövde aldrig använda sin försäkring :) Sen kanske du redan vet men papillon och phalene är samma hund fast med olika öron, fast i mitt tycke är papillon finare ;)
På bilden är min vuxna papillon och min valp på 4 månder.
jag har en cavalier valp på 5 månader, han är helt underbar! Nu är ju kanske inte alla hundar av samma ras likadana, men han är så som jag fått för mig att en "typisk" cavalier ska vara, alltid glad, älskar alla, helt genomsnäll
Han är gärna med överallt och följer med på allt kul, som en svans
Nu rekommenderar jag typ alla som ska skaffa hund, att skaffa en cavalier, haha 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#7 Jepp, att bara leta är så roligt och kolla upp annonser och kontakta är en del av detroliga som börjar nu, sonen håller på att välja namn
Lite tidigt men det är roligt ändå, idag sa han gå och sätt dig vod datorn så att du kan hitta hunden
Visst är barn härliga.
#9 o #10 Jag tackar för svaret, jag se att de är så trevliga men nu är det bestämmt en Cavalier kommer det att bli.
#11 Kan jag få köpa honom?
Han är så söt, varifrån har du köpt honom?
#12 hihi han är en bra fotomodell
Han är tyvärr inte reggad, så han kommer väl inte från en såvärst seriös uppfödare
Det gör mig inte så mycket då jag inte ska ställa ut/avla, men jag hoppas bara att han inte blir sjuk… man får ju akta sig för sånt 
#13 Gud va han är söt, han passar verkligen som fotomodell och ser så frisk ut
Jag kommer inte heller att ställa ut eller evla, tänkte bara att om uppfödaren är i Stockholm eller i närheten på max 2 till 3timmars körning så kan det vara värt ett försök där 
Jag letar nu som en galning
och det mesta jag gör vid datorn just nu är att kolla blocket och skicka mejl, ska se om jag kan ta fram alla uppfödare inom rasen och kontakta de.
fick tip om några via blocket som verkligen verkade intressanta, jag mejlade men har inte fått svar tillbaka, förmodlingen är valparna sålda.
#14 hihi tack
Har tyvärr inga tips om några som har valpar, men du kan ju kolla cavalier sällskapets hemsida, dom brukar skriva upp dom uppfödare som har valpar. (Om du inte redan gjort det
) Lycka till med letandet! 
http://www.cavaliersallskapet.net/
Gå in där, klicka på "uppfödare" och sedan väljer du i scrollrutan vilket landskap du söker uppfödare i. De flesta uppfödare bör ha hemsidor som du kan gå in på och kika om dom har aktuella valpar.
Eller klicka på valphänvisning/ Födda kullar 
#16 o #15 STORT TACK
Kanske är det bara jag som inte kan detta men va jag försökte hitta denna sida men kunde inte, något fel måste jag ha skrivit
, Tack tack.
Ska se om jag hittar vuxna för omplasering, maken vill helst ha en som är inte en liten valp, han vet inte att varken jag eller sonen bryr oss inte om hur gammal hunden ska vara 

vad kul att det blev en cavalier.. älskar den rasen.. Jag har bestämt att det ska bli en sån någon gång men vi får väl se:)
#19 Tack tack, hoppas att du får också en när du vill ha den.
För att detta känns så rätt, när man äntligen har bestämmt sig för vilken ras.
Jag hittade en perfekt tik, men håll bara tummarna för mig att hon är kvar….*hoppas, hoppas* 
#20 Vi håller tummar, tår och tassar!

20# samma här vi håller tummar och tassar för att det går som du vill
Nä, hon var inte kvar, det ar synd.
Då börjar sökandet igen, det var en mycket trevlig uppfödare som kommer att få fler valpar senare, så kanske blir det en valp från henne. 
Vad kul att skaffa valp, det är ju en så härlig känsla när man får hem valpen. Och det är ju så roligt att kolla runt efter en valp på internet och i tidningar m.m.
Hoppas du hittar en riktigt snäll valp, som passar dej och din familj.
#23 Asch……..hoppas du hittar rätt snart! Vi är också på jakt efter den perfekta valpen för oss ;)
#23 va synd! Men lycka till i fortsättningen, du hittar säkert den perfekta valpen tillslut! 
#11 Himmel så söt :))))