Hundvakt, vad tänka på?
Hej, jag ska vara hundvakt åt en bekants hund i 2 dagar i sommar men jag har aldrig haft en hund.
Hunden är en blandras (lika stor som en golden retriver) och är snart 1 år. jag har lite frågor, när jag frågade ägaren svarade han inte direkt och jag undrar om jag kanske kan få några svar här?
1. Hur många ggr om dagen ska man gå ut med den?
2. Hur långa ska promenaderna vara?
Jag vill att den lilla killen ska ha det bra hos mig =)
Jag bor i en etta ifall det påverkar längden på promenaderna (eftersom det inte är så stor yta hemma!)
Är den rumren? Om det är det så ska du gå ut helst 3-4 grr per dag. Men funkar nog med 2-3 grr också om du går dem lite längre. En klockar 6-7 på morgonen (kanske 20-30 min) Sen en gång till på för middagen(kanske 1-2 tim) sen på eftermiddagen (2-3 tim) Sen på kvällen kan du väll gå en promenad på 2--2½ timme) och då släppa lös den i en rasgård eller något… Du ska ju också aktivera den, som agility, sök eller något :) Leka med den och ja.. Det är inte så svårt ;)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

okej tack så mycket för svaret! =) Den är rumsren och jag kommer vara ledig så vi kommer ha mycket tid på oss att leka!

Det bästa vore ju om ägaren till hunden säger det för det beror ju mycket på vad den är van vid.
Tänk på att inte gå långa promenader när det är varmt ute. Utan spara då hellre långisarna till morgonen/kvällen.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
2# Okej ;) Önskar jag vore du ( vill också passa en hund!!) Dock har jag haft 6 hundar och har en granne som har jämthundsuppfödning (ca 6 hundar och en valp just nu) Och för några veckor sen hade han 10 valpar <33 Men har varit hundvakt ett par grr också och det är såå roligt.. Men sorligt när den far ): Iallafall, har du någon aning om vilka raser den har inblandat i sig? Och har du något annat djur? ;)
3# Jo det var det jag glömde säga, att om det är varmt ska du bara gå sakta promenader och korta och då ta extra långa promenader när det är kallare. Ni kan också promenera/åka till en strand och bada.
#1: Så du går ut med din hund 30 min + 120 + 180 + 150 = 480 = 8 timmar per dag? Bara nyfiken!
En hund skulle säkert uppskatta prommenader 8 timmar om dagen, men om man ska vara lite realistisk - när skulle du då ha tid att göra någonting annat över huvud taget? Självklart ska man prommenera hunden, men samtidigt måste man ha tid med annat också. Allt är inte bara prommenader!
#0: Tänk på att mental aktivering tröttar ut mer än prommenader. Prommenaderna är jätteviktiga men det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att mentalt stimmulera din hund på olika sätt!
Med min egen hund (en mellanpudel), om man ser till prommenader, brukar en ganska vanlig dag se ut:
Morgonprommenad (ca kl 10) - ca 30 minuter - 1 timme.
Eftermiddagsprommis (ca runt kl 14-15) - ca 30 min - 1 timme
Kvällsprommis (ca 18 - 19) ca 1 - 2 timmar
Kvällskiss (ca 23) ca 30 min.
Ungefär 2 gånger i veckan, alltså var 3e dag ungefär, ser det lite annorlunda ut och vi gör utflykter eller går och badar eller tar en lååååång prommenad eller leker i hundgården eller sådär, och då blir det ju många fler timmar. Sen stimulerar jag min hund mentalt, vilket gör honom trött.
Alltså prommenerar jag mellan 2,5h - 4,5h om dagen vanligtvis, lite extra några gånger i veckan, och så mental stimulans. Regnar det eller vi av annan anledning inte kan vara ute lika mycket blir det kortare prommenader och mer mental stimulans inne.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

3# okej tack, det ska jag tänka på om det är varmt =)
4#Gud vad mysigt med 10 valpar! Hen har golden retriver i sig men mer vet jag tyvärr inte =)
Jo jag har en katt men hon kommer vara på landet med min sambo =)
5# kan du ge exempel på mental aktivering? är väldigt ny på det här =P
#7: Låt hunden jobba med huvudet, lär den nya trick, har du kluriga hund..spel(?), alltså typ pussel som hundarna ska läsa (finns på djuraffär). Eller låt hunden jobba med nosen, typ söka efter godisbitar eller lär hunden att hitta dig när du går och gömmer dig :) Du kommer säkert på något bra!

aha okej då förstår jag! det kommer bli jättekul, tack för all hjälp! 
6# Nej det bror på , vissa dagar det, vissa mindre. Sen aktiverar jag den någon timme(några) Och leker m.m, Mitt liv består bara av hundar så jag bryr mig inte om jag inte hinner med någor annat.
Det blir ju kortare på skoldagar.

#10 Men du hade väl ingen hund?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Nej men jag har haft 6 st, bara varit utan hund i ca 4 månader. Och grannen har jämthundsuppfödning så!
#11: Ja, precis. Jag menar dagar i skolan. 8 timmar sömn, 8 timmar jobb/skola och 8 timmar vardag. Om du då promenerar 8 timmar hinner du alltså inte äta eller någonting annat. Om du inte är vaken hela nätterna förstås ;)
Äter på 5 min xD Är uppe till 11 på skoldagar(ibland mer eller mindre) Men nu tänkte jag eftersom det var på sommarlovet så lägger man sig ju typ 1-3 på natten ungefär så då hinner man ju mer med.