Inte binda hunden utanför affären?
Varför ska/bör man inte binda hunden utanför affäran?
Det enda jag kan komma på är att dolk snor "valpar" och säljer dom på blocket å liknande eller att dom snor "kamp hundar" för fight (USA)
Men mer, vaför bör man inte göra det? Även om man bara ska in snabbt?
PS: Vi binder våra hundar.
Vi har bara haft 1 "problem", en liten Chihuahua korsning som kom ur halsbandet och kom fram å hälsade på oss när jag höll på att binda upp min hund ;) (dåligt av ägaren att inte ha ett "riktigt" halsband :S)
Vi bor dock i en liten stad så hundfolk känner lätt igen andras hundar och folk märker lätt här om någon annan än ägaren hämtar en hund vid affären eller är ute å går med hunden.

Tja, egentligen att hundar stjäls är skäl nog att Inte binda sin hund utanför!
Gud vet vart dom hamnar eller används till. Finns sjuka människor som kan använda hundar som bete för kamphundar, som ormföda(mindre raser), tidelag eller annat sjukt där djuret far illa.
Men också dels för att många, främst barn, går fram till en bunden hund som i sin tur kan känna sig träng och agera därefter.
Du som ägare har ALLTID strikt hundägaransvar och står således för allt din hund gör, även om "det inte var ditt fel".
Finns också människor som gärna i "förbifarten" vill/kan göra illa din hund, sparka till den, slå den och/eller kasta saker på den eller rent av ger den något att äta.
Vilket inte heller är så bra, finns hundar som är allergiska, ngn kanske ger tillagat F-ben, eller ngt gift.
Vissa hundägare släpper fram sina egna hundar till uppbundna hundar och det är inte heller så värst bra. Riskt för slagsmål, parning eller sjukdomar.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Oj ja det var många bra argument :O
Men måste man inte vara på väldigt "fel" ställe för att sånt som sparka/slå/kasta ska hända utan folk regerar?
Men är det inte lika faligt att ha den då även ensam på gården? Asså om man tex är inne eller på baksidan och hunde på framsidan osv?
Får då kan ju folk ge hunden saker att äta och kasta saker på den osv.
Hundar stjäls även för att användas till "träningsbyte" för kamphundar… Vet att det var ganska vanligt för nåt år sen att döda, sargade hundar hittades runt om i sverige:(
Även om man bor på liten ort där alla känner alla så stjäls det hundar när stöldligor åker runt och plockar upp hundar utanför affärer och i obevakade trädgårdar… Det var tom en i yngre tonåren som blev bestulen på sin hund när han var ute på promenad och en bil stannade och slet åt sig hunden.. Har för mig att det var i skåne nånstans, så hundarna är egentligen inte säkra nån stans…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det är tyvärr inte många människor som vågar ingripa om något händer, så det ska man absolut inte räkna med!
Det spelar ingen roll var du befinner dig för idioter finns överallt.
Hm, men som #3 skriver är det ju farligt var man än är. Enda sättet att vara säker på att ingen tar ens hund är ju om den är jätte aggresiv mot alla människor utom ägaren.
Så hur gör man då för att ha hunden säker? Man kan inte binda den, inte ha den ensam ute på gården och kanske inte ens gå en promenad med det :S
Måste ju nästan kedja fast hunden vid vristen på ägaren.
Hur gör ni för att ha era hundar så säkra som möjligt då?
Går det ens att ha sin hund säker?
#5 tyvärr så går det nog inte att göra sin hund säker… ingenting är säkert nu för tiden men för det kan man inte sluta leva utan får göra sitt bästa för att minimera riskerna. dagens samhälle har barkat rakt åt hel*ete tyvärr:(
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag tycker det borde finnas hundstall vid affärer. Där man kan få ha sin hund medans man handlar. Så finns det även personal som håller ställningar där.
På det viset slipper man ju ha den i bilen, hemma eller otryggt utanför affärer.
Fast till frågan. Jag skulle aldrig lämna mina hundar utanför affären. Jag har ingen koll på vad de gör eller vad andra gör. Det är tillräckligt tycker jag. Jag vill ha full uppsikt på mina hundar, jag har ansvar för dem.
Inte lämnar man sina barn utanför affären heller, det är ungefär samma sak.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag lämnar aldrig Aramis utan affären ensam, litar inte på folk tillräckligt myckte för att känna mig säker på att ingen snor/gör något elakt mot honom och dessutom vill jag inte att någon ska få för sig att gå fram och hälsa hur som helst när jag inte är i närheten, råkar något gå fel så är det jag och Aramis som får ta smällen sen och det är inte värt risken i mina ögon.
Jag lamnar aldrig Eddie utanfor. Det racker med nagot sa simpelt att det kommer en los hund som attackerar henne och da kan hon bli allvarligt skadad. Hon kan bli skadad… nagon kan gora illa henne…
Sen ar hon ju saklart snall och sa, men jag vet anda inte hur hon skulle reagera i en pressad situation om t.ex. ett barn gick pa henne. Om hon skulle morra/markera i forsvar skulle vi bada kunna raka illa ut. Hade en kompis vars hund fick avlivas for att den bet en unge som retade och slog henne utanfor en affar.
Det skulle aldrig falla mig in att lämna en hund ensam bunden utanför affären. Man utsätter hunden för en enorm risk, dels stöld, men även andra hundar, barn, sjuka människor osv.
Givetvis kan man aldrig ha 100 % säkerhet, men en bra regel är väl för sjutton att alltid ha uppsikt över sin hund??? Ska man till affären lämnar man hunden hemma eller med någon, går man på promenad låter man inte hunden springa utom synhåll, man låter den inte vara ensam ute osv…

För många år sedan så var det en kvinna som band fast sin lille cockerspaniel utanför affären. Då hon kom ut så ser hon 2 små barn som sätter sig på hunden, drar den i ören osv. Medans mamman till barnen bara står där och ler.
Sen dess så har jag aldrig ens vågat att tänka tanken.
Det finns ju människor för allt!