Hund som dricker mycket!
Kan det tyda på diabetes om en hund dricker mycket? Ronja (vår ena hund) har hela sitt liv druckit extremt mycket. när hon väl börjar dricka kan hon stå där hur länge som helst känns det som. Mitt i natten brukar hon gnälla för hon vill komma ut i köket bara för att dricka. Eftersom hon dricker så mycket händer det ofta under natten "en olycka på mattan" så vi har fått börja ta bort vattnet under natten. Vad kan detta vara?
Visste inte i vilken kategori jag skulle lägga detta inlägget
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en veterinär. Då kan dom ta lite prover och gå igenom din hund ordentligt.
Jo, men eftersom hon har haft det hela livet och mår bra annars så vet jag inte =/ Hade man bara haft pengar så…..

Det kan bero på en del, bla diabetes eller sjukdomar i inre organ, så ett veterinärbesök sitter inte helt fel, tror du ska försöka ha med dig urinprov då också.
Om inte jag har helt fel för mig så ska en hund dricka runt en ½ dl/kg/dag, dricker den mer än 1 dl/kg/dag så kan det vara ett tecken på sjukdom. Någon får gärna rätta mig om jag har fel =)
Jag vet inte hur gammal din hund är, men någon gång under hennes livstid har du väl ändå haft pengar till att kunna ta henne till veterinären? En allmän undersökning går på ca 400-500:-

#3 Nu är inte jag hundra heller men jag har för mig att jag läste att en dl vätska per kg kroppsvikt ska de dricka…
Sen tror jag att ett vet besök går på betydligt mer än 500:- om de ska kolla för diabetes, njurproblem och liknande som det skulle kunna vara… 1500 till 2000:- skulle jag tro
Kolla hur mycket hon dricker, det kanske inte är så mycket som man tror?
Sen vad gäller vatten på natten, om du ger henne torrt torrfoder på kvällen så blir hon törstig ca en - två timmar efteråt, så att tidigarelägga maten kan ju hjälpa mot nattdrickandet / kissandet…

Det finns ju hundar också som okynnesdricker…..Min dotters hund gör det, finns inga fel på honom, han är besiktad hos Veterinär pga detta *ler* men dricker gör han, står verkligen länge och lapar i sig…Har dom ingenting annat för sig så kan dom ju ta och dricka lite…..så tänker nog han…

Vi betalade iaf 450:- för vår ena tik. Men min poäng är att även om det kostar 10 000:- så har man ett ansvar och måste anlita veterinär om man misstänker att hunden är sjuk. Så om inte TS har en försäkring på hunden så rekomenderas det starkt.

*6……Självklart ska man gå till Veterinär om misstanke finns att hunden är sjuk, ingår i strikt hundägaransvar anser jag…..

Varför ha hund om man inte har råd att ta den till veterinären?
Jag tror då inte hon är sjuk eftersom hon gjort det hela livet och hon mår bra och är frisk annars
men varför ta upp det här om du tror att hunden är frisk? Jag håller faktiskt med en annan här ovan. Man ska inte ha djur om man inte kan ta de till veterinären vid sjukdom eller evetuellt sjukdom som i detta fall. Jag säger inte att du låter din hund lida eller så men vi får ju ta det för givet att du inte går till veterinären då du skirver "om man ändå haft pengar till det…"
Jag skulle gå dit. Kan finnas en mängd orsaker till att hon dricker mycket!

Håller med #7. Men det kan också vara som #5 säger att hunden dricker för att den har tråkigt. Dricker hunden mycket flera gånger per dag eller få gånger och mycket per gång? Om jag var orolig för mina hundars hälsa skulle jag i varje fall ringa till en veterinär och fråga, det kostar inte många kronor och kan hjälpa en del. Om veterinären sen tycker att det kan vara bra med att kontrollera det skulle jag utan att tveka göra det. Det ingår som sagt i ansvaret att äga ett djur!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Din hund kankse behöver mkt. vatten … Dom behöver ju inte alltid vara sjuka :D