Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1617 ggr
Em--ma
0

Valpen.

Hejsan, jag har en eller man kan säga två frågor :D

1.Om man köpt en valp.. Och haft den i en dag, eller 2..
är det lämpligt att valpen ska få möta andra människor redan då… D.v.s  utomstående som vänner.  Och andra hundar?

2.Sen e det så att hur mkt tycker att man ska hålla på med valpen dom första 2-3 dagarna? D.v.s busa med den ha den ute på trädgården. O.s.v ??

Skulle vara tacksam för svar :D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Royalz
0

Jag kan svara på en fråga iaf..

En valp får inte träffa andra hundar fören den är 12v och fått sin 3:e spruta.

Em--ma
0

#1 Okeej,, tack : )

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

corabora
0

Jag blir så förvånad över hur fel jag gör med mina hundar, mina valpar som jag har köpt har redan vid 8-9 veckor (beroende på när jag fått hem dom) fått träffa de andra hundarna här på gården.

#2 Vad baserar du ditt påstående på. Jag, mina valpar och vuxna hundar har varit lyckligt ovetande om detta och allt har gått bra för oss.

Tina-A
0

#3: Andra hundar som inte är vaccinerade kan smitta din valp med diverse sjukdommar. Därför brukar man vänta tills valpen är 12 veckor och fått sitt vaccin, just för att slippa dra på valpen onödiga sjukdommar!

Jag lät min hund träffa utvalda hundar från 8 veckors ålder, vilket är bra om man kan träna på det redan när dom är så små. Men då ska man inte hälsa på allt som rör sig, utan man kan välja ut några hundar som man vet är okej.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

destroyed
0

jag lät inte min tjej träffa andra hundar mer än dem jag visste vilka dem var..

jag lät henne träffa andra utomstående familj, vänner m.m. efter en vecka ungefär..

corabora
0

#4 & #5 Jag vet att man ska vara försiktig med vilka hundar valpen får träffa men enligt #1 får de inte träffa andra hundar vilket är en stor skillnad.

myhombrero
0

#1 har rätt i att den kan bli smittad. Men och det är ett stort men. Det är jätte viktigt för valpen att så tidigt som möjligt få träffa andra hundar. För att den ska kunna umgås med hundar som vuxen. Det är också viktigt att den miljötränas så tidigt som möjligt. 

Sen behöver man väl inte gå till ställen där det vistas jättemånga hundar. Man får vara lite försiktig.

Forskning har bevisat att valpar måste utsättas för allt när de är små. Annars blir de rädda för allt.

Jag låter mina 5 veckors valpar få träffa andra noga utvalda hundar. De har inte ens fått första sprutan då. Det är en jätte viktig del i deras utveckling.  

Fråga nr ett. Det beror alldeles på valpen om den känner sig trygg med er kan ni börja låta den träffa andra människor.

fråga nr två. Lek med måtta jämt. Så går det bra. Även en valp som bara bott hos er två dagar behöver veta vart gränsen går. Att uppfostra valpen börjar man med när man får hem den och där ingår även leken.