Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 2576 ggr
amela87
0

Blir en schäfer!

Både ja o min kille har velat ha hund länge nu. Men vi har inte kunnat enas om vilken ras,då det finns hur många som helst att välja mellan. Men efter mycket snack kom vi överens att skaffa en schäfer valpGlad Har läst på lite om rasen så ja vet i grunden hur den e.

Är det nån som har/har haft schäfer som kan ge lite tips lr berätta lite som hur rasen.

**Berätta gärna lite om hur din hund e som indivit o lägg till kort om du har det.
**
MVH Amela

gejsa
0

Bra val! Har själv 2 schäfrar hemma och har haft en innan. Vill du ha kennelnamnet från min uppfödare så säg till. Han har leveransklara valpar nu. Fast du kanske inte ska köpa redan nu?

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis till ett mkt klokt beslut, ni lär knappast ångra er!Flört

Jag har två schäfergrabbar här hemma, och går allt som planerat kommer det en till i höst/vinter. Jag har fastnat för rasen totalt och kommer nog aldrig att byta.

Tja-a, schäfer är en utpräglad brukshund, alltså en arbetande ras, dock en riktig allround hund!
Jag är av den åsikten att det finns inget en Schäfer Inte kan göra.
Bara föraren som begränsar hunden.

Det är en väldigt positiv, lojal, förig och ärlig och ändå rätt lätt ras att ha att göra med.**
OM** man får/väljer rätt! Det är oerhört viktigt att hitta en bra schäferuppfödare idag, om man vill ha en bra hund-detta oavsett vad man nu vill pyssla med.
Rasen har dessvärre hamnat i två olika sektioner, bruks vs utställningsavlade.

Så får man en 'bra' schäfer så får man en vän för livet. Bästa med Schäfern är att den just är så mångsidig samtidigt som det är en underbar familjehund, med rätt aktivering förståss.

Du kan läsa mer om mina härliga killar och se bilder på dem, inne på min hemsida om du vill.Glad
Länk till min hemsida

Har du förresten bestämt dig för vad du vill göra med din hund samt vilka linjer du är intresserad utav? Satsa på bruks eller utställningslinjer?

(Bjuder på en bild på mitt gäng, lilltiken får också vara med i ett hörn, thihi)

Taci
0

Schäfrar är härliga hundar. :) Min pappa hade en, heeeeeeelt underbar. Det snällaste varelse man kan tänka sig. O min bror har en, även hon helt underbart snäll. Väldigt toleranta båda två med småbarn o så :) Jag har nog bara gott o säga om dom, förutom att den gamle schäfern blev väldigt lidandes av sina höfter till slut, så det var fruktansvärt hemskt, men sjukdomar o sådant kan vilken hund som helst få. :)

Säger som Gejsa, bra val :)

amela87
0

Tack allihop! =)

#1 Ska inte skaffa hund just nu men senare i år hoppas ja på iaf ;)
#2 fina vovvar du har ;) kul att du ville dela med dej. Tack för all info.
#3 ja tuvärr e d så att sjukdomar e nått man får räkna med

Nikkis
0

Det var så lite så, vill du ha tips på bra uppfödare så kan du kontakta mig, jag finns på PM.
Det är bäst att vara ute i god tid för att få den hund man vill haFlört

liee
0

Schäfrar e underbara men ja e ju svag för de vita, ;)har själv en. . .

Linnda
0

#2 Åhh vilka fina bilder du hade på din hemsida.

rackartyg
0

Jätte roligt att ni har bestämt att ni skall köpa hund.

Men jag vill avråda dig ifrån att stödja Schäfer aveln.
Det finns tyvärr väldigt få friska linjer i Sverige - och varken SKK, domare eller uppfödare tar någon ansvar för alla plågorna som rasen har.

Luddesmatte
0

Schäfrar är underbara hundar. Har själv aldrig haft en renrasig men har haft hand om min fars hangar hundar för flera år sedan som var schäfrar. Har just nu en blandras mellan Schäfer och Alaskan Malamute men med en schäfers sinne. Schäfrar är för övrigt underbara hundar men kräver också en stadig och stabil hand. Ingen hund man direkt bör släppa för långt. Enda nackdel med dem enligt mig är väll deras problem med höfterna annars toppen vovve.

amela87
0

#8 Ja vi vet. Vi är ute efter en schäfer med rak rygg ^^

Nikkis
0

Jag tycker att det är lite lustigt att du som ogillar schäferhundar kan vara såpass insatt i aveln och veta att "det finns fåtal friska linjer i svergie"' - det var faktiskt mer än vad jag Själv visste.

