Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 21252 ggr
mlij
29

Hund och kanin?

Hej, läste att det fanns ett gammalt inlägg om hur man introducerar kaniner till en hund. Men min fråga är på sätt och vis tvärt om, så jag tänkte att jag startar en ny tråd om det. (+ att den andra tråden var gammal)

Jag och min pojkvän har börjat fundera på att skaffa hund, inte just nu men i framtiden, vi vill ha större boende och lite annat först samt så vill vi ta reda på så mycket som möjligt innan vi skaffar hund eftersom att det skulle bli vår första.

Men till saken hör att vi har en snart 2 år gammal kanin som kommer att leva många år till förhopppningsvis. Hur gör man då om man ska introducera en ny hund i hemmet så att den accepterar att där finns en kanin (som är van vid att gå lös hela dagarna) så att hunden inte skadar kaninen?

(Vi har inte bestämt hundras än, vi håller på att kolla rundor vilken ras som skulle passa oss och våra liv, med tanke på kaninen, vi bor i lägenhet, syfte osv.)

Tina-A
0

Vi har en artikel om det inne på kanin, har du läst den? Hur man introducerar djur för varandra. Kaniner och andra husdjur heter den.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mlij
0

okej, nej den har jag inte sett. ska läsa den! tack! :)

sokka
0

Hej

Måste bara säga min mening för att få dig och se de ur min synvinkel, visst ska hunden acceptera andra djur. Och inte skada dom. Min hund lever med våra 2 katter och våran iller. Hon är också med i stallet hos min häst. Allt går kanon.

KAnin är en annan sak, den är liten och säkert rolig för hundar, speciellt valpar som vill leka med allt. En häst kan den inte skada och vill nog inte det heller. KAtter och Iller tex kan säga ifrån,det kan inte en kanin. Det är ett utpräglat utsatt bytesdjur helt och hållet. JAg tycker helt enklet inte det är en bra ide.

OM hunden vill leka med kaninen kommer inte kaninen på något sätt fatta det då dessa två djurarter lever och leker helt olika. Orättvis mot kaninen helt enkelt enligt min mening o bo och leva ihop. Sen kan dom säkerligen under uppsikt vara lösa om man har pli på vovven,

Mvh Mikaela

mlij
2

Jag vet givetvis att kaniner är bytesdjur för hundar och att kaniner blir stressade om de känner sig under hot. Varav vi absolut inte skulle skaffa hund i den tvåa vi bor i nu (också för att hunden behöver mer utrymme) om/när vi skaffar hund blir det när vi har större lägenhet/radhus (kanske to.m. ett hus om man vinner på lotto ^^) så att kaninen kan ha ett "eget rum" att vara i dit hunden inte kan gå in, galler/grind i dörren eller något så att de kan se varandra isf men så att kaninen kan bli lämnad ifred om han vill. Just nu har kaninen den del av lägenhet där vi har kontoret som hänger ihop med köket som gemensamt utrmme där han får vara, resten av lägenheten sitter han och väntar på bekräftelse från oss innan han går in, på något sätt har han lyckats lära sig att det är vårat revir som han blir insläpt på på våra vilkor. Vi har inga dörrar ivägen någonstans, det är osynliga gränser, så ett rum för honom skulle inte bli så stor skillnad, t.o.m. plats för fler leksaker ;)

Men jag tror ju inte att vi bara kan köpa en hund och sen ha en mystisk kanin i ett rum som hunden inte får se, då kommer ju hunden bli supernyfiken (kan säga att samma sak gäller för kaninen som alltid ska hälsa på alla som kommer innanför dörren) De måste kunna vänja sig vid varandra och veta att den andra finns där och är inte farlig. Skulle aldrig någonsin lämna min kanin ensam med en hund.

Och när vi väl bestämt oss för att nu har vi plats, tid och allt sånt för en hund, så kommer vi göra klart för uppfödare att vi har en kanin hemma och sen får de säga om de tror att just deras hundar skulle kunna vänja sig vid en kanin hemma eller om de har en historia av att jaga och döda kaniner. (Det kan ju vara så att deras hundar redan lever bland andra djursorter än hundar och är vana vid det, eller att de aldrig träffat ett annat djur) En jaktras som har det extra mycket i sig att jaga bytesdjur är ju inget alternativ för oss.

Men jag vill ju kunna ta med kaninen i famnen och ha dem under uppsikt utan att hunden försöker hoppa upp på mig och döda kaninen ^^ (Fast bättre pli på hunden än att hoppa upp på människor och försöka döda vad de har i famnen hoppas jag verkligen att vi kommer att ha, annars är det väl nått som är fel Flört)

ingann
1

Jag tror att det kommer funka ypperligt;) Ni har ju den fördelen att ha kaninen först. Det är alltid lättare att lära en valp med andra djur än att ha en hund först och försöka introducera en kanin när hunden är 2 år.

