Envis eller Trotsig?
Hej!
Jag har en Sheltievalp på 6 månader som antingen är väldigt envis eller trotsig, möjligen både och.. Han ger sig aldrig med att gå in i badrummet för att plocka kattbajs och grus.. Han smyger även in i köket när jag inte märker det.. Jag har inte velat ha honom där just för att när han va icke rumsren så gjorde han sina behov därinne.. Men nu är han ju rumsren så kanske jag borde låta honom va därinne, vet inte vad ni tycker..
Går det att lära honom att inte gå in i badrummet för att inte sno något från kattlådan, inte va därinne överhuvudtaget?

haspa upp dörren så pass så katterna kommer in men inte hunden?
Vill du inte ha in honom i köket så sätt ett kompstgaller för dörrhålet.
Jo jag får försöka ha dörren så lite öppen som möjligt.. Risken är att katten inte kommer in då min katt är lite större än vad min lille valp är..
Låter väl mest som att han bara inte kan motstå en delikatess som kattbajs!
Har du inte redan kattlåda med lock och lucka så testa det.
I köket smyger han säkert in av nyfikenhet eller för att han vill vara med er (om han smyger in när ni är där). Är det okej att han är i köket nu så låt honom, tycker du det inte så är ju kompostgaller bra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Nä han verkar va förälskad i det eller så nöjer han sig inte med att bara få maten jag ger honom.. Jag har kattlåda med lock, luckan är inte där pga att min katt inte vill gå in då, men det blir lätt för min lille att nå kattbajset ändå eftersom han är så liten..

Vänd kattlådan så ingången är i hörnan. Visa katten var ingången är. Löst =)
#4 Det är inget konstigt, skulle nästan våga påstå att fler hundar gillar att äta kattbajs än de som inte gör det. Knepigt när hunden och katten är i samma storlek, annars kan man ju göra ett hål i toalettdörren/sätta dit en kattlucka. Kan du placera kattlådan någonstans så att hunden inte kommer åt den? Till exempel ovanpå något så katterna kan hoppa upp men inte hunden.
Jag ska försöka komma på något bra.. Tyvärr är ju mitt badrum litet och badkaret täcker nästan hela ena sidan och även toastolen och handfat på andra sidan, så mitten är mest utrymme det lilla jag har.. Men det löser sig nog..

Jag har ett kompostgaller som jag klippt sönder in till toaletten.
Alltså det är bara ungefär 20 cm högt så katterna kan hoppa över det men inte hundarna. (Whippeten kan men hon är för snäll (dum??) för att göra det)
Man får bara lyfta lite extra på fötterna själv när man går in där.
Hur klipper man sönder det? :-/

Jag hörde att en ställde ner kattlådan i badkaret så att inte deras hund skulle vara där. Kattsand kan vara direkt livsfarligt för en hund då det klumpar och fastnar i tarmarna.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Ja det skulle jag ju kunna göra, men då måste min katt vilja hoppa ner i badkaret till lådan.

#11 Du får helt enkelt lära den det. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Ja jag får väl så enkelt göra det

Tänk bara på att det inte är bra att skölja ner kattsanden om du sätter lådan i badkaret.
Måste du ha lådan i badrummet?
I alla lägenheter jag haft så har jag inte haft plats i badrummet utan har haft den i hallen istället.
Nä det va så jag tänkte egentligen.. I min förförra lägenhet hade jag kattlådan i vardagsrummet, bodde i en 1:a då och det funkade bra utan att det luktade illa.. Men hallen.. Då kommer han åt lådan mkt lättare.. Så det bästa är att ha den i badrummet..

Vi har inte katt men när det gäller ställen där jag inte vill att hunden ska vara på vill jag lära honom det. Skulle jag använda galler hela tiden skulle han inte lära sig utan jag hindrar honom bara. Men om man inte hinner att lära in det på en gång då är väl galler att rekomendera för att han inte skall komma åt för stunden.
Det är ju givetvis olika om hur man vill göra, lära in eller att mota hunden. Men så gör jag i alla fall. Kan förstå att det är svårt med just kattbajs och att det behövs längre tid att lära in att han inte får äta av det
Lycka till!
Ja det är till att vara envis och konsekvent, vilket inte bara är så lätt..
#16 Det är väldigt, väldigt svårt att lära av ett sådant beteende skulle jag våga påstå. Är man envis och ihärdig går det säkert att lära hunden att inte gå in och äta kattbajset när man är hemma, men risken är ganska överväldigande att den då passar på att göra det när den är ensam.