Jag blir då givetvis väldigt intresserad av att höra vilka dessa fåtal bra linjer du talar om är.

För nu smutskastar du hela rasen tycker jag.
Jag förklarade för TS  i mitt första inlägg att det finns en viss Typ av avel man bör akta sig för, och att TS gärna kan kontakta mig ifall hon vill ha hjälp med att hitta en bra uppfödare.

Sen, OM det nu skulle vara såsom du säger, så varför skulle man inte då kunna köpa hund ur 'de fåtal friska linjerna' vi har?
Eller skulle man nu låta rasen dö ut helt genom att inte ens sponsra den goda sidan av aveln?
Förstår inte heller varför du drar upp SKK och utsl. domarna.. Schäfer är en Brukshund - Inte en utställningshund, så det talar för sig själv vilken typ av schäfer man ska/bör sponsra!

#7 Tack så mycket.Glad

Luddesmatte
0

#11 Tror hon mer syftar kring SKKs krav på rasen vid utställning det med att ryggen ska ha en viss lutning och så. Finns ju också vissa raser där SKKs standard säger att skinn ska hänga på vissa hundar. Basset är en. Men håller med dig på fronten av att en Schäfern är en brukshund och det finns också många uppfödare som inte avlar efter SKKs standard. Personligen gillar inte jag en del av SKKs standarder på vissa raser men alla har sin åsikt på den fronten. Flört

Marylojs
0

#8 Det var det dummaste jag läst på bra länge. Det finns gott om bra och sunda linjer, det handlar bara om att vara noggrann och göra sin läxa, men det ska man ju alltid göra, eller hur?

Nikkis
0

Fast ni/du har ff fel.
För SKK's (Dvs FCI's) Schäferstandad är korrekt!
Det är bara utsl. domarna som i slutändan väljer hund efter egen smak och tycke och premerar(stavas det så?) extremvinklade schäferhundar.
(Men det är en helt annat disk.)

Men det var inte det som jag hakade upp mig på i Rackartyg's inlägg, utan att Hon påstår att det finns Fåtal friska linjer kvar i Sverige, och det är inget annat än rent ordbajseri.

Jag vill då väldigt gärna att Rackartyg (som själv sagt att hon både är ointresserad och inte så insatt i avel/linjerna osv av schäferhunden) berättar vilka dessa 'fåtal friska linjer' är, för det är väldigt intressant att få höra.

För det oerhört konstigt isåfall att Sverige (OCH övriga världen) föder upp superba bruksschäfrar som används flitigt i både tävling Och tjänst.

Kolla bara på Kustmarken's kennel, en av många bra bruksschäfer uppfd. här i Sverige.
Deras avkommor är alltid på prispallarna i dom stora tävlingarna, världen över!
Nej jag begriper bara inte det, hur det skulle vara möjligt om det nu skulle vara såsom Rackartyg säger…

ingann
0

#14 du glömde bara ett "i" Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Nikkis
0

# 15

Haha jag skyller på att jag… Ehm… Äsch jag är ju shafferägare!Oskyldig

Luddesmatte
0

#14 Ok, ja jag har aldrig ställt ut en Schäfer så jag har bara hört saker. Är själv helt såld på Schäfrar så här är det schäfer till 100% i hjärtat, renrasig som blandrasig. Bara älskar sötnosarna, annat med karln som inte gillar "to big dogs" Skrattande.

ingann
0

#16 snarare på att du har för få schaffrar så skynda dig skaffa en till  Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Molle08
0

Själv tycker jag om mycket om schäfrar. Kan rekomnera att schäfer är bra brukshund och familjehund.

har haft både polishundar och sällskap och blandis.. både kh och lh schäfrar.

[sbergmark]
0

Klokt val :) Har en egen och ja och min kille ska köpa en till :)

Dom är oerhört pålitliga!

Ricko
0

vad ni är smart att skaffa världens bästa djur (; Själv har jag haft 3 schäfrar (: ja rasen är ju världens underbaraste, Men krävande också. fast orkar inte skriiva hur dem har varit då alla varit olika =)

här är en bild på den senaste Schäfervalpen Bullit <33 (koppa INTE bilden)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Elmis
0

SJÄLVKLART är det bra att välja Schäfer. En enkel hund att ha att göra med. Nyfiken och framåt samt förlåtande. Framförallt en bra nybörjarras om man vill hålla på med bruksträning.