Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2664 ggr
[MaNo]
0

Får inte hund?

Jag är väldigt arg på min mamma.
Jag är 13 år och enda sen jag gick i dagis har jag tjatat om en hund.
Jag har inte kunnat få en eftersom jag har varit smått allärgisk men jag är inte det längre eftersom det är många i vår släkt som har hundar så jag har blivit van och är "frisk" nu.
I allafall… Jag har diabetes ( som är för högt) och så är jag lite överviktlig.
Det har inte alltid varit så.
Jag brukade förr rasta en hund å då håldes mitt blodsocker normalt och jag var normalviktilig för att jag motionerade hunden.
Mwn när vi flyttade har jag ingen hund att gå med längre och jag är verkligen redo att skaffa en hund. Man kan säga att jag hela livet har läst hundböcker och varit intresserad  :/
Och nu när jag är 13 skulle jag vilja ha en hund nu när sommarlovet börjar.
Vi bor på en platts där det är nästan hälften av dem som bor här som har hund ( ingen vill ha någon som rastar tyvärr.. )
Mina läkare ( har ganska många) har sagt att det skulle vara bra både psykiskt och fysiskt att jag skaffar en hund men mamma vägrar, men hon har ändå inte något emot hundar.
Min mamma och pappa e skilda och jag bor hos min mamma, min pappa vill ha en hund och han har haft men han måste ge bort den för han kunde inte ta hand om den eftersom han arbetar så mycket…
vad ska jag göra, min mamma lyssnar inte fast jag säger att det är för mitt eget bästa!

KickanW
0

Eftersom du är 13 år kommer ansvaret att ligga på din mamma om du får hund. Det kommer bli hon som får betala vaccinationer, mat och alla veterinärskostander och det kommer också bli hon som får ta hand om hunden när du går i skolan och inte har tid (för så kommer det vara, högstadiet och gymnasiet är väldigt tidskrävande).

Jag förstår absolut att du vill och jag är nästan övertygad om att du skulle må bättre av hund, men det är faktiskt din mammas beslut.

SaraC
0

För det första, hur vet du att allergin växt bort?

För det andra så kan jag som #1 skriver förstå om din mamma säger nej om hon inte vill ta på sig ansvaret för en hund. Som förälder ska man aldrig skaffa hund bara för att barnen vill det.

Men jag förstår verkligen att du längtar! Kan du inte annonsera efter om någon behöver hjälp med att rasta hund eller kanske någon som ser efter hunden ibland? Då skulle ju du och din mamma få känna efter lite hur det är att ha en hund hemma. Kolla om det finns några hunddagis/hundpensionat/kennlar  eller liknande i närheten av dig, och hör om du får hjälpa till.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

evangeline
0

Håller med ovanstående. Hur gärna hjärtat än vill, så kan det bli ett ansvar som är för stort med skola, pluggande och allt. Vad händer om hunden blir sjuk? Om du vill åka bort? Vem ska ta hand om hunden när du är i skolan?

Förstår också att du verkligen vill och tror absolut att det vore hälsosamt för dig. Gör som #2 föreslår…annonsera efter en promenadkompis!

Emaljoh4
0

Du är 13 år, vilken klass går du i? Jag är 14 år (fyller 15 i år) och går i 8;an.. Så du går kanske i 7:an?

Jag skulle inte rekomenderat att skaffa hund när man börjar 8:an.. Jag har haft supermkt att göra i skolan och skulle personligen itne hunnit med att ha en valp eller unghund.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Bleenda
0

#0  Jag förstår dej. Älskar man hundar så är ju högsta drömmen en hund så klart.

Ett tips är att du tar kontakt med brukshundsklubben eller kennelklubben i din stad och frågar om det finns några aktiviteter för hundungdom. Man kan finnas till hjälp för några där kanske. Du skulle kunna gå någon kurs. Man kan göra mycket utan hund också.( Ungefär som när man rider på ridskola, men inte äger någon häst.)

Jag förstår också din mamma. Det är ett jätte stort ansvar att skaffa en hund. Avvakta ett tag.

Lycka till. Jag håller tummarna för dejSkrattande

Moa-Lee
0

Jag förstår dig! Och jag förstår samtidigt din mamma.

Kommer själv ihåg när jag var 13 och ville ha en hamster, tjatade ihjäl mig och fick en. Och trust me det är inte bara mys och kel, inte ens med ett litet och lättskött djur.

Men jag säger som de andra, kanske kan du praktisera på ett hunddagis eller liknande?

