Fråga om djurskyddslagen
Hej,
Idag påstod en granne att det står i djurskyddslagen att jag inte får ha lös hunden i borstadsområdet, dvs vad han specifikt menade var på innergården i det U-hus jag bor i. Vet inte om detta stämmer, eller om detta är ett påstående han säger bara för att jag ska hålla våran unghund kopplad så den inte jagar hans katter som den endå bara vill hälsa på.
Hur är det med detta egentligen?
Jag tror det är olika för kommun till kommun.. Ring och fråga vettja!
Lycka till, och du! Du har en jätte söt hund !
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Inne i stan här råder strikt koppeltvång.
Här inom vårt bostadsområde har styrelsen beslutat att hundar och katter ska hållas kopplade för allas trevnad.

Det är olika från kommun till kommun. Men råder det koppeltvång för hund så gäller det även katt. Han ska ha sina katter under kontroll och uppsikt och Du ska ha Din hund under kontroll = inte springandes efter hans katter även om det så är för att hälsa.

I senaste numret av Hundsport så skriver Anders Hallgren om *Vad är hundförbud och Koppeltvång*….en bra artikel.

Djurskyddslagen har ingenting med koppeltvång att göra, den handhar bara sådant som har med djurens välmående att göra. Det som rör handhavande av hund står i jaktstadgan och i den lokala ordningsstadgan.

#4 Läste också den, verkligen jättebra!
Åter till din fråga. Jag reagerade på det där med katterna. Har man inte hunden under sådan lydnad att den inte jagar katter ska den ha koppel på anser jag. Det är så onödigt om det skulle hända något, även om din hund menar väl så kanske inte katten gör det. Men tycker också att ägaren till katterna bör hålla koll på sina katter också. Men att din hund ska faktiskt inte jaga katterna hur som helst. Det är DITT ansvar.
Men hör med din kommun hur det är där så du vet ändå.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Ja, det dar hande mig for nagon vecka sedan… Jag hjalpte en man som letade efter sin katt, och nar jag precis pekat ut vart jag sag katten vander han sig om och fraser; "och forresten sa ska man ha hundar i koppel, inte lata dem springa losa!" …ursakta? Vem hade kontroll over sitt husdjur? 
Hej, som sagt är det olika från kommun till kommun. Men jag tror även att bostadsbolaget kan ha egna regler? Här sitter det en skylt om att "hundar inte få vistas lösa eller förorena inom bostadområdet". (Borde sitta en om katter med, inte trevligt när de använder sandlådan som toa inte.)

#7 Ja, det är tröttsamt. Kattägarna är på oss hundägare om att vi ska koppla våra djur. Men deras löper fritt. Vi har en jättemycket katter som springer omkring i vårt område och det tycker jag är otroligt irriterande. En av dem går dessutom på hundar om den ser någon. Och jag anser inte det vara ok att en katt ska vara "aggressiv" och springa lös ute lika lite som jag anser att en hund ska göra det.
Själv gillar jag katter också, men under kontroll. Enda gången jag anser man ska kunna ha katter lösa är på gårdar och stall. Tyvärr. För även katter behöver få springa av sig och få utlopp för sina behov, liksom våra hundar.
Vi har en katt som brukar vara och hälsa på här och slåss med våra katter. Min katt har ofta kommit in och blött jätte mycket. viserligen backar hon ju inte för nått nästan. men då skrämmde vi iväg den med våran hund bara så att den skulle veta att den inte behöver komma hit. Sånt ska man ju inte göra aso skicka hunden på en katt men vi var ju tvunga. Varför ska katter få springa lösa och inte hundar ? varför ska renar få springa lösa och inte kossor ? eller annan boskap ?
Jag tycker att det borde tas hardare tag emot katter som springer losa. Jag haller med om att pa gardar och stall sa kan de fa springa losa, men det kan ju hundar ocksa gora.
Har sjalv blivit attackerad av en katt utomhus, helt oprovocerat. Hade det varit en hund hade det blivit ramaskri, sarskilt da bade jag och min hund blev rivna… Kattagaren bodde nagra hus bort men brydde sig inte ett dugg.
Det intressanta är att det inte finns några skyltar här om att hundar måste vara kopplade på innergården… och en skylt om rastning sitter malplacerad och är nedklottrad så den knappt syns.
Om man inte kan ha sin hund lös någonstans, hur ska man då kunna lära den att komma när man kallar? …speciellt om det behövs avstånd, för det är det man tränar och inte de få meter man har i lägenheten. Här på innergården är där ju knappt annars någon annan hund, rätt så trafiksäkert också.

#12 Det där är en bra fråga. Men man kan träna ute dom metrarna med koppel. Du kan köpa spårlina för att få ännu mera space för hunden att röra sig, men den är ändå kopplad. Såklart måste man ju kunna träna upp inkallningar. Det är inget som säger att man inte kan träna kontakt och inkallning ute med koppel. Det försöker jag göra med mitt bustroll på 16mån som är mer vild än tam just nu 
Ha en bra dag!

