Bulldog
Jag skulle vilja ha lite info ang den engelska och den franska bulldogen.
Hur är den som ras, lungn, livlig?
Brukar den gå ihop bra med andra djur(har katt och kanin)?
Är det en lämplig första hund?
Tycker den om långa promenader(en timmes med mycket spring)?
Kan man tävla lite lätt agility med den?
kissmekate.blogg.se

Jag kan berätta lite om min uppfattning av den engelska, jobbade med en som har kennel.
Hur är den som ras, lungn, livlig?
Hans hundar är väldigt lugna och enormt snälla, men har STORA problem med luftvägarna. De måste tvättas och torkas vid svansen om den är tät, även tvättas, torkas och smörjas noga i rynkorna.
Brukar den gå ihop bra med andra djur(har katt och kanin)?
De går bra med andra djur, men det är ju såklart något som man måste träna på.
Är det en lämplig första hund?
Ja om man är insatt i rasen.
Tycker den om långa promenader(en timmes med mycket spring)?
Promenader och springa i sin egen takt. Men inte ut och springa milen under tvång är min uppfattning efter att umgåts med hana hundar.
Kan man tävla lite lätt agility med den?
Jag tycker inte det, det finns andra aktiviteter som är mer passande!
Kolla rasklubbens hemsida, brukar stå allt man behöver veta =)
när det gäller den engelska så är den ofta väldigt envis och tror att den kan vara lite svår som förstahund om man inte alls har någon hundvana ..
den franska är nog bättre som första hund, och så som jag läst mig till är den franska även en aning sundare, dock har den också lite problem men tänkt på att inte köpa en oreggad fralle.. det finns det gott om ute på marknaden, men dem kan ofta ha några dåla sjukdommar som inte "uppfödaren" vill visa och har ju ingen stamtavla så dem ansen som blandras..
har även smugglats in franska bulldogar via öresundsbron som sedan sålds.. så var försiktig :P
dem är söta iaf :P
Känner en som heter Luna (fransk) blev så himla kär när jag träffade den!
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Just nu finns det mycket bedragare på blocket angående fransk bulldog. Så vänd dig till kennlar. Ville bara varna! Det är väldigt mycket just nu för fransk bulldog är så populärt!

Kommer givetvis endast köpa en med stamtavla och regestredad i skk.
Känns dumt att lägga ut 15:000-20:000 kr för en som inte är regestrerad och kommer räknas som blandras…
kissmekate.blogg.se

Rätt val, man ska stödja den seriösa aveln

Japp det tycker jag med.
Ser i vissa annonser står det " Saknar stamtavla men är 100% renrasiga"- Varför har de då ingen stamtavla om de är renrasiga kan man ju fråga sig??!!
kissmekate.blogg.se
#7 För att de inte är renrasiga eller för att de inte kunnat reggas på grund av att föräldradjuren är för dåliga - i de flesta fall.
Det låter som att du är klok nog att göra ett bra val av hund och ras, lycka till med hundköpet!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 Jag har fått samma intryck.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.