Svårt med stavning(!?)
Jag tycker att väldigt många har svårt med att stava dem flesta hundraser vad tycker ni(?) Såsom: Retriever stavas oftast som Retriver och Siberian husky som Sibirien husky eller Sibirien Huskie, och schäfer som Shäffer eller Shäfer. och Papillon som Papillion eller Pappillon eller Pappilon eller något liknande.. och Pitbull som Pittbull och Rottweiler som Rottwailer eller Rottwilier & Dobermann som Dobbermann eller Dobberman :/ Alltså inget fel med det, men ibland känner jag att jag måste svara: Det stavas ---- (:. Men många blir ju sur/ledsen över det.. Alltså jag kanske inte kan stava vareda t.ex 500:e hundras men jag kan säkert 2/3 eller mer..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Stavningen har väl ingen betydelse egentligen när man ändå förstår vad de menar?
Själv stavar du "varenda" som "vareda"
*skojar*
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja men jag menar ju alltså när det inte är ett snabb/slarv fel..
Jag håller med dig liiiite, men jag tkr ändå att det kan vara svårt att veta hur vissa raser stavas!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Så är det väl överallt, alltid. Människor kommer aldrig vara experter på att stava eller använda grammatik.
Du skriver till exempel dem i stället för de eller dom som är korrekt. De och dem används som han och honom och ska alltså skrivas "De gick till dem" inte "Dem gick till dem". Om man inte riktigt vet hur det fungerar får man numer skriva dom hela tiden :) Detta fel gör otroligt många, och jag orkar inte längre kommentera det, just för att forumet skulle bli så himla tråkigt då!
Ibland, om det finns risk för missförstånd, tycker jag att man snällt kan förklara hur det egentligen ska skrivas men annars är det bara att strunta i det tycker jag. Som Ingann skriver så är ju huvudsaken att man förstår vad folk menar! För övrigt förstod nog hon vad du menade, hon skämtade ju bara lite angående vareda :)
#4 Det heter inte "dom" på korrekt svenska!?! Det är ju "de eller dem"?
"dom" är ju vårat talespråk.. och eftersom många inte vet när de ska skriva "de eller dem".. så använder man "dom" ……… Jag är inte riktigt säker på det där än.. men jag försöker lära mig.. tkr det är kul med hur man stavas saker och så
#5: Svenska akademin har accepterat ordet "dom" som ett korrekt ord! Tidigare räknades det som talspråk.
#7 Okej, men jag tkr att "de och dem" ser bättre ut..
#8: Det tycker nog de flesta, men hellre dom än att folk använder dem konstant.
#9 Haha, aa! :)

Det finns personer som är dyslektiker och dom kan inte stava. Då ser det lika illa ut med alla dessa förkortningar…..Förstår man röda tråden så är det helt okey
Ärligt talat, vad spelar det för roll? Så länge man förstår så vad är det att klaga på? Det finns dom som är dyslektiker eller sådana som helt enkelt bara inte är bra på stavning, som kan ta illa vid sig av allt detta.
Det var ju tur att du kan 2/3 eller mer, grattis!
Ricko: Vad spelar det för roll om du skriver snabb/slarvfel? Vet du om de som stavar rasnamnen fel har dyslexi eller om det rent av är snabb/slarv-fel från deras sida?
Kontentan av ett klagomål (som du framför med denna tråd) är väl ändå att man själv anser att man är bättre? Då läser man igenom vad man skriver innan man postar så man inte har några egna fel, som du har i både denna och andra trådar.
Dessutom skriver du inte gramatiskt rätt, vilket jag tycker är viktigare isf än själva stavningen… Du skriver: Men många blir ju sur/ledsen över det..
"många" är plural och "sur/ledsen" är singular, vilket inte hör ihop i samma mening.
Som talesättet säger: Man skall inte kasta sten i glashus…
Själv fokuserar jag på att läsa och förstå trådarna istället för att leta stavfel…
/Ingalill

Tycker detta var en onödig tråd. Du kan inte veta varför den personen skrivit fel, det kan vara ålder, synfel, deslexi, dåligt tangentbord, stress/snabb skrivfel mm. Onödigt att komma med pekpinnen om sådana bagateller som att någon/några stavat fel på hundraser.
Och dessutom så skriver många shäffer här inne med komisk ton i det.

Tycker också att det är ganska oväsentligt om man råkar stava fel på en hundras hit eller dit.
Folk gör ju stavfel dagligen, så även jag.
~Quila Roze~

Seriöst! Det blir bara trist stämning om man ska hålla på att märka ord fram och tillbaka. Håll rent framför din egen dörr. Denna tråd är bara så oerhört onödig.

