Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1368 ggr
emmeb
0

Bortskänkes

I veckan gjorde vi ett pricktest på min bebba och hon visade sig vara allergiskt mot de kvalster som finns i torrfodret samt mögelsvamp. Bebban har nu fått byta till Klass färskfoder då mer eller mindre alla torrfoder innehåller dessa kvalster.

Jag har nu några torrfodersäckar som bara står och blir gamla om ingen vill ha dem.

Purina ProPlan Puppy Large Athletic ~3,4 kg.

Eukanuba Puppy&Junior Large (25+kg) ~2 kg.

En liten plastpåse med Orijen Puppy ~800g.

Alla påsar är öppnade men absolut inte dåliga. De kommer dock bli dåliga och slängas om ingen vill ha dem.

Bortskänkes mot att "köparen" betalar frakt.

J-Parnebo
0

vart bor du? :P

emmeb
0

Kramfors kommun.

Bokskogens
0

Om ingen nappar så kanske du kan skänka dem till något djurhem?

emmeb
0

Allt är redan borta. :)

SundblomMaria
0

Jag slängde torrfodret i frysen, så dör kvalstrena.

Kvalster finns överallt, vad är det för kvalster sort/sorter din hund är allergisk mot?

emmeb
0

Hon är allergisk mot lagringskvalster, alltså de kvalster som växer till sig i fodersäckar då de får stå öppnade i rumstemperatur. Det är därför vi inte kan ge henne det foder som finns i dessa säckar då de stått öppnade och kvalstren alltså förmodligen hunnit växa till sig i mängd.

Det går att frysa torrfodret så att kvalstren dör, ja. MEN iom att kvalstren redan finns där i den mängd som krävs för att hon ska reagera så hjälper inte frysningen - de döda kvalsterkropparna ligger ändå kvar i fodret och gör henne dålig.

Som godis får hon dock Orijen - jag köper det i minipåsar - öppnar dem och häller dem i en plastbytta och sedan bums in i frysen så tar jag bara fram det hon ska få. Iom att jag då slänger i kulorna i frysen sekunder efter att påsen öppnats så hinner kvalstren de aldrig växa till sig i antal.

SundblomMaria
0

Hmm se där, jobbigt, men ändå tur i oturen om det bara är sådana kvalster hon reagerar på. Vart brukar mögelsvamp finnas? Bara nyfiken, haft en allergisk hund och det är ingen lek, han var kvalster allergisk, 4 eller 5 olika sorters kvalster.

Zebben
0

Har en bekant med samma problem. Hon kör ändå torrfoder, men hon har delat upp en hel fodersäck i portionspåsar som hon lägger i frysen. På så sätt kan hon ta fram en portion från frysen åt gången.

Hon köpte 1- liter påsar och dessa återanvände hon hela tiden, så det inte blev så dyrt med småpåsar.

Ett pyssel, men det funkade.

emmeb
0

Jo veterinären tyckte först att jag skulle låta henne gå kvar på Orijen med frysa allt så snart säcken öppnas. Det kändes dock lättare med ett färskfoder på något sätt. Just nu är allt jag vill att vovvsans besvär ska försvinna, då hon repat sig kan man ju börja "mixtra" med foder igen, nu då vi vet vad allt berodde på. Nu vill jag bara att hon ska få "läka".

Mögelsvampar finns i luften både ute och inne. Mitt på sommaren är värsta tiden för mögelsvampar då de växer bäst i varm och fuktig miljö.

Sedan vi bytte till Klass samt började med Omega-3 tillskott har hennes kliande minskat markant. I morgon ska vi börja behandlingen mot hennes öroninflammation (här kommer alla olyckor på en gång) så snart bör hennes besvär med öronen också försvinna.