Hundpass
Jag vet igenting (nästan) om hundpass. Men jag hoppas att ni kan, så ni kan förklara :)
För att resa utomlands med hund så krävs det att man har Hundpass. Jag och min familj har husbil och tänkte att ta med våran kommande hund.
Så när valpen är liten får den ju vaccinationer, mot vad?
För har fått för mig att ett av de man vaccinerar hunden mot när den är valp är någon den ska vaccineras mot var annat år (om jag nu minns rätt)
Om det är så kan man bara forsätta med den vaccinationen så går det fortare med hundpass? då man redan har börjat. Eller måste det vara en viss ålder?
Det är ett antal sprutor den får, hur många och hur många dagar är det imellan?
Hur hur mycket kostar ett hundpass? kostar det mer första gången och sen blir det billigare?
Hur ofta ska man förnya de?
Sen när man väll har ett giltigt hundpass och ska hem. Så ska man ta avmaskningstabletter, som har nått med 10 dagar.
Är det så att efter att man har uppsökt en veterinär så ska man inom 10 dagar komma tillbaka till sverige eller är det efter 10 dagar?
Jag vet att det blev en massa frågor nu, men hoppas att ni kan svara på detta ändå.
Enklast om du undrar över vilka vaccinationer som gäller för ett hundpass är att ringa till veterinären och fråga. De vet.
Vid lite snabbt googlande hittade jag detta: http://297216.webshop.eurovator.se/product.asp?product=14
Kolla upp med jordbruksverket.
Och glöm inte att kolla upp hur det är när ni ska hem till sverige igen med hunden. Misstänker att den ska in på karantän då. Men det beror nog lite på i vilka länder ni varit.
#2 Det är det som är hela grejen med passet. Karantän är bort taget.
#0 Du behöver rabies vacinera din hund och sedan göra ett blodprov för att se att hunden har bildat antikroppar mot rabiesen, utöver de vanliga vacinationerna.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Här har du http://lmgtfy.com/?q=hundpass
ang de "vanliga" vaccinationerna så e de mot parvo (valsjuka) som skall ges första gången vid 8 vecker, andra gången vid 12 vecker har jag för mejj och sen vid 1 års ålder och efter det vart annat eller vart 3e år…men vet kan säkert berätta mer om det :)