Imasy
0

Skulle min son vilja ha en hund när han är 13, så skulle jag ju så klart vilja ge honom det.

men, det är så mycket annat man måste tänka på. För det första är det pengar till inköp, pengar till "driftkostnader" som foder, bajspåsar mm, vaccinationer, försäkringar, ev veterinärbesök mm.

Sedan så om vi säger att hunden lever i 15 år, så kommer du då vara 28 år när hunden går bort. Ser jag till mig själv så har det hänt mycket i mitt liv från att jag var 13 tills där jag sitter nu vid 28 års ålder.

Jag började plugga och vart tvungen och flytta, man har jobbat på knasiga tider mm, och där kan det också ställa till det då man måste hitta hundvakt, hunden kanske inte ens får följa med osv.

Kan du inte annonsera ut att du gärna blir en doggywalker eller liknande? Då får du ju känna på att ha det roliga, skötsel mm, men slipper ändå ha huvudansvaret.

[MaNo]
0

jag har börjat anonsera om att jag vill passa hundar, vi känner ingen som jag skulle få ta hand om tyvärr.

grinar
0

Kan förstå din längtan efter en liten vän att få ta hand om att ta ut och så vidare. Men har du kollat med din läkare om din allergi är över? Du har en spännande period framför dig med kompisar och skola. Du är fortfarande i din mammas hem och är det något som händer eller att du inte har tid så måste hon ta ansvaret. Prata med din mamma och försök få klart med allegiprover och evetuella annsvarsproblem. Lycka till. Tänk på att din familj är det viktigaste i ditt liv.om du vill ta en hund på en tur så sätt upp en lapp på din lokala matbutik.

[MaNo]
0

jag hade nog inte tänkt skaffa hund.. det blir väl först om typ 20 år elr nått när man äntligen  har "tid" :/

förut hade jag en hund som jag brukade rasta men när vi flyttade hittade vi ingen som ville låta mig ta hand om doms hund. Och ja, jag är säker på att min alergi är över

destroyed
0

10# så din mamma skulle skaffa hund för att du vill men du vill inte ha den? Jag förstår inte.. Det låter som om du vi ta hand om en hund men du vill inte ta hand om den

[MaNo]
0

jag vill nog ta hand om en! men min mamma vägrar ta en och hon säger int ens hennes skäl

grinar
0

Det låter som om du inte riktigt vet vad du vill.

[MaNo]
0

jag vet vad jag vill, men jag har gett opp att få en hund så jag ska börja ta hand om hundar, vem vet jag kanske börjar jobba med hundar :)

grinar
0

Det låter bra, glöm inte att prata med din mamma om vad det är du vill. Ge aldrig upp  hoppet , motgångar , men inte ge upp. Om du börgar att jobba med hundar så inrikta din utbildning. Lycka tillSkrattande

[MaNo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska kanske ta hand om denhär hunden hela sommaren fick jag jusst veta! :D

Ricko
0

Jag är 12 och får ingen hund :/ jag ahr varit hundgalen ändå sen jag bara några år gammal.. Det har ALLTID varit mitt favoritdjur, och vissa vill inte vara med mig för jag BARA pratar om hundar.. Men jag tycker inte det finns ngt annat att prata om XD Iallafall men vi har åtminstånde haft 6 hundar sen jag var född så jag får väll nöja mig med att vi åtminstånde haft och att jag haft en alldelens egen hund dessutom och att om några år så kommer det in en hund(har blivit lovad) Och om inte annat så flyttar jag ju hemmifrån om några år.ps: På bilden var det min egna hund Ricko som det var ca 9-10 månader sen han försvann(KOPPA INTE BILDEN!!), jag har iallafall varit hundlös i typ 4-6 månader :/ Fast åtminstånde har min granne Jämthundsuppfödning ;D Och hans valpar tröttnar man aldrig på! Han vuxna är också väldigt fina <33 Men Allergin växer nog oftast aldrig helt bort .. Hur pass allergisk var/är du då?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

16# aww, vad är det får ras? (elr vilka raser är det om det är en blandis)

dijete
0

Det kanske är tidsbrist? För en hund kan inte vara ensam mer än 6 timmar..

Ricko
0

19# Är det inte 4 tim?

