Agility :)
Vilken fin pudel :) kul att ni ska träna agility, det brukar uppskattas av de flesta raser :) Lycka till!
#1 tack ´vi ska prova på en del : Agility, freestyle, och utställning sen kommer det säkert mer:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Jag vet inte hur lydnad går till :) fast det är alltid bra att ha en extra lydig hund!:) Haha!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Du kan se på youtube hur lydnad går till. Det är t.ex. apportering, inkallning, fot, stanna osv. Många tycker att det kan vara klurigt att lära hunden allt detta och det finns 4 klasser i lydnad tror jag. (Lydnadsklass I, Lydnadsklass II, Lydnadsklass III samt lydnadsklass elit.)
Men lydnad låter himmla kul alltså!

Jag ska starta med min pudel också:) iaf när hon blir tillräckligt stor nu är hon ju bara 5½ vecka:P
# 8 kul:)
Vilken "storlek" är din pudel? vilken färg?:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

9# hon är en mellanpudel, svart.. Jag har skapat en tråd för hennes valptid m.m så det är bara att läsa och titta på dom söta bilderna:)

haha, ja vita pudlar har sin charm:) Vi ska försöka att ta efter min tjej aprikosa toys eller dvärgar eftersom hon har en förälder som är aprikos och en som är svart:)
#12 okey, våran har en vit mamma och en svart pappa!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Det brukar vara en vanlig kombination säger uppfödarna:)
#14 jo det verkar vara det. Jag hittade en hemsida där det kommer att födas snart bruna mellanpudel valpar. Båda föräldrarna är bruna.
Vet inte riktigt varför man blandar vit och svart.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

15# det är för pälsens skull, Svarta pudlar(eller över huvudtaget de mörka pudlarna) har bättre päls.. ju ljusare hunden är desto svårare päls att sköta om. När man tar och blandar in svart så får man alltid svart i första ledet om en av föräldrarna har en linje med svart bakom sig och den andra inte har det. I andra ledet så kan du få fram färgen den andra föräldern hade om du sätter in en med samma färg så min pudel har en svart mamma och en aprikos pappa. Skulle vi vilja få fram aprikosa så skaffar vi fram en aprikos hane och på det sättet får vi fram aprikosa valpar.
Det är iaf vad min uppfödare sa om pudlar och färggenetik. Och anledningen till att "mörka" pudlar har bättre päls är för att svarta pudlar är jättevanligt och de röda, aprikosa och vita ex. är inte så vanliga och därför ligger pälsen inte på den viktiga listan av vad man vill att föräldrarna ska ha i temperament m.m. när man kollar efter avelshundar
#16. Jag har sett att dom svarta är dom mest vanligaste på blocket. Dom vita är inte så många utav. Så vi har tur att ha en vit vovve!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

17#nej men du kommer ha ett h*lvete med pälsen:P Det har inte jag!
Skoja bara, det beror på om din valp har ärvt sina pälsanlag ifrån det svarta viket dom brukar göra i alla fall
#18 hur kommer pälsen att bli jobbig på vilket sätt?!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

19# om pälsen är svårhanterlig så är den sträv och om du torkar hunden efter bad så tar det mycket längre tid för den att torka både med fön och handduk, sen kan pälsen även gå sönder rätt lätt och den kan bli svårare att sköta överhuvudtaget klippningen m.m. men om han nu har en svart förälder(eller någon svart pudel i sina linjer) så behöver du nog inte oroa dej särskillt mycket då han har antagligen ärvt pälsen ifrån den svarta delen..
jo han har svarta gener!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

heheh se där:) Då ska det inte vara några problem men om den är väldans jobbigt så vet du varför och då behövdes det mer svart:P
okey håller på att kolla runt lite på nätet. Ska ta mig en närmare titt till helgen. Det verkar som om han har hela tiden i ledet en svart och ibland två svarta långt bak .( alltså vid varje parning) …
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

okey, men då borde det vara lungt
jo fast långt långt bak igår så såg jag två vita paraningar alltså det är typ mormors mor eller nått sånt väldigt långt bak.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Finns flera duktiga pudlar inom agilityn!
Så kör på bara!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
GUD VAD ROLIGT! #27!
Vad betyder hopp på agility? :) finns det höjdhopp grenar?:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

28# hoppklass, det är bara hopphinder och tunlar på banorna då(av dem som jag har sett)

Min kattuppfödare har pudlar som hon kör agility med.
De har tävlat rätt så högt och hennes gammle sambo har även varit med i SM för ett antal år sedan med sin pudel.
Så självklart ska du testa det med din snygge vovve!

I hoppklass ingår alla hinder utom A-hinder, gungan och balansbommen. I agilityklass ingår alla. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#31 - tack för din kommentar. Innan vi ska anmäla oss till en kurs i agility blir det en lydnas kurs innan tror jag. han är ju som sagt 11 månader fast vi köpte han när han var 10 från hans uppfödare! Dels så är det här min första hund och det vore ju bra om man fick lära sig lite knep - innan man ska vara bland andra hundar och dels när han ska vara lös.
Igår tränade vi lite lätt hemma agility och slalomen gick super! (Y). Vad är det högsta man kan hoppa på tävling? Min hund är 61.5 cm, max är 62 för pudel. Dock så undrar jag om han passar någon klass.
( På bilden är han lerig på benen - roligt att vara i skogen! - med en vit hund)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se