Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1522 ggr
[helenal]
0

Hugo är åksjul!!tips`?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag visste redan inna att hugo va åksjuk, ha rni tips hur man kan göra? Idag när husse tog me han till mataffären satt han i en box och han spydde i den…Imorn ska han följa me husse till hans föräldrars hus som ligger på landet och han ska åka bil. Jag har lagt två filtar i boxen so jag får tvätta om han spyr,men det blir jobbigt för längden!!

Bonnie_lee
0

det finns åksjuketabletter som vetrinären skriver ut, själv har jag ingen erfarenhet av dem, men du kan ju alltid höra med vet om det.

Söt han e ;)

[helenal]
0

okej tack så mycket. det finns inte receptfritt då?

[helenal]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bebis

Kristina-
0

Träna honom och åk korta sträckor  i början, och ge honom ingen mat nära inpå åkturen. Så har jag gjort med åksjuka hundar, och deras åksjuka har gått över efter ett tag. Lycka Till !

Karmatarerskanise
0

Real gav mig ett rätt bra tips: 

"hum.. de där lät ju inte precis kul. Det enda jag vet är att man kan sätta sig i baksättet med honom och bara vara som vanligt.. läsa en bok eller något (bilen ska stå still)

Sen trappar man upp det.. du får vänta tills han lägger sig för att sova. Sen kan man sätta på motorn och bete dig som om inget hade hänt… bara forts. göra det du gör.. och om han blir stressad så klappa honom lite lungt.. Jaga inte upp honom genom att "pjåka" med honom för mycket.. för då förstår han säkert att de är nått.. som sagt bete dig som ingenting..

Sen kan man börja åka en liten bit bara.. och längre och längre.. sen som sagt kan du ju stanna på nått roligt ställa. Så att han vet att han kommer någonstans bra."

Real
0

hehe.. jaa Hera hur gick det med det föresten? Vart det bättre?

[helenal]
0

okej tack,. ska be husse h honom i knät imorgon så han känner ig tryggare

SaraC
0

Många valpar/yngre hundar brukar ha lätt för att bli åksjuka. Är nog en vanesak för de mesta, så gör som de ovanför säger och träna så blir det nog att gå över. För en del hundar kan det (precis som för oss människor) också underlätta att se ut genom fönstret, har jag märkt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mymlan
0

Jag gav Laikka Nozinan mot hennes åksjuka, fungerade bra men den är receptbelagd. (R.I.P)

Popsie jag har hon spyr i en bil bara den står still med motorn avslagen så inom 5 min har hon spytt. Hon klarar inte ens av att åka buss eller tåg/tunnelbana. Även hon får nu Nozinan då vi ska iväg och måste ta med hundarna.

Värme att ha för varmt kan oxå göra de mår illa i en bil.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Karmatarerskanise
0

Vår hund är ju inte åksjuk, utan rädd.

Real: Vi har inte testat ännu, då bilen varit på lagning :)

Real
0

hehe.. okej, då är det ju inte det lättaste. Ni får pröva medesamma när den är lagad då.. se om det funkar bra. =)

Jag har märkt också att ecko gärna vill se ut genom fönstret.. så det stämmer nog endel. Han tycker det är jätte kul.. jag skulle aldrig sätta honom i en liten bur i bilen. Då tror jag lätt det kan bli jobbigt för dom.

-mmk-
0

våran ena vovve är åksjuk .. och hon blir bara bättre och bättre för varje biltur vi åker.. hon  ar alltid förknippat bilen med spyor och så .. och det är ju inte kul ..

vi skulle åka till en utställning i Mjölby och vi bor i Sthlm så det var en bit att åka men en åksjuk hund skulle det ta ännulängre tid,, men mamma fick tabletter utskriva av en vet och innan vi åkte så köpte mamma en lite transportbur med massa gosiga filtar i .. och ställde den i mitten i baksätet ..

dom som är åksjuka ska ha det så "trångt" som möjligt.. dom ska ha massa filtar och mysa med och så ska det vara som e liten koja fördet .. och det är som stadigasat i bilens baksäte i mitten .. och hon sov hela vägen dit..förutom när vi stannade och åt för så luktade de ju såå gott :D

Sandra
0

Mina föräldrars hund va också åksjuk som valp. Det märkte vi inte i början dock. Då högg hon bara efter mig o min syster som satt på var sida om henne i baksätet.
Vi åkte till gotland på bilresa några veckor efter att vi fått hem henne. Då märkte vi att hon va åksjuk. Så vi gav henne ingen mat innan åktur. Och så satt hon fram i mammas knä, och fick se ut. Tänk på att om hunden vill se ut, försök få den att titta ut framåt. Tittar man ut åt sidan när man är åksjuk så kan man inte fokusera blicken på nåt o mår ännu sämre. Visserligen är det ju inte lätt att få hunden att fokusera på nåt framåt om det är oligare vid sidan av bilen. Men ändå =)

Nu älskar hon att åka bil! Varje gång man ska gå ut med henne så vill hon in i bilen =) Blir alldeles överlycklig när hon får sätta sig i bilen o gnyr som en gris.

lisette
0

hugin var åksjuk när han var liten. fick åksjuketabletter som vi människor äter, det funkar precis lika bra! de fick han två gånger sedan hade han vant sig vid att åka bil o mådde inte dåligt mer.

[helenal]
0

hej! jag ringde vet och frågade. helst skulle man inte ta åksjuktabletter för man typ "drogade" dem då… bäst att träna lite varje dag och berömma dem.

DianaK
0

Hej helenal!

Prova med DAP finns hos veterinärerna. 

**D.A.P. Spray användningsområden
**- Bilturer och andra transporter
- Åksjuka
- Tillvänjning till nya miljöer
- Veterinärbesök
- Inläggning på djurklinik
- Ovanliga och oförutsägbara situationer

Mvh/DianaK

DianaK
0

Min mammas hund blir kanon dålig när dom ska åka bil, jag rekomenderade DAP och det fungerar.Man sprayar lite i bilen innan man skall ut och åka, så slipper man ge en massa mediciner till vovven.Prova!

Lycka till med vovven och bilåkningen.

//DianaK