Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 531 ggr
mices
0

Tillstånd?

Jag började fundera på detta med tillstånd som behövs för att ha fler hundar än 10 stycken. Om man skaffar ett sånt tillstånd hur många hundar får man ha då? Är det olika för alla? Om man föder upp hundar måste man väl ha sådant? Hur många olika raser får man föda upp? Och hur många hundar får man ha då? Hur mkt kostar ett sådant tillstånd? Lite nyfiken bara. Funderar på detta med uppfödning eller bara ha hundar som sällskapsdjur är det någon skillnad när man skaffar tillstånd?

Jag ska inte skaffa hund förrän så där 10 år men skulle vara roligt att veta hur detta fungerar. Jag vet att om man sätter ut hundar på foder räknas de också in i detta antal som man får ha alltså som mest 10 hundar utan tillstånd. Men om man föder upp ska vi säga tre olika raser så kan man ju inte endast ha 10 hundar eller? Fast folk kanske inte föder upp så många som 3 raser i samma hushåll.

Faxlin
0

Det skiljer sig lite från komun till komun med små saker. Men det jag fattat det som så får man ansöka om ett visst antal och så får man tillstånd för det. Och om man då kommer över den gränsen måste nytt tillsåtnd inhämtas.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mices
0

Okej, är det någon som vet något ungefär antal som någon haft som mest med tillstånd. Skulle bara vara intressant och veta lite vart gränsen går. Jag funderar som sagt inte på att börja avla själv utan är bara nyfiken. Glad

Zebben
0

Vet inte riktigt hur det fungerar för uppfödare, men vi som har hunddagis måste i alla fall ha tillstånd för det antalet hundar som är inskrivna. Ska man ta in fler hundar, måste miljö- och hälsa komma ut och godkänna innan och nytt tillstånd utfärdas.