Jackrussel svårt biten
Den 20/4 blev en liten jack russel attackerad och svårt sargad inne på sin gård. Jag vet inte om den överlevde attacken. Fruktansvärt. Och det händer oftare och oftare att hundar blir attackerade inne på gårdsplan. Och det finns ingenting men kan göra. Ingenting. Ägarna bryr sej knappt. Betalar bara ut lite skadestånd om man kan bevisa att det är deras djur som gjort det. Tar ingen hänsyn till den smärta som drabbar ägaren.
Vad fruktansvärt det finns inte ord för något sådant och ännu mindre ord för ägarna/ägaren till en sådan hund borde förbjudas att ha hund överhuvudtaget….. tänkt att få sin lilla hund eller katt svårt sargad eller kanske till och med ihjälbiten av en främmande hund…. puhhh jag blir alldeles matt bara jag tänker tanken….
Troligen var det 2 som attackerade
Ne ush de börjar bli läskit alltså. De händer titt som tätt nu..
Måste bli otroliga mycket mindre tolerans för sånt här. Inte bara skadestånd och sen rullar allt på som inget hade hännt.
"Hundägare har ett s.k. strikt ansvar för vad hunden förorsakar, även om inte ägaren själv vållat skadan. Den som på olika sätt brister i hundhållningen kan i slutändan dömas till böter eller fängelse i högst ett år, och hunden kan omhändertas, säljas eller avlivas. Inledningsvis i sådana här ärenden brukar dock föreskrifter och förelägganden för hundägaren meddelas. Det kan t.ex. vara att hunden ska vara försedd med munkorg. Föreskrifter kan vara kopplade till vite om de inte följs. En person kan också förbjudas att inneha hund genom ett s.k. hundförbud. Det kan meddelas den som allvarligt eller upprepat brustit i tillsynen över hunden. "
Såhär har en fd polishundförare sagt.
Frågan är om hundägaren får annat en böter. Jag hör bara att folk får böter.

min kanin blev attakerad av en hund o den dog .. dom gav mig pengar men jag vägrade ta emot dom .. vill inte att dom ska tro att lite pengar kan lindra den smärta o sorg efter det som hände

Hur gick det till??
Länken under är väl ett bra exempel på att man kommer undan t.o.m med alla slantar i behåll..
Visst är det tungt att missta en hund som betyder så mycket. Det går ju inte att ersätta med alla pengar i världen.
Det är ju en kompis, jobbarkompis i fårhagen, Jaktkompis i skogen. En trygg kompis i alla lägen. Varm och go och sin ägare trogen. En kompis på träningen. En kompis att promenera med i skogen på långa svängar. En kompis att tala med när det känns extra tungt i bland.

#5 jag satt i trädgården med henne, o så kommer det en dobermann som biter tag i henne o slänger runt henne , jag försökte få bort dobermannen men då bet den mig i handen .. tillslut stack den o lämnade kvar ninen på marken … hon var tyvär död vid det laget 
putt

Det var en hund som blev ihjälbiten i samma stad som jag bor i söndags. Enligt media var det två lösa kamphundar som kom springande och bet ihjäl vovven 
~Quila Roze~
#10 kamphundar.. enligt media är alla hundar ovanför 35 kg kamphundar nästan :P numera är ju rottisar och cane corsos som är vakthundar även kamphundar :P
Oftast är det så att den lilla hunde skäller och gör den större hunden upphetsad/arg/irreterad. Vet du vad den hunden som bet ihjäl JRT vad för ras?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag skulle personligen döda den hund som skulle våga röra Cornelia… Eller njae, kanske inte, men jag skulle bli alldeles utom mig av sorg och ilska..
Nä men usch på mig, så får man ju inte säga, man får inte döda djur hur som helst, vad de än gjort.. Men jag skulle personligen spärra in den i en hundgård, det kan ni skriva upp!
Hur är det förresten, avlivar de hundar som biter ihjäl sällskapsdjur?
Om inte, vilka åtgärder tas till?
Det var 2 vargar som gick in på gårdsplan mitt på dagen och tog terrriern. Det har tyvärr hänt flera gånger tidigare och kommer att hända även i fortsättningen.
Jag skrev det här för att se reaktionen. Hur ni reagerar på lösspringande hundar. Tyvärr är det på många ställen i glesbygden likadant, men med vargen som huvudperson.
Jag tycker hemskt mycket om vargen. Den är hundens förfader, klok och vacker. Men man har inte mycket att sätta imot om man går till skogen och plockar svamp eller bär och hunden är lös. Eller släpper ut hunden för en snabb kvälls kissning och den blir tagen mitt framför näsan på en.
#8 Hemskt!
Hundägare som är så oansvarsfulla borde inte få ha hund 

Jag har själv en Jack Russel.
Vad hemskt att det måste vara så!