*12…..Man får köpa en spårlina 15 meter så har du kontrollen och kan träna din hund. Vi har ju inte bara problemet med katter visa hundar utan det finns ju folk som är väldigt hundrädda och som inte vill möta en lös hund….
Dom här som låter sina hundar springa lösa hur som i bostadsområden, förstör ju för andra hundägare.
Anser att katter är precis lika stort problem i ett bostadsområde som en hund (om inte större)

#12 Förresten, den där skylten gäller för dig, oavsett om den är klottrad på eller inte 
Ha en bra dag!
#15 vet det, men alla rastar sina hundar där… sen vid huset bredvid mot en helt annan gata finns det en som klagar för att man går med hunden där, men det är inte skyltat alls på det partiet. Det skumma är placeringen av skylten, för man ser den endast om man är inne på min gata och inte på den gatan som gräsplätten är.

#16 Hahaha! Det låter ju inte så smart då.
Jobbigt det där med folk som ska hitta saker på att klaga hela tiden… 
Ha en bra dag!
#17 Bara för att en hund kissa 1-1,5m från ens ballkong så påstår de att det luktar in i lägenheten.

*18……Jadu, det finns folk till allt så är det *skrattar* jisses 

#18 Aaah, och jag har fått en rejäl utskällning när Pippi bara var liten och skulle rasta henne på gräsplätten rakt fram från vårat hus (bor i villa). Men han som bor bredvid gräsplätten sa att det är äckligt när jag rastar mina hundar där… Dessutom är det inte hans tomt, det är allmänning, han påstog att det är äckligt ändå eftersom det är han som sköter om gräset där… Jo visst tjena, oj så välklippt det är just nu…
Aja, nu håller sig ju båda hundarna tills man kommer till skogen. Så behöver inte springa rakt över bara nu. 
Ha en bra dag!

Jag tycker INTE om att folk släpper sina hundar lösa vid bostadsområden som vi bor det är lägenheter och en gräsgård med lekparker i, här släpper 2 sina hundar en rottis o en shäffer dessa lyssnar inte heller så bra på sina ägare utan springer hejvillt hit o dit. Jag kan då inte gå ut med våran hund eftersom de skulle till 99% säkerhet komma som kanonklulor till vår hund därmed inte alls bra. Jag ska ta o prata med ena ägaren om detta o hoppas att mitt budskap går hem, och ska även påpeka att dessa inte tar upp hundskiten eftersig och det gör att man blir ännu surare. Skulle nu dessa hundar lyssna väl på sina ägare hade jag inte haft problem med det samt ta upp skiten eftersig. Jag släpper aldrig våran lös vid hus utan har vissa områden där man kan släppa sina hundar lösa samt högtgräs där det är okey at skippa ta upp bajsen (jag tar lltid upp iaf)

Oj glömde skriva att jag självklart alltid plockar upp efter mina hundar var dom än sätter sig.
Så det inte uppfattas i mitt inlägg #20 att jag rastar dom där och struntar i att plocka upp, utan grannen tycker det är äckligt fast dom bara kissar där! 
Ha en bra dag!
I bostadsområden ska hundar vara kopplade. Koppeltvång gäller enbart för hundar och inte för katter…
Dessutom kan någon hundrädd komma för att besöka någon på gården och bli skrämd av en lösspringande hund…
Oavsett om hunden bara vill hälsa på katterna så är det inte okej att den jagar dem…
Vill du ha din hund lös så får du nog träna in en sån lydnad att det går att jämnställa med ett osynligt koppel.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
9# alla kattägare? Ja är kattägare&Hundägare? Katterna får gå lösa(bor på landet i en by som kallas Nästansjö) Hundarna får vara lös på gården och i skogen och ibland när jag går/cyklar men inte om jag är i samhället. Jag är hundälskare men jag klagar ändå inte på om ngn har hundarna lösa än fast jag har 2 katter som är lösa på gården.. min granne har 5-7 jämthundar(+ 2 valpkullar per år)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#24 nu har du dem väl inte lösa i skogen så de får springa fritt?
/Ingalill
25# Jo det har jag(ca ½-1 timme per dag) och det är det bästa dom vet! (På min mark där jag får ha dem!)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Även om det inte är koppeltvång så tycker jag att man ska ha sina hundar kopplade i tättbebyggda områden. Man visar respekt på nåt sätt tycker jag. För människor runt omkring vet ju faktiskt inte hur stor kontroll du har på just din hund. Därför tycker jag att man ska släppa hundar lite utanför bostadsområden, kanske i en skog istället?
#26 även om det är din mark så kan det finnas vilddjurs-barn och det är förbjudet att ha hundar lösa… att äga mark innebär tyvärr (eller som tur är) inte att man slipper undan lagen.
Annars, andra årstider är det rena drömmen att kunna ha sina hundar lösa i skogen:)
/Ingalill