Min kompis har haft kanin och katt i flera år och köpte i höstas en valp, valpen var nyfiken ca 1 vecka sen brydde hon sig inte i kaninen. Min hund som bara kommer dit o hälsar på ibland bryr sig inte heller om kaninen eftersom han fått träffa den sedan han var liten. Ute i deras stuga springer de alla lösa (även kaninen) på gården och leker tillsammans. Kaninen är med och leker så visst 17 fattar de att valpen vill leka när de lärt känna varann… där har Sokka helt fel!

Så mitt råd är att ha kaninburen framme när ni kommer hem med valpen så den vet från början att där finns fler familjemedlemmar;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tina-A
0

#3: Det finns flera inne på kanin som har kaniner och hundar tillsammans utan några som helst problem. De lever tillsammans och är vänner, myser tillsammans och livet leker :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst går det att ha kanin ihop med hund. Vi har haft kaniner ihop med både hundar och katter, det har alltid fungerat. Men man får givetvis introducera dem på ett bra sätt och ha koll. Givetvis fungerar det inte med alla individer heller.

Bra råd har du redan fått! Lycka till!

Här är jag som liten tulta med kanin, hund och katt :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

mlij
0

Jo jag har hört många historier om hund och kanin som går bra ihop :) Jag läste artiklen som #1: Tina-A rekomenderade och den var bra! *bugar och tackar* Min tanke med denna tråden var om någon hade några extra tips och tricks, och artikeln var bra! :)

För Neo's (kaninens) del kommer en hund nog inte vara några problem han är väldigt supersocial, han har visserligen inte träffat just hundar förr, men en vän till mig hade en kattunge (som nu är vuxen) som hon brukade ta hit och det gick jättebra, när kattungen började bli lite vild bara satte han sig ner och stirrade på katten så slutade hon. Men det bästa var ju att putsa pälsen på varandra och mysa, iaf enligt Neo. Så ska man bara hitta en hund som passar att ha med honom också och som passar vår lilla famlij (sambon, jag + djuren) Flört + flytta och lite sånt först med ^^

Tack för alla svar!
MVH Emelie

[lillbrun]
0

Min Tax hade sex marsvin som kompisar under flera år. Han behandlade dom som sina bebisar typ. Och dom var inte rädd för han eller nåt. Det gick hur bra som helst :)

Men å andra sidan skulle det aldrig funka med min mammas hundar.

Jag tror det som gäller att dom får vara mycket med varandra redan som valp och att man är tydlig med att kaninen inte är en leksak. Visa vad man får och inte får. Valpar är ju som sagt väldigt busiga. Men med tiden ska dom nog lära sej att trivas ihop :)

Kanske inte den bästa bilden. men det är Bengt som passar marsvinen under spånbytet hos tjejerna :)

Katti
0

Klart att det går bra! Jag har alltid haft kaniner och massor av hundar, egna och andras. Bryr de sig till att börja med så går det snart över! Visst är det skillnad på raser, men det är ni ju medvetna om. Det viktiga är att det inte blir till någon jaga-lek i början. Då är det nog bar en av dem som har roligt…

På bilden är det min lapphundsvalp och en omplaceringskanin (inte hundvan innan) som vi just fått.

Katti
0

Kan inte låta bli att skicka en bild till. Nu är även katten med!

myhombrero
0

Det går alldeles utmärkt att ha kaniner och hundar tillsammans. Så länge hunden vet att den inte får leka med kaninen. Vi har faktiskt en kanin som gillar att leka med hundarna. Han jagar hundarna och hoppar sina glädje skutt så fort han är i närheten av dom. Mina hundar vet att dom inte får jaga kaninerna, jag kan som mest tillåta att dom skuttar lite snällt med den som gillar att leka. 

Men jag skulle aldrig låta dom få vara tillsammans utan uppsikt, där går gränsen. En hund är en hund och jaktinstinkten kan ta över när man minst anar det.

gejsa
0

#10# Va! Gick den kaninen på stengolvet? Mina kaniner gick inte ett steg om det inte var matta under fötterna. Då stannade dom och stampade och var arga att det inte gick att gå längre. :)

En cavalier hade jag med för många år sedan. Och han skulle ha bitit ihjäl kaninen om han fick. Min kompis hade en kanin då och han hängde över buren och skakade och flämtade på en gång. Så det var ju tur att vi inte hade en hemma då.