[MaNo]
0

17# nej uush va hemskt att han försvann!! han var jätte fin! stor och lurvig ska de va! ;D

16#  hans pappa är en blandras mellan labrador och en slädhund av något slag… och mamman är en stövare :)

här är pappan på bild ^^

[MaNo]
0

jag menade inte 16# utan 18# ursäkta Tungan ute

Ricko
0

21# GUUUUD VAD FIN PAPPAN VAR!! Även den du visa innan ;) Men blev helt kär i pappan! !Har du träffat pappan&Hundne  du kanske ska passa? =)

dijete
0

#20 Jo det är det.. Och om man går i skolan så är man där minst sex timmar. jag är borta 8 timmar..

[MaNo]
0

23# jooo! många gånger :) jag är släkt med dom som äger dem x) jag älskar också pappan jätte mycket och han är så snäll :) men dom bor ganska långthärifrån så det är inte ofta jag ser dom. Nästan bara vid min pappa som jag hälsar på varannan helg och mina släktingar har villan bredvid det är då jag oftast ser dem :D

Ricko
0

24# hur går det med din hund då?

dijete
0

jag har ingen, men har i alla tider, passat hundar,mm.. har uppfostrat en japansk spets.. då hon var ledig när jag var  iskolan och hon jobbade när jag var hemma..

[MaNo]
0

japansk spets är otroligt söta! min pappa har haft en finsk spets dom är fina  :)

dijete
0

Men MaNo du ska väl börja sjuan nu då eller? det blir trippel så mycket läxor och högre tempo i skolan..  tror din mamma värnar om djuret och vill inte att det skall vara hemma själv länge…

grinar
0

Jag trodde att din pappa hade gett bort hunden. eller har jag läst fel.

SaaraE
0

Jag fick inte min hund förens nu. Eller jag fick köpa han själv men nu är jag 19 år. Har alltid velat ha en men mina föräldrar har inte velat haft ansvaret. Jag är själv allergisk mot litevad som helst. Kolla noga om du är ellergisk nu verkligen… Jag märker nämligen att det blir jobbigt med allt dam och så som tillkommer när man har hund. Men som sagt jag fcik vänta i 19 år;) tills jag själv helt och hållet kunde ta ansvar.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

empan-hampus
0

Jag är 14, snart 15 och har hund.

Han får vara ensam hemma 4 timmar sen åker jag hem på lunchen och rastar honom, sen är han hemma 4 timmar till.

Jag hinner aktivera honom o.s.v.. Men betygen är inget att skryta över precis…

destroyed
0

32# det är ungefär så jag gjorde med våran schäfer och kommer få göra lite sånt med sindra också ibörjan

[MaNo]
0

#30 han har no gett bort hunden, jag skrev min pappa har haft en :P

[sbergmark]
0

#2 , jag var också allergisk mot hundar men den växte bort och nu har ja haft hund i 7 år sedan dess och inte kännt av något alls.

[MaNo]
0

35# mitt är också borta! jag är 100% säker på det!  fin hund :D

tsset
0

# 19 och #20, tiderna är ju endast rekommendationer, finns hundar som klarar bra mycket mer än 4 timmar ensamma och hundar som inte fixar en minut ;)

#1 jag var 11 när jag fick min första hund, och första två åren kunde jag själv ta hand om hunden. Sen behövde jag hjälp, skolan tog upp för mycket tid och då och då behövde jag någon som kunde ta ut hunden på morgonen eller eftermiddagen då jag inte hann… blev mycket lättare på gymnasiet för mig, men bara av den anledningen att jag valt ett där dagarna inte är så långa (tänk schema för årskurs 3 men utan lov ;)) Så tänk ett par år framåt innan du tvingar din mamma till att skaffa hund, du måste ju kunna lita på att hon kan ta hand om den när du inte kann/hinner, och jag gissar på att tiden är ett av hennes skäl…

läste längre ner att du ska få ta hand om en hund i sommar, toppen! ta vara på tiden, lär dig hur hunden fungerar och bygg på din kunskap, allt kan man inte läsa sig till. Och ha kul!! :D

SparklingTindra
0

#37 Enligt lag måste hundar rastas var 6:e timme och då kan dom ju med andra ord inte lämnas längre än 6 timmar.

tsset
0

#38, helt rätt, tänkte bara på "lämnas ensam"-delen och vad hunden "kan" ;) Men självklart gäller ju lagen och den ska man följa!

Ett sidospår som kom upp i mitt huvud nu såhär mitt i natten - om hunden rastar sig själv, alltså har möjlighet att t.ex. gå ut i en inhängnad i anslutning till hemmet utan att någon är hemma… räknas det då som en rastning? Säger inte att jag tycker man kan göra så, mer intresserad av vad en rastning egentligen innebär.