Min hund blev attackerad av en amstaff förut, va så himla hämskt!! Den vat lös och sprang fram till min hund. Så börja dom morra åt varandar och då flög den på min hund. Blev så chokad rädd så jag och min pojkvän stog och sparka på amstaffen. Men den brydde sig knappt. Är jämt orolig nu när jag ser andra hundar lösa. :(

#12 Det där är en märklig kommentar i min värld! Är hunden så lättirrriterad så borde den nog vara i koppel. Finns ingen ursäkt..
Lättirreterad? Du fårstår nog inte vad jag menar -.-'

4# jag har också råkat ut för det där, det var ett jättestort uppslag i tidningen om att hundar sprang lösa i samhället och åt upp valpar, kattungar och kaniner
jag hade blivit skitförbannad och antagligen anmält personen ifråga för att ha gått på min hund
#19 Tycker oxå det var en märklig kommentar. Att en annan hund skäller ska inte leda till angrepp. Då är den dåligt uppfostrad..om hunden triggar sig på sånt ska man ta ur den de. Och inte under några omständigheter ha hunden lös.
Jag sa inte skäller utan om ni kollar på Mannen som talar med hundar säger även han att oftast så går den lilla hunden sig "stor" och "käftar imot" m.m så den större bli irreterad och så. Alltså det går inte att förklara -.-' ni missförstår/fattar ju ingenting!
Men kolla på mannen som talar med hundar så säger han att den stora hunden äggar upp den större, för det har jag inte sagt att detta var rätt!! eller har ni dålig syn så ni trodde jag skrev det?! Ni missförstår ju allt/fattar ingenting!
Du tror väl inte på vad media skriver? Speciellt inte när det gäller kamphundar.
#21 Jag förstår vad "Ricko" menar.
Tyvärr är det alldeles för många hundar som springer lösa och är ouppfostrade. Hur många krav vi än ställer på hundägare så kommer det alltid att finnas personer som skiter i vad andra tycker.

Om alla håll rätt på sina hundar, stora som små, så slapp vi en massa tråkiga olyckor.
#26 Titta bara på alla som åker ut på landet och släpper sina hundar för att dom ska få springa och leka. Visst ser det underbar kul ut.
MEN ingen tänker så långt att det mellan 1 mars-21 augusti är förbjudet att låta hundar springa lösa i skog och mark(åker och äng). På grund av harungar, rådjurskid, fågelbon med mera. Men det finns även massor av huggisar.
Det kan vara toppen bra ägare, men som inte har en tanke på att lagen säger så. Man tänker först på hundens bästa. När jag läser många trådar här, så är det otroligt många som har sina hundar lösa.
På sina egna marker får man ha hunden lös.
(med några få undantag)
På sina egna marker får man ha hunden lös.
(med några få undantag)
#27 Får man inte alls ha hunden lös, inte ens om man har hel koll på den och den inte sticker efter vilda djur eller liknande?

Jag har för mej att man får ha hunden lös under kontroll. Det står väl inte i lagen att det är koppeltvång ?
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#32 Tack Eros. Jag höll på att leta, men du var snabbare.
Världens snällaste goaste hund kan råka trampa ner ett fågelbo på marken i högt gräs. Eller skrämma en liten harunge. Eller skrämma iväg en get från sin killing.
Lagen har kommit till för det finns ett stort behov, som ni kanske förstår.
Och det gäller även på egen mark.
För egna marker gäller särskilda regler.
#34 Nix, vi har egen mark och även här finns det väl djurungar överallt.
Skrev jag att det inte finns ungar på privata ägor?
Jag skrev bara att det gäller särskilda regler för privat mark, det är stor skillnad.
Jag äger 11 hektar mark, så jag vet=)