Mina hundar lekte aldrig med kaninerna. utan passade dom när dom fick springa på gräsmattan. Däremot lekte mina katter med dom. Dom hade väldigt roligt ihop ibland faktist.

brunskar13
0

Hejsan Tina Jag skriver till dej av den anledningen att du i det närmaste påstår att jag ville skada min hund-avsiktligt-genom att dra den i kopplet,när den ville göra utfall mot mötande hundar….Håll dej gärna till kaninerna,dom tror jag säkert att du vet en hel del om.MEN skit i de du inte har en susning om.En stor hund i fel händer kan vid extrema fall bli en mördarhund!Att då få en nybliven Husse/Matte att avstå från det ofrånkommliga ,är direkt oansvarigt av dig!!!Jag har handskats med hundar i över 40 år,och vet vad jag skriver om,NATURLIGTVIS ska man inte rycka huvudet av hunden,som du antyder,HÅLL DEJ TILL DE FAKTA SOM DU BEHÄRSKAR,ATT SKRIVA INNLÄGG MOT BÄTTRE VETANDE SKADAR BARA HUNDEN OCH RELLASIONEN HUSSE/MATTE-HUND  PS.läs min insändare en gång till,KORT KOPPEL,när man möter en annan hund,kommer du ovilkorligen att befinna dej MELLAN hundarna,i"gå fot"kommando kommer rycket endast att bli en påminnelse  om vem som bestämmer.INGEN MISSHANDEL….Överreaktioner av denna bässervissertyp är inte önskvärda då de endast gör en nybliven hundägare ännu mera vilsen--SLUTA MED DET,är du snäll.MVH/brunskar13

kajsa_karin
0

Hejsan

Min förra hund hans bästa vän var en kanin

men man skall nog övervaka dem man vet aldrig dåp hunden kan få sin jaktinstinkt att sätta in

liee
0

Går säkert bra om ni har tid för att introducera dem å ett stort tålamod, min hund som ja skaffade fungerar inte med kaninen som ja hade sen innan när den är lös, kaninen är stresstålig å jätte duktig, men hunden blir galen och är allt för hårdhänt. . . men seen har ja inte haft s åmkt tid att introducera dem . .  kanin i bur å hunden i min 1.a på 30 kvm fungerar dock galant (har en vit herdehund)

flikkan77
0

#14 Vad har det inlägget med tråden att göra? Förstår faktiskt inte.

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Här är min Cane med min kanin Lusegrisen. De är jättekompisar! Fast kaninen tycker att han blir lite väl blöt ibland när Jessie slickar på honom.

flikkan77
0

Och här är Salukin och Lusegrisen. Fast här får jag passa lite nogrannare för Salukin blir lite sur när Lusegrisen inte kan låtabli att klättra på henne.

aloenova
0

Hej…

Jag har 3 hundar varav en Setter och ingen av hundarna bryr sig om varken kaniner harar katter rådjur etc hemma på tomten så om du bara med ett bestämt nej visar från början och övervakar lite första månaderna så ska det nog gå bra.Vi har (hade) 7 myskankor och alla var så oroliga för våran setter…men hon går ihop med dom trots att hon blir alldeles tossig när hon ser fria fåglar.Vill bara nämna att hur man än skyddar sina vänner så kan även olyckan vara framme.Vi har inhängnat för våra hundar och ankor och vi har varit rädda för hök,räv etc.och vad händer ?! jo..en bortsprungen jakthund(för älgjakt) tar sig in och har dödat 2 av våra ankor…..och vi som varit rädda för räven…..Så,,,tänk på att grannens hund kan vara den som inte är van vid andra småttingar.Lycka till !

brunskar13
0

Finns kaninen där när hunden kommer,är det inget problemför hunden,kaninen däremot kan få hjärtsnörp,håll isär dom,till en början och vänj kaninen gradvis sakta och försiktigt,så ska det nog gå bra,förutsatt att det inte är en jakthund förståss,dom jagar instinktivt allt som rör sej

Singo-Torpet
0

#21 där har du lite fel.. alla "jackt hundar" jagar inte allt dem ser långt ifrån alla…

kajsa_karin
0

Håller med dig 22. Man kan faktiskt lära hunden vad den får och inte får göra när och hur den får jaga. Har haft kaniner och hundar samtidigt hemma och det har aldrig varit problem. Jag har haft bara retriver och en Pointer.Men visst får man hålla koll på hunden.

Singo-Torpet
0

´min jrt jagar då inga kaniner han heller…

sunt förnuft kommer man långt på… inte skulle ja för den delen lämna obevakat.

lennartsdotter
0

#14 - Sånna inlägg borde du väl ta via PM? Förstör ju stämmningen…

Jo, jag tror nog att det ska gå att ha hundar och kaniner tillsammans! Min hund och kanin funkar doc inte… Kaninen är lite för rädd för honom. Men däremot kusinens hund går det superbra med. :) Nåväl, hoppas det funkar för dej!