Inte lätt....
Har just ägnat ca 10 min åt lite klickerträning av mina hundar. Efter att ha funderat hur länge som helst på vad jag skulle klicka så fick det bli: Slick om munnen.
Oj, det var riktigt kul! Dels sätts en timing verkligen på prov. En slick om munnen går fort.
Sen får man verkligen en hel del beteenden på köpet som man kanske inte vill ha.
Min äldsta (läs:klokaste) hund såg till slut ut som om hon hade ryckningar i kroppen. Hon trodde hon skulle titta till vänster för att få godis, så hon svängde med huvudet som bara den.
Kul att klicka lite "onödiga" tricks ibland. 
Är det den älsta "klokaste" hunden som hoppade in i bagageluckan? ….
*he he*
Visst är det skoj att lära trick som e lite onödiga ibland

#1 Nu ska vi vara snälla! 

jaså? så kan man ju göra också
#2 Busa lite med dig bara 

Hahaha!
Hunden har nog inte förstått vilket du klickade på - kul när man får fram andra beteenden, när det liksom inte är något "viktigare" än bara ett roligt trix liksom
hade ju varit värre om du skulla klicka in något som är extremt viktigt för vardagen, då är det ju inte så kul att få fram andra beteenden. Haha! Tokhund! Kan tänka mig hur det ser ut ;D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Haha :)

Kan någon förklara vad detta med klick går ut på… Hur inleder man denna träning? Hur gör man?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

#7 Sök på klickerträning så får Du upp massor.
Snabbt förklarat så lär Du hunden att klick - belöning. Hunden lär sig väldigt fort genom att man helt enkelt klickar med klickern och ger godis samtidigt.

#5 Nä, just när hon bjuder på två beteenden samtidigt. Hon slickade sig om munnen samtidigt som hon vred på huvudet till vänster. Jag klickade för slickandet och hon tog det som belöning för huvudvridningen. Sen nästa gång jag skulle klicka/belöna slickandet så vred hon på huvudet igen åt vänster. Sen var det ett faktum. Man vrider på huvudet och slickar sig om munnen.
Det är lite knivigt när beteenden "krockar" så här. Man vill ju fortfarande belöna för slickandet, men samtidigt släcka ut huvudvridningen. Om man slutar belöna slickandet varje gång hon vrider på huvudet så är risken att man även släcker ut slickandet.
Men men…inget jag lägger någon vikt på då jag bara klickade för skojs skull. Men det är grymt skoj att se hur hundarna får jobba för att lista ut vad det är man vill.
Imorgon så ska jag träna in spansk skritt på min yngre tik. Helt värdelöst, men hon bjöd på beteendet idag och imorgon tänkte jag fånga upp det och lägga på kommando så småningom. 
#9 men det ser ju gulligt ut när de vrider på huvudet.. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#9 Hihi! Kan se framför mig en tokig schäfer som vrider på huvudet och slickar sig runt munnen, ser lite halvt stört ut kanske. Hihi! Såklart inte dumt menat
Hmm, spansk skritt hur tusan lär man det? 
Ha en bra dag!

#11 Det krävs bara en tokig schäfer som inte gör så snygga tass. När hon gör tass så står hon gärna upp, fäller in huvudet mot bogen och så slänger hon ut en tass rakt fram och vinkeln mellan frambenen är 90 grader.
DÄR har Du spansk skritt, men som sagt, det krävs en tokig schäfer för att lära in det på nolltid. 
Hade en golden forut som jag forsokte lara att klia sig pa kommando… Det blev varierande resultat! 

hahhaha så skönt att du delar med dig av detta :D hihihi

#12 Haha!
Vill gärna se film när hon gör det!
Ha en bra dag!

#15 Absolut, har bara kommit till att hon går 2-3 steg. Sen blir hon för het på gröten och så flyger båda tassarna upp samtidigt och river matte på armen.
Ska fortsätta lite mer träning på torsdag, imorgon blir det Fjäderholmarna med familjen.
Jag skulle klicka in slalom (som han kan galant nu) och precis när jag klickade bet han mig i benet (nafsade) så det blev ett j*vla jobb att få honom i rätt bana.
men visst är det otroligt kul att klicka in onödiga saker :D

Ja, det är det verkligen!
När jag för några månader sen skulle lära min dotter (3, snart 4 år) hur man klickar en hund så gjorde jag en snygg grej.
Vi sitter på golvet. Jag har precis gått igenom lite enkelt hur hon ska göra. Sen visar jag på min yngre tik. TTänkte att jag skulle filma när jag gjorde detta så med vänster hand håller jag min mobil. I höger hand har jag klicker och en godis. Jag tänkte att dottern skulle få klicka in ett beteende på den äldre hunden. Beteendet är att båda framtassarna ska vara uppe på en låg pall. Men jag visar på den yngre hunden först. Så jag väntar ut hunden och relativt snart kan jag klicka och belöna. Vilket jag gör. Men istället för att kasta ut godisen efter att ha klickat hunden så kastar jag hela klickern, varpå hunden ser väldigt snopen ut! Hel-ete matte, vad är det där för jäkla belöning!? Dottern såg mkt förundrar ut och undrar varför jag kastar klickern och inte godisen. 

#18 haha
bra jobbat.
Jo det är himmla kul och lärorikt för alla parter att klicker träna.