Språkpoliser.ifokus?
#0 Visst, jag älskar grammatik och vill lära mig bättre hur man stavar och så.. Men jag skulle nog aldrig gått ut på ett forum och klaga på alla som skriver lite fel..
Bättre att man tränar upp sitt eget sätt och skriva… istället för att klaga! är man dyslektiker, så har man jätte svårt för att stava! Det är inte deras fel! De är bra på något annat! 
haha självklart håller man med dig. Men jag tillhör denna grupp som är skit dålig på attstava men älskaratt skriva;) Bara att skriva på även om det blir fel, sen kan jag förstå dom som blir irreterade eftersom att det inte alltid är kul att få höraatt nu har du skrivit fel igen. Trotsatt det inte är illa menat:)
Jag menar inte att det är ngt fel att man inte kan stava alla hundraser.. men asså åhh ni fattar ju inte -.-' !!
haha nej det förstår jag också. Jo då jag fattar tror jag! har en kompis med dyselxi (hur nu det slavas) jag kan få en känsla att jag liksom måste rätta henne, det gör jag självklart inte!!! men är det inte så du menar?? Att du liksom bara måste skriva hur det stavas?
Jag känner en som också har det. Men skit samma ni behöver inte kommetera nå mer!
Men du bli inte så. Ingen menar nått illa. Förklara hur du menar istället:)
De som stavar fel gör nog inte det med mening, om du tycker det är jobbigt kan du ju starta en stavningsskola eller något liknande? Eller så kan du försöka förklara vad du menar, för uppenbarligen förstår ju inte vi det.

jag förstår inte varför man ska klaga på folks stavning ibland stresskriver man och då kan det bli omvända bokstäver och vissa raser är inte helt lätta att stava till heller..
13# Jag menar inte att ledsen/Sur var samma ord ;S jag menar att antingen blir dom sur eller ledsen!!
25# Alltså har jag sagt att jag klagar över att vissa inte kan stava eller?! Jag undrade liksom bara om ni "stör" (inte stör men) också?!
Inget att störa sig på tycker jag:) Alla är vi inte världbäst på att stava, jag brukar säga att bara man kan göra sej förståd klan man skriva vart man vill;)

26# uppenbarligen klagar du eftersom du skapar en tråd om hur dåliga folk är på att stava!
#26 Dom kan inte bli sur eller ledsen… det blir singular och plural i samma mening… Dom kan bli sura eller ledsna…
eftersom du har anmärkningar på hur en del stavar hundrasers namn så rättar jag din grammatik eftersom jag anser det vara mycket viktigare att få den rätt då det är den som hela språket bygger på…
/Ingalill
Ricko tycker detta är en onödig tråd. Alla har vi våra fel och brister;)

Men så onödig tråd. Jag tycker INTE det spelar någon roll hur folk stavar hundrasers namn så länge man förstår. Jag är verkligen inte säker på ens hälften av alla raser hur dom stavas… Grattis till dig som kan stava till 2/3! Men du kunde lämnat just det här inne i ditt huvud, tänk dom som faktiskt har svårt att stava och som kämpar med det. Dom kan faktiskt bli ledsna. Man behöver inte alltid rätta när folk stavat fel så länge det går att förstå. Det är lite som att säga att man själv är bättre.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag förstår inte heller trådens syfte, spelar det så stor roll att man ibland stavar fel? Det tror jag vi alla gör ibland. Jag tycker inte heller man behöver påpeka för folk att de stavar fel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag skiter faktiskt i hur alla stavar, bara jag fattar vad dem menar. Jag kan ju erkänna att jag är grymt dålig på att stava :D Tycker inte det är schysst att peka ut folk…
Hm, onödig tråd håller jag verkligen med om.
Skit i hur andra stavar, och bry dig mer om att själv bli bättre på det, om det nu är så viktigt för dig.
Jag har MVG i svenska, men inte håller jag på och rättar folk hela tiden för det, även om jag ser att de har stavat något fel.
Som många redan sagt, huvudsaken är väl att man förstår vad folk menar?

kan inte tråden låsas så vi slipper ännu mera av den dåliga stämningen som kommer fram när alla blir så arga
ja .. det kan vara svårt med stavningen men man förstår ju ändå -… om man skriver fel (oftast) :D ;D

Håller med om att tråden borde låsas. Detta är en hundsajt, till för att prata om allt som har med hundar och göra. Denna tråden tillför verkligen INGENTING vettigt till sajten.
Tycker också tråden ska låsas.