Valpfrågor
Hej!
I torsdags (igår) fick jag hem en liten golden-valp.
Och jag har tre frågor om henne.
1. När vi fick hem henne så ville hon ingenting än att sitta i sin bilbur som vi tog in. Men nu så vill hon inte ens vara i den. Såfort man sätter in henne så springer hon ut.
2. Hon fick ett gosedjur som är ungefär lika stort som henne (hon är ju ganska liten just nu), men hon har börjat att jucka på det. Är det normalt och varför?
3. Jag sover bredvid henne på natten, hur länge ska man göra det?
Tacksam för svar! :)

Hon hade precis lämnat mamma och syskon och kände väl att hon hade trygghet i transportburen. Nu har hon en stor värld att utforska!
Tänk på att ni inte får ha henne instängd i transportburen mer än vid bilfärd! Om du inte redan har det så är det jätte bra att ha en liten hage, tex av kompostgaller, där hon har sin säng och som hon sover i på natten.
#1 På natten så sover hon frivilligt i sin bur, och vi har henne inte instägd utan har den öppen (den är bredvid min säng)
Men ibland så går hon och lägger sig i vardagsrummet på golvet, antagligen för att hon tycker att det är varmt i sin bur.
Jag har kaniner, och därför har jag massa kompostgaller, ska jag göra en liten hage och stänga in henne där på nätterna och sätta hennes madrass där, i sovrummet alltså så att jag hör henne när hon vill ut.
Sov med henne tills du märker att hon börjar bli trygg i hemmet. Sedan börjar du sova en bit i från henne, jag vet inte om du ska låta henne få sova nedanför sängen. Men om du ska det så kan du börja med att sova med ena handen nere mot henne när du sover i sängen och hon på golvet.
Sedan juckandet på mjukisdjuret, det är ett dominanstecken och det ska du ta bort på en gång tycker jag. För om du tillåter det kanske hon börjar jucka på dig eller något barn. Låt hon få ha kvar mjukisdjuret men du säger till när hon juckar. För om du bara tar bort det har hon inte lärt sig att det är fel att jucka.
Och buren låt det stå öppet ev. ta bort dörren eller fäst fast den så dörren inte åker igen och skrämmer henne. Så att hon kan få gå in och ut när hon vill och börja känna trygghet. Om du vill att hon ska sova i buren eller liknande lägg lite godis där inne eller ett hundben. Då märker hon om hon är i buren så får man något gott.
Lycka till!
Okej tack för tipsen!
Nova är superbusig och är nästan hyperaktiv, ska vi låta henne springa mycket efter hon sovit då hon är som piggast?
För då brukar hon bita allt och alla och fortsätter även fast man säger åt henne.
Det kanske blir många frågor, men bättre att fråga än att hålla tyst! :)
putt

Jag har oxå en goldenvalp hemma nu, som sover massor,busar massor, och tar i för mycket ibland.
Biter hon för hårt varierar jag mellan att pipa till, bara sluta leka och gå från henne eller att morra till och visa att jag blev arg för att det gjorde ont.
Vi växlar lek med att sluta leka och mysa en stund, för att sen ta upp leken igen.
När hon blir övertrött kan hon gå i spinn och bitas mer eller jucka. Bits hon hårt och inte slutar håller jag henne i famnen en stund till hon lugnar ner sig. Juckar hon så puttar jag bara ner henne från saken hon juckar på utan att göra någon större sak av det. Jucka för en liten valp är varken sexuellt eller dominans. Det är en överslagshandling som den gör när den är trött och det händer för mycket. Försök hjälpa valpen att vara ner istället.
Gå ut med henne så fort hon vaknat, lekt eller ätit. Lek när hon är pigg, men håll koll så att ni lär er att se skillnad på pigg valp och speedad övertrött valp.
Sen det där med sovande. Vår valp sover i sängen med oss, men har en hundsäng på golvet oxå. Hon vill helst sova bredvid någon, och de äldre hundarna som oxå sover inne med oss, vill hitills inte dela säng med henne. När hon vaknar på morgonen vill hon busa, och då vill de sova vidare i lugn och ro! Hundar bör få välja om de ska sova i samma rum som npågon, eller ligga i ett eget. Det är lite taskigt att bli utestängd från flocken när man ska sova.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack! Det där hjäpte att förstå alla sakerna Nova gör, hon gör ungefär samma sak. Hon har slutat jucka på sina gosedjur just nu iallafall. Hon leker mest med dom på golvet eller så sover hon på dom (hon lägger huvudet på dom och somnar).
Vi ska också minska antalet gånger hon äter på dagen, just nu äter hon 4 ggr per dag med 2 dl mat varje mål. Men hon äter inte upp nästan något av det så vi minskar. Vi testade att minska antalet mat per mål men då ville hon inte äta över huvudtaget. Eller ja, hon var inte hungrig.
Tack för alla svar, om det strular eller något så skriver jag här igen och hoppas på svar, men just nu är allt OK! :)
Här får ni en bild på henne.

#8 Haha aw, Nova är lite mer försiktig. Eller ja, inte med gosedjur!
Ursöt hund! :)