Höftledsluxation
Försöker förtvivlat läsa så mycket jag kan om höftledsluxation - eftersom min lilla schappistik råkat ut för det för en vecka sedan.
Första gången hon var hos vet. lindade de henne som ett litet paket med mycket bomull under lindan och från midjan och bakåt. Av detta fick hon skavsår på motsatta sidan (luxationen på hö bak, skavsår vä.bak). Hon trixade med detta så hö bakben kom ut ur lindan och vi åkte till vet igen. Han konstaterade att inget hänt med luxationen, benet låg rätt. Han gjorde om lindningen, denna gång till ett större paket. Dock tittade han inte på skavsåret, trots att det börjat lukta.
En dag senare åkte vi åter till vet. pga av skavsåret OCH att hon återigen trixat ut hö bakben ur lindan.
Vet. konstaterade att höftleden låg inte riktigt rätt och skavsåret blivit till en kraftig infektion. Hon sövdes, höften lades till rätta och en lätt bindning samt mer värktabletter och antibiotika.
Det känns bara för jäkligt att se hon lida och man själv inte kan göra så mycket.
Tänker mycket på om hon bara slapp det där infekterade skavsåret, så skulle det vara lättare för henne att låta luxationen läka.
Skulle bli väldigt tacksam ifall det finns någon med erfarenhet att dryfta detta. Kanske bara att få prata av mig….

Men vad ska lindningen vara bra för?
Tycker mer det låter som en stundslösningn bara.. Luxationsproblemet lär väl inte försvinna för att hon är lindad ett tag?
Dåligt att han inte kollade skavsåret när ni var där andra gången, sa ni till om det?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
puttar upp, hoppas du får svar ! :P
Jo, visst sa vi till…men vet. verkade så stressad och var svår att förstå. 3:e vet tittade ordentligt på det och det var där vi fick antibiotika till henne - hoppas bara att det läker snart, så hon får lugn och ro och inte behöver ha ont!
Lindningen ska vara till för att läkningen av luxationen och att höftleden inte ska hoppa ur led igen. Gör den det är det op. som gäller…… Minst 3 veckor ska hon vara upplindad. Hoppas på 3